Thursday, August 25, 2011

Siapa Orang Gajiku? Bab 4


BAB 4

            Tengku Fauziah memerhati gelagat beberapa orang budak lelaki yang sedang bermain bola sepak di padang Rumah Anak-Anak Yatim Sri Harapan. Dia tersenyum melihat gelagat mereka. Rasa terhibur sedikit.
            “Nenek!” tegur Rina. Dia bersalam dan terus duduk di sebelah Tengku Fauziah.
            “Nenek mengganggu Rin ke?” soal Tengku Fauziah. Kedatangannya ke sini tanpa dirancang. Tiba-tiba saja hatinya berdetik untuk datang ke sini. Dia tahu hujung minggu seperti cucu perempuan tunggalnya akan menghabiskan masanya di sini.
            “Tak adalah. Kenapa ni, nenek? Mesti berkaitan dengan Abang Haikal kan.” Melihat raut wajah Tengku Fauziah, dia sudah tahu apa yang berlaku. Dia pernah cuba bercakap dengan Abang Haikal tetapi Abang Haikal tidak mempedulikan dirinya.
            “Fikiran nenek ni dah buntu, Rina. Nenek tak tahu apa cara yang diperlukan untuk menyedarkan Haikal. Dia terlalu degil dan keras hatin. Nasihat nenek tidak diendahkan malah menyakitkan hati nenek lagi. Nenek tak faham. Special sangat ke Si Sofea tu sehingga Haikal menjadi seperti itu. Sekarang ni Mak Long Rina dah jatuh sakit. Ini semua gara-gara Haikal.”
            “Rina faham perasaan Mak Long. Pasti Mak Long terlalu memikirkan soal Abang Haikal sehingga jatuh sakit. Mungkin masa pengubat segala-galanya.” Rina cuba memujuk hati neneknya.
            “Nenek tak tahulah. Sejak Haikal memperkenalkan Sofea pada nenek, nenek dah tahu perempuan tu tak ikhlas pada Haikal. Di matanya hanya nampak wang dan harta yang bakal diwarisi oleh Haikal. Nenek dah agak perkara ni akan berlaku tetapi Haikal tetap bertugas, cintanya hanya untuk Sofea. Ahhh…sekarang ni mana cinta Sofea untuk dirinya. Tiada.” Marah Tengku Fauziah.
            “Nenek jangan lupa nenek ada darah tinggi. Jangan memikirkan sangat perkara ini. Petang nanti Rina pergi rumah nenek. Rina cuba nasihati abang Haikal lagi. Nenek jangan risau.” Rina memegang erat tangan neneknya. Jika nenek tahu apa yang Sofea buat sekarang ni, aku tak tahu apa yang berlaku. Dia faham apa yang dialami oleh neneknya. Sekarang ni, nenek terpaksa memangku jawatan pengerusi sementara waktu. Mak Long pula sakit. Semua ni memberi beban pada nenek.
            “Cikgu!”  Faizal mendekati mereka berdua.
            “Ya, Faizal. Ada apa?” Rina berpaling. Dia tersenyum lihat budak lelaki yang berumur 10 tahun itu.
            “Puan Jamilah nak jumpa cikgu sekarang.” Beritahu Faizal.
            “Baiklah. Nanti cikgu jumpa Puan Jamilah. Terima kasih, Faizal.”
            “Sama-sama, cikgu.” Balas Faizal sambil tersenyum. Dia segera berlalu dari situ.
            “Nenek tunggu sekejap. Nanti Rina datang balik.” Rina bangun meminta diri.
            ‘Tak apa! Rina selesaikan dulu urusan Rina. Nenek nak ambil angin di sini.”
            Rina menganggukkan kepalanya dan langkah di atur meninggalkan Tengku Fauziah.

                        **********************************************

            Langkah Aina terhenti. Mata memandang ke arah kanak-kanak perempuan yang sedang menangis di kerusi yang terletak di taman mini Orkid. Tangisannya semakin kuat kedengaran. Aina kenal dengan kanak-kanak itu. Itu Salmi. Dia baru seminggu berada di sini. Ibu bapanya meninggal akibat kemalangan jalan raya yang turut sama meragut nyawa kakak dan adik lelakinya.
            “Kenapa ni Salmi?” soal Aina terus duduk di sisi Salmi. Aina melihat air matanya mengalir membasahi pipinya. Sayu hatinya melihat Salmi. Hatinya sebak.
            “Salmi rindu kat mama, papa, kakak dan imran.” Jawab Salmi sambil menangis teresak-esak.
            “Mak cik tahu pasti Salmi sangat rindukan mereka tetapi Salmi tahu kan mereka sudah tiada lagi.”
            “Kenapa mereka tinggalkan Salmi? Salmi ni ikut mereka juga.”
            Aina melihat wajah Salmi. Air mata Salmi dikesatnya dengan perlahan-lahan. “Mereka bukan sengaja nak tinggalkan Salmi Cuma Allah S.W.T lebih sayangkan mereka. Salmi kena tabah. Salmi tahu tak mungkin mereka akan kembali lagi.” Nasihat Aina. Dia tahu Salmi adalah seorang kanak-kanak yang cerdik.
            “Tetapi kena Allah tak ambil Salmi sekali, mak cik?” kata Salmi dengan nada perlahan-lahan. Air matanya masih mengalir. Dia memandang ke arah Aina.
            “Mungkin masa Salmi belum sampai lagi. Mungkin Salmi ada tanggungjawab yang perlu dilaksanakan bagi pihak keluarga Salmi.” Kata Aina.
            Mata Salmi terkebil-kebil memandang Aina. Dia tak faham maksud Aina sebentar tadi.
            “Apa cita-cita Salmi?” soal Aina secara tiba-tiba. Dia merenung wajah Aina dengan lembut.
            “Nak jadi doctor.” Jawab Salmi.
            “Mama dan papa Salmi tahu tak yang Salmi nak jadi doctor.”
            “Tahu!”
            “Itulah tanggungjawab Salmi sekarang ini. Salmi mesti tunaikan janji Salmi pada mama dan papa. Salmi mesti belajar bersungguh-sungguh untuk menjadi seorang doctor. Mak Cik yakin mama dan papa Salmi akan berasa bangga dengan kejayaan Salmi. Mesti Salmi nak mama dan papa Salmi bangga dengan kejayaan Salmi kan?” soal Aina.Dia cuba membangkitkan semangat Salmi. Melalui cara ni, Salmi akan mempunyai objektif untuk masa depan . Dia perlu ada sebab untuk meneruskan kehidupannya.
            Dengan laju Salmi menganggukkan kepalanya.
            “Jangan menangis lagi. Salmi mesti tahu walau apa yang terjadi, mama, papa, kakak dan imran sentiasa bersama Salmi. Mereka akan sentiasa berada di sini.” Aina menunjukkan ke arah hati Salmi. “Walau di mana jua Salmi berada, mereka akan sentiasa dekat bersama Salmi. Oleh itu, Salmi mesti rajin bersolat dan mengaji. Mesti berdoa pada keluarga Salmi supaya roh mereka dirahmati oleh Allah S.W.T. Jangan sesekali meninggalkan solat. Salmi mesti jadi budak yang baik dan ikut cakap Puan Jamilah dan cikgu di sini.” Aina terus memeluk Salmi. Air matanya menitis tanpa disedari. Dalam usia yang masih muda, Salmi terpaksa menempuhi semua ini. Dugaan yang begitu besar pada Salmi.
            “Salmi perlu ingat bahawa Salmi tidak keseorangan di sini. Salmi masih lagi ada Mak Cik, Puan Jamilah, Cikgu Rina, Cikgu Azlan, Mak Munah, Pak Daud dan kawan-kawan Salmi yang berada di sini. Ingat tu.”
            Salmi memeluk Aina dengan erat. Tangisannya masih kedengaraan.
            Dari jauh, Aina tidak sedar ada sepasang mata yang sedang memerhati dan mendengar perbualan mereka.
            “Nenek! Di rupanya nenek. Puas Rina cari.”
            “Siapa tu?” soal Tengku Fauziah. Hatinya terusik apabila melihat apa yang berlaku.
            “Oooo…Itu Kak Aina. Nenek ingat tak, Rina ada cerita pada nenek tentang senior yang Rina kenal semasa di Switzerland. Yang tolong Rina semasa nak suaikan diri di sana.”
            “Oooo..jadi inilah Aina.”
            “Kak Aina ambil course psikologi di sana. Dia baru saja balik ke sini. Dia kerja sukarelawan di sini. Kak Ainalah idola Rina.” Rina tersengih.
            “Psikologi!” Tengku Fauziah terkejut. Tiba-tiba muncul satu idea dari mindanya. Senyuman terukir di bibirnya. Matanya bercahaya merenung Aina.

                                                ****************************

            “Orang gaji!” kata Aina dan Rina serentak. Mereka berdua saling berpandangan antara satu sama lain.
            “Nenek mahu Kak Aina menjadi orang gaji di rumah nenek?” nada suara Rina bergetar. Betul ke dengan apa yang aku dengar ni?
            “Ya.”
            “tetapi nenek, kak Aina mempunyai master dan PHD dalam bidang psikologi. Kak Aina tak layak menjadi orang gaji. Jauh sama sekali.”
            “Biar nenek terangkan dahulu! Nenek hanya mahu Aina menyamar sebagai orang gaji untuk merawat Haikal.”
            “Kalau nenek mahu Kak Aina merawat Abang Haikal, kenapa mesti Kak Aina menjadi orang gaji? Lebih baik nenek upah Kak Aina menjadi doctor psikologi Abang Haikal.”
            “Nenek tahu tetapi jika nenek mahu Aina menjadi doctor psikologi Haikal, masanya bersama Haikal adalah terhad berbanding masanya sebagai orang gaji. Jika Aina menjadi orang gaji, Aina mempunyai banyak masa bersama Haikal.” Terang Tengku Fauziah. Dia memandang tepat pada Aina.
            Aina hanya mendiamkan diri. Dia mendengar penerangan Tengku Fauziah. Kata-kata nenek Rina ada benarnya.
            “Aina!” Pandangannya dialihkan pada wajah bujur sirih yang hanya mendiamkan diri sejak dari tadi. “Nenek nak minta pertolongan Aina. Nenek yakin Aina dapat membantu nenek. Nenek tahu menjadi orang gaji bukannya mudah tetapi ini saja jalan yang nenek nampak. Beritahu saja apa yang Aina nak, nenek akan tunaikan.” Kata Tengku Fauziah bersungguh-sungguh.
            Rina memerhati Aina. Rancangan nenek di luar dugaannya. Dapatkan Kak Aina bertahan? Perangai Abang Haikal kebelakangan ni lain dari dulu.
            Aina berfikir seketika. Hmmm….Apa saja? Ya, aku boleh ambil peluang ni untuk tolong Puan Jamliah. Jika nak tunggu duit dari atuk, mesti aku kena tunggu lebih lama lagi sedangkan Puan Jamilah memerlukan duit itu secepat mungkin.Aku perlu lakukan demi kanak-kanak di Rumah Anak- Anak Yatim Sri Harapan. “Baiklah! Aina setuju tetapi Aina perlukan RM 100 ribu sebagai pertukaran.”
            “RM 100 ribu!” Bulat mata Rina mendengarnya. Apa Kak Aina nak buat dengan duit sebanyak itu.
            “Baiklah.” Tengku Fauziah bersetuju tanpa berfikir panjang. Untuk Haikal, berapa saja dia sanggup bayar.
            “Sebagai deposit, nenek hanya perlu bayar RM 50 ribu untuk Rumah Anak-Anak Yatim Sri Harapan. Selebihnya selepas tugas Aina selesai. Nenek setuju ke?”
            Tengku Fauziah tersenyum. “Baiklah.”
            Aina hanya mampu tersenyum. Rina menggelengkan kepalanya. Dia tak tahu untuk berkata apa-apa lagi. Keputusan telah dibuat. Dia kagum dengan sikap Kak Aina yang sanggup berkorban hanya untuk anak-anak yatim. Dengan wang yang diperolehi sedikit sebanyak dapat membantu mereka.

                                    *********************************

            Rina meletakkan gelas air sirap di atas meja. Jag air sirap diletakkan disebelah gelas itu. “Jemput minum, Kak Aina.” Rina terus duduk di sofa yang bertentangan dengan Aina.
            “Thank you, Rina.”
            “Kak Aina dah fikir sehabisnya ke? Ini bukan perkara main-main.”
            “Kak dah habis fikir pun. Rina tak mahu ke sepupu Rina kembali sihat?”
            “Tentulah Rina nak lihat Abang Haikal sihat kembali tetapi ini bukan jalannya. Orang Gaji! Itu bukan kerja senang Kak Aina.”
            “Kak suka cabaran. Kak perlu buktikan keupayaan kak selain itu ia akan memberi pengalaman pada kakak. Rina, jangan bimbang! Tahulah bagaimana kak nak jaga diri kak bila di sana nanti.” Aina tersenyum. Dia tahu apa yang bermain di fikiran Rina sekarang ini.
            “Baiklah. Jika Kak Aina memerlukan pertolongan Rina, beritahu saja.”
            “Terima kasih, Rina. Hmmm…tadi nenek Rina beritahu, jika kak nak tahu tentang Haikal, kak hanya perlu tanya Rina saja. Boleh Rina beritahu biodata diri Haikal?” Aina mengeluarkan notepad dan pen dari beg tangannya.
            “Hmm….baiklah! Nama penuh ialah Tengku Haikal Iskandar B. Tengku Abdullah. Berusia 31 tahun. Mempunyai ijazah sarjana muda dari UTM sekudai, Johor. Sekarang ni menjawat jawatan sebagai Pengarah Urusan Hotel Raya. Sudah berkerja selama 7 tahun. Hobi ialah bermain golf dan bowling. Itu saja.” Beritahu Rina. Dia melihat tangan Aina begitu ligat menulis.
            “Personaliti Haikal pula?”
            “Abang Haikal seorang yang baik hati, rajin, peramah, penyayang dan jenis yang setia pada cinta sebab itulah Abang Haikal jadi macam tu.”
            Aina tersenyum mendengar kata-kata terakhir Rina. Dari situ dia sudah tahu, Rina tak suka dengan tunang Haikal.
            “Sofea pula? Latarbelakang dan personalitinya.”
            “Perempuan tu ke?” nada suara Rina terus berubah sambil mencebik bibir. “Hmm….Rina kenal Sofea selepas diperkenal oleh Abang Haikal pada 6 tahun yang lalu. Nama penuh ialah Sofea Hamdi. Kalau tak silap, umurnya 3 tahun lebih muda dari Abang Haikal. Sebelum ni bekerja sebagai pramugari MAS dan kemudian bekerja sebagai model di Agensi Aida. Rasanya tahap pendidikan Sofea tu hanya SPM saja kot. Personaliti dia pula muda, mengada-ada, sombong dan tak tahu menghormati orang tua.”
            “Lain macam saja bunyinya.” Aina tersengih.
            “Rina tak suka Sofea tu sejak dulu lagi. Nenek pun sama. Jika Kak Aina lihat Sofea, Kak Aina sudah dapat teka perangainya macam mana.”
            “Bagaimana dengan hubungan mereka?”
            “Happy and lovely couple. Dah 7 tahun mereka bercinta. Ke mana saja mesti berdua. Dah macam belangkas. Asyik berkepit saja. Jika dilihat mereka memang pasangan bahagia tetapi kesudahannya beginilah.”
            Aina tersengih mendengar kata-kata Rina. Memang jelas wanita yang sedang duduk di hadapannya tidak merestui hubungan Haikal dan Sofea. “Rina, tak baik kita membenci orang! Kita tak tahu apa yang sebenarnya berlaku. Mungkin ada alasannya disebalik apa yang berlaku. Tak mungkin dia melupakan segala kenangan manis bersama Haikal begitu saja.”
            “Alasan apa?” Rina tiba-tiba ketawa mendengar kata-kata Aina. Alasan! Sofea tidak ikhlas mencintai abang Haikal. Jika benar-benar dia mencintai Abang Haikal, dia takkan mengahwini lelaki yang berusia 55 tahun itu. Perempuan mata duitan. “Rina nak sangat tahu alasan dia! Kenapa dia sanggup meninggalkan lelaki yang begitu setia pada cintanya?”
            Aina merenung Rina. Seperti ada maksud tertentu di sebalik kata-kata Rina tadi. Adakah dia mengetahui sesuatu yang tidak diketahui oleh orang lain? Reaksinya berlainan. Dia kelihatan marah seperti dia tahu alasan sebenar Sofea meninggalkan Haikal.
            Rina sedar akan pandangan Aina padanya. “Aaa….jemput la makan buat epal ni, Kak Aina.” Pelawa Rina. Dia faham di sebalik pandangan Aina seperti Aina sedang membaca apa yang bermain di fikirannya. Rina tersengih.
            Aina turut sama tersenyum. Tekaan aku tepat. Rina tahu apa yang berlaku. Dia tahu sebab sebenar Sofea tinggalkan Haikal. Ahhh..itu bukan urusan aku. Urusan rasmi aku adalah untuk merawat Haikal.
            “Kak Aina, Rina rasa kita ada masalah.” Rina menatap wajah Aina.
            “Masalah?”
            “Wajah Kak Aina tak macam orang kampung. Boleh ke Mak Long Fazira percaya?”
            Aina menelan air liurnya. Betul juga kata Rina. Aku ni berdarah kacukan. Aku bukannya melayu sejati. Nenek sebelah mama merupakan orang putih New Zealand yang memeluk islam manakala datuk sebelah papa pula merupakan orang Taiwan yang memeluk islam. Wajah aku ni wajah pan Asia. Hish…macam mana ni? Boleh ke aku teruskan drama ini?

                        **************************************************

            “Apa halnya yang mustahak ni sehingga atuk bawa Aril ke sini?” soal Aril. Dia baru saja pulang dari Dubai. Di saat kakinya ingin melangkah masuk ke rumah tiba-tiba saja atuk menarik dirinya jauh dari rumah agam itu. Aril melabuhkan punggung di kerusi kayu jati yang menghiasi taman itu. Aril menatap wajah atuknya.
            “Aril kena tolong atuk.” Tan Sri Syed Abu Bakar menoleh ke kiri dan kanan. Dia bimbang Mawar mengekori mereka.
            “Tolong apa, atuk? Kenapa dengan atuk ni? Gelisah saja. Atuk ada masalah ke?”
            “Atuk tak ada apa-apa masalah. Mama Aril yang ada masalah.”
            “Kali ni apa mama buat pada atuk?” Aril tersenyum. Baru seminggu aku tiada, dah macam-macam hal berlaku.
            Tan Sri Syed Abu Bakar melepaskan keluhan dengan kuat. “Sejak mama Aril dapat tahu atuk jumpa Aina, mama Aril mengekori ke mana saja atak pergi. Rimas atuk.”
            “Atuk jumpa Aina?” Aril terkejut.
            “Aina perlukan duit. Aril, pergi jumpa Aina dan beri RM80 ribu pada Aina. Aril jumpa Aina bagi pihak atuk ye. Buat masa sekarang atuk tak dapat nak jumpa Aina.” Beritahu Tan Sri Syed Abu Bakar.
            “Mawar dah agak mesti abah dan Aril ada di sini.” Datin Sharifah Mawar berdiri di hadapan mereka berdua dan bercekak pinggang. “Oo…..kali ni apa abah suruh Aril buat?”
            Wajah Tan Sri Syed Abu Bakar dan Aril berubah. Aril menggaru kepalanya yang tidak gatal.
            “Salah ke seorang datuk bercakap dengan cucunya sendiri? Ada ke undang-undang yang menyatakan seorang datuk tak dibenarkan bercakap dengan cucu sendiri?” Tan Sri Syed Abu Bakar bersuara. Macam mana Mawar tahu aku di sini? Dia guna GPS ke?
            “Abah jangan nak mula buat lawak dengan Mawar. Mawar tahu abah merancang sesuatu dengan Aril kan.”
            “Tengok! Asyik buruk sangka pada orang lain. Abah hanya nak tanya pada Aril tentang urusannya di Dubai.”
            “Abah ingat mawar ni budak kecil lagi ke? Senang ditipu.” Mawar masih tidak percaya.
            “Ikut suka hati, Mawar. Abah tak ada apa-apa masalah. Aril, beri telefon Aril pada atuk sekejap.”
            Aril mengeluarkan telefon bimbit Samsung dari poket seluarnya dan dihulurkan pada Tan Sri Syed Abu Bakar. Atuk nak call siapa?
            Tan Sri Syed Abu Bakar mengambil telefon bimbit Aril dan berpura-pura mendail nombor. “Hello! Ini Hospital Tanjung Rambut ke? Ya, saya nak buat laporan. Di rumah saya ada seorang wanita yang mempunyai ciri-ciri ada masalah mental.”
            “Abah!” jerit Datin Sharifah Mawar. Pasti abah maksudkan aku. Datin Sharifah Mawar gelabah.
            “Ya! Bagus. Masih ada lagi bilik kosong. Saya tempah satu bilik. Ya, namanya Sharifah Mawar. Berumur 60 tahun.” Tan Sri Syed Abu Bakar tidak mempedulikan jeritan anaknya. Dia terus berjalan meninggalkan mereka berdua sambil bercakap dalam telefon.
            ‘Abah!” Datin Sharifah Mawar mengekori ayahnya. Nak hantar aku ke hospital sakit mental. Biar betul abah ni.
            Aril ketawa dengan kuat bila melihat gelagat mereka berdua. Atuk sengaja nak kenakan mama balik. Tiba-tiba Aril berhenti ketawa, dia teringat kata-kata atuk sebentar tadi. “Apa Aina nak buat dengan wang sebanyak tu?” Dahi Aril berkerut.

                                                ***************************

            Aril berhenti sebaik sahaja melintasi meja setiausahanya, Hayati. Dia teringat sesuatu. “Yati, appointment saya dengan Tan Sri Yahya pukul berapa?”
            “Pukul 10.30 pagi, Tuan.” Jawab Hayati sambil tersenyum.
            “Baiklah…” Aril mula melangkah ingin masuk ke dalam biliknya.
            “Tuan, ada beberapa pesanan untuk tuan semasa tuan berada di Dubai.” Beritahu Hayati.
            “dari siapa?” soal Aril.
            “ Cik Dira,  Cik Salwa,  Cik Mira, Cik Tina dan Cik Mimi. Mereka suruh tuan call mereka balik.”
            Aril mengeluh. “Yati, mulai sekarang jika mereka call saya lagi beritahu saja saya tiada ke, outstation ke atau awak beritahu saja saya sudah pindah ke cawangan lain. Oh ya, beritahu juga pada bahagian reception. Saya tak mahu jumpa dengan kelima-lima orang wanita ini. Menyusahkan hidup saya.” Beritahu Aril. Ini semua kerja mama. Bukan sahaja ke rumah, di pejabat juga mereka datang mencari aku. Rimas aku.
            “Baiklah, Tuan.”
            “Satu lagi, jika adik saya, Aina call. Terus sambungkan panggilan itu pada saya.” Beritahu Aril. Sudah beberapa kali dia menelefon Aina tetapi panggilannya tidak dijawab. “Oh ya, Yati! Ada apa-apa lagi?”
            “No.”
            “ Sebelum saya terlupa, awak bawa….” Belum Aril menghabiskan kata-katanya, panggilan telefon di meja Yati mengganggu perbualannya.
            “Ya. Apa! Baiklah.” Kata Hayati apabila menjawab panggilan itu. Panggilan itu dari bahagian reception di lobby. Wajah Hayati berubah memandang majikannya.
            Ada apa, Yati?”
            “Aaa…Tuan, Susan dari bahagian reception call. Dia beritahu Cik Mira dan Cik Tina sedang bergaduh di lobby sekarang ni.” Beritahu Hayati.
            “Apa! Bergaduh lagi. Mereka ingat syarikat saya ni tempat untuk bergaduh ke. Setiap hari ada saja masalah yang timbul. Tak boleh mereka biar saya hidup dengan aman sekejap.”
            “Tuan, nak suruh mereka buat apa?”
            “Call saja polis. Saya malas nak masuk campur lagi. Hal perempuan bergaduh ni buat saya sakit kepala.” Aril terus masuk ke dalam biliknya. Pintu bilik dihempas dengan kuat.
            Hayati menelan air liurnya. Inilah pertama kali dia lihat majikannya naik angin, selalunya dia bersabar dengan apa yang berlaku. Mungkin ini dah tahap kritikal kot! Hayati mendail no telefon bahagian reception. “Susan, you call polis. Ini arahan dari Tuan Aril. Muktamad.” Kata Hayati. Dia menoleh ke arah bilik majikannya.

Thursday, August 18, 2011

Siapa Orang Gajiku? Bab 3


BAB 3

Tan Sri Syed Abu Bakar dan Aril saling memandang antara satu sama lain apabila perjalanan mereka dihalang semasa ingin melangkah keluar dari rumah agam yang tersergam indah itu. Dahi Tan Sri Syed Abu Bakar  berkerut.
            “Nak ke mana?” soal Datin Sharifah Mawar. Wajahnya serius menatap wajah mereka berdua.
            “Masjid” jawab Aril dengan ringkas.
            “Dah nampak kami pakai baju melayu dan kain pelekat, tentulah kami pergi masjid. Kenapa? Ada masalah ke kalau kami pergi masjid? Selama ni kami berdua pergi masjid, Mawar tak pernah peduli pun. Kenapa tiba-tiba nak tahu?”
            “Betul ke pergi masjid atau melencong ke tempat lain. Entah-entah pakai pakaian macam ni sebagai decoy saja selepas tu pergi jumpa Aina kan.” Teka Datin Sharifah Mawar. Pasti ini hanya alasan sahaja.
            “Ya Allah! Mawar cuba bawa mengucap. Kami berdua ni nak pergi masjid untuk solat berjemaah. Menunaikan ibadat. Cuba jangan buruk sangka pada orang lain.”
            “Abah ingat Mawar akan percaya cakap abah ke? Sekarang ni abah dan Aril banyak berahsia dengan Mawar. Mawar tahu, abah!”
            “Tahu apa? Terserahlah pada Mawar nak percaya atau tidak.” Tan Sri Syed Abu Bakar menggelengkan kepalanya beberapa kali. Semakin hari perangai mawar ni buat aku pening kepala.
            “Mama! Kami tak berbohong la.” Aril bersuara. Dia beberapa kali menggaru kepalanya yang tidak gatal.
            “Balik pukul berapa?” soal Datin Sharifah Mawar lagi. Kata-kata mereka berdua langsung tak boleh percaya. Datuk dan cucu sama sahaja. Suka berpakat.
            “Aii….sekarang ni keluar rumah pun nak kena soal siasat ke? Mawar ingat sini balai polis ke?”
            “Tak tahu lagi la, mama! Ikut keadaan. Jika ada tazkirah, kami balik lambat sikit. Belum tentu lagi.” Jawab Aril.
            “Boleh percaya ke?” sindir Datin Sharifah Mawar. Dia membuat mimic muka sebagai tanda tidak percaya dengan jawapan Aril.
            “Aril, jangan dilayan sangat mama Aril ni. Dah buang tabiat agaknya.”
            “Abah!”
            “Macam ni la, mama! Jika mama masih tak percaya cakap kami, mama boleh ikut kami pergi masjid. Boleh la kita solat berjemaah bersama di sana.” Aril memberi cadangan.
            “Betul! Dari Mawar buang masa pergi salon, shopping, spa lebih baik ikut kami pergi masjid. Dapat juga pahala dan sambil tu boleh la jugak cuci hati yang busuk tu. Bagi reboot balik otak itu. Kembali ke pangkal jalan.”
            “Abah. Suka sangat sindir Mawar. Hmm….Aril dan abah pergilah. Mama cuti.” Datin Sharifah Mawar membuat mimic muka.
            “Aiii…belum monopose lagi ke? Sepatutnya umur dah 60 tahun, dah monopose dah.”
            “Abah! Hish…malas nak layan abah.” Datin Sharifah Mawar terus berlalu pergi mendaki anak tangga menuju ke biliknya di tingkat 2. Jika aku ada di situ lagi, nak bernanah telinga ni mendengar sindiran abah.
            Aril tersenyum melihat gelagat ibunya. Atuk bila bercakap pasti akan sindir mama. Memang kelakar.
            “Tengok tu! Bila kita ajak pergi masjid, ada saja alasannya.” Tan Sri Syed Abu Bakar memancungkan bibirnya.
            “Semakin hari perangai mama makin pelik.”
            “Perangai mama Aril memang pelik sejak dulu lagi. Ikut sebiji perangai arwah nenek Aril. Iyelah, nak tumpah mana kuah  jika tidak ke nasi kan! Perangai mama Aril takkan berubah selagi Aril dan Aina tak kahwin. Selagi hajatnya tidak tercapai, begitulah sikapnya.” Bebel Tan Sri Syed Abu Bakar.
            “Jomlah, atuk! Kita dah lewat ni.” Ajak Aril. Segera mereka melangkah keluar dan berjalan menuju kereta yang sedang menanti mereka berdua.

                                    ***********************************

            Sudah seminggu Aina menjadi pekerja sukarela di Rumah Anak-anak Yatim Sri Harapan. Dia senang bekerja di situ. Dia senang melayan kerenah kanak-kanak di situ. Suasana di situ sebati dengan jiwanya. Tenang.
            “Puan Jamilah.” Tegur Aina. Dia hairan melihat Puan Jamilah yang sedang duduk termenung di bangku batu di bawah pohon kemboja itu. Wajahnya masam.
            “Ya, Aina! Ada apa?”
            “Puan ada masalah ke? Dari jauh Aina lihat puan asyik termenung saja. Jika puan tak kisah, puan boleh kongsi dengan Aina.” Aina memegang lembut tangan wanita yang sudah 20 tahun menjadi pengetua di Rumah Anak-Anak Yatim Sri Harapan itu.
            Puan Jamliah mengeluh. Dia memandang wajah Aina. Sejak Aina datang ke sini, sudah banyak Aina tolong. “Biasalah, Aina! Setiap kali saya nak minta dana dari badan-badan korparat ada sahaja alasan yang mereka berikan. Aina tahu bumbung di Rumah Harapan 1 bocor. Jadi saya perlukan wang untuk perbaiki atap rumah itu. Memang wang simpanan masih ada tetapi hanya cukup untuk dua bulan sahaja. Lagipun bulan Ramadhan dah nak dekat, berbagai keperluan yang saya perlu sediakan. Bilangan anak-anak yatim semakin bertambah setiap bulan. Saya hanya mahu mereka selesa di sini malah makan, minum pakaian mereka juga saya mahu cukup.” Puan Jamilah meluahkan apa yang bersarang di lubuk hatinya. Sudah pelbagai cara dia gunakan untuk meminta dana untuk Rumah Anak-Anak Yatim Sri Hadapan namun gagal. Dana yang dapat hanya sikit sahaja, tidak dapat menampung perbelanjaan bulan yang seterusnya.
            “Berapa yang Puan perlukan?” soal Aina.
            “RM 80 ribu.” Jawab Puan Jamilah dengan lemah.
            “Hmm….Puan, jangan risau. Tentang dana tu biar Aina yang uruskan.”
            “Tapi….” Puan Jamilah berasa serba salah. Aina baru sahaja bekerja di sini lagipun tugas ni berat untu dipikul.
            “No problem, puan! Aina ada calon yang boleh tolong kita. Percayalah.” Aina tersenyum. Calon yang dia katakana adalah datuknya. Setakat RM 80 ribu ni, tak ada masalah bagi atuk. Pejam mata pun, atuk boleh bagi. “Hmm…bila puan nak?”
            “Secepat yang mungkin.” Jawab Puan Jamilah. Wajahnya kembali ceria. Beban dibahunya dapat juga dikurangnya. Selepas ni masalah lain pula dia perlu fikirkan. “Terima kasih, Aina” Puan Jamilah menggenggam erat Aina. Dia tersenyum.

                                    *********************************

            “Kenapa cucu atuk ni kurus? Tak cukup makan ke?” kata Tan Sri Syed Abu Bakar sebaik sahaja berjumpa Aina di Restoran Mustafa. Dia merenung wajah bujur sirih Aina.
            Aina hanya mampu tersenyum dan bersalam dengan datuknya. “Cukup, atuk. Fuh…Aina lihat atuk ni semakin berisi. Ada apa-apa ke?” usik Aina.
            “Berisi? Biasa la makanan Mak Mah kamu tu sedap sangat. Atuk tak mampu nak menolaknya.” Tan Sri Syed Abu Bakar terus duduk di kerusi. Mereka memilih meja yang terletak di luar restoran itu.
            Pelayan kedai itu datang menghampiri mereka. “Nak minum apa?”
            “Hmm….Kopi o panas dan fresh orange. Hmm…makan pula…Nasi Ayam 2 ye.” Beritahu Tan Sri Syed Abu Bakar.
            Selepas itu pelayan kedai berlalu pergi meninggalkan mereka.
            “Atuk masih ingat makanan kegemaran Aina.”
            “Tentulah. Atuk Cuma ada dua orang saja cucu. Mustahil atuk tak tahu makanan kegemaran Aina dan Aril.”
            “Aina rindu la kat atuk.” Aina tersenyum lebar sehingga menampak lesung pipit di kedua-dua belah pipinya.
            “Dah ada di depan mata pun masih rindu lagi ke? Aina dah bukan budak-budak lagi. Tahun ni genap 30 tahun. Perangai tu kena berubah. Jangan nak merengek macam budak kecil sahaja.”
            “Nak manja sikit pun tak boleh ke atuk. Atuk ni tak sporting.” Aina berpura-pura merajuk.
            “Sekarang ni Aina buat apa?” soal Tan Sri Syed Abu Bakar. Dia ingin tahu apa yang dibuat oleh Aina sekarang ini. Bila tanya Aril, dia sendiri pun tak tahu.
            “Aina kerja di rumah anak-anak yatim.” Jawab Aina.
            “Apa! Belajar sehingga phd tetapi kerja di Rumah Anak-Anak Yatim. Aina ni ada masalah ke? Dari kamu habiskan masa di situ, lebih baik tolong abang kamu di pejabat. Jawatan apa yang Aina, atuk boleh berikan. Just tell me.”
            “Belum tiba masanya lagi atuk! Bila Aina dah bersedia, Aina akan beritahu atuk. Hmmm…mama! Mama sihat ke?” soal Aina. Tiba-tiba dia teringatkan ibunya.
            “Mama Aina! Dia sihat. Semakin sihat. Semakin kuat membebel. Sekarang ni dia bukan housewife lagi. Dah ada part time job.”
            “Part time job! Mama kerja apa?” Dahi Aina berkerut.
            “Sekarang ni mama Aina dah jadi polis dan security guard. Nak keluar mesti kena periksa dulu. Bila balik lambat, kena soal siasat pulak. Aduh….rimas atuk dibuatnya. Yang atuk tak tahan tu bila mama Aina dah jadi agen pencari jodoh. Kasihan Aril.”
            “Abang tu baik sangat. Selalu beralah dengan mama.” Aina tersenyum kelat. Abang adalah anak kesayangan mama. Apa sahaja yang mama buat abang takkan marah. Tidak seperti dirinya yang sering mengundang kemarahan ibunya.
            Perbualan mereka terhenti seketika apabila pelayan menghampiri meja mereka dan meletakkan makanan dan minuman yang dipesan oleh mereka sebentar tadi.
            “Wah….sedapnya!” Mata Aina bercahaya apabila melihat pinggan yang berisi nasi ayam itu. Hampir meleleh air liurnya apabila melihat makanan kegemarannya itu.
            “Aina tak mahu call mama Aina ke?” tanya Tan Sri Syed Abu Bakar secara tiba-tiba.
            “Nanti Aina call mama. Atuk jangan risau, Aina takkan buat mama bimbang. Aaaa….Atuk….” panggil Aina dengan suara manja. Dia merenung atuknya dengan renungan manja.
            “Aaaaa…..ni mesti ada apa-apa ni!” Tan Sri Syed Abu Bakar masak benar dengan perangai  Aina apabila ingin meminta sesuatu. Tan Sri Syed Abu Bakar menyuap nasi ke dalam mulutnya dan dikunyah perlahan-lahan.
            “Atuk! Aina nak minta tolong dari atuk. Boleh tak kalau atuk buat amal jariah? Menolong orang yang memerlukan.” Aina menyatakan hasratnya yang sebenar.
            “Mesti berkaitan dengan Rumah Anak-Anak Yatim tu kan.” Teka Tan Sri Syed Abu Bakar.
            “Ya. Aaa…Boleh tak atuk derma sebanyak RM 80 ribu untuk rumah anak-anak yatim tu. Aina tahu atuk seorang yang suka menolong orang terutamanya anak-anak yatim piatu dan fakir miskin. Boleh ye atuk?”
            “Baiklah!” jawab Tan Sri Syed Abu Bakar tanpa berfikir panjang. Tentang wang ringgit, dia tak pernah berkira dengan cucunya. Satu hari nanti pun, harta dan wang yang dimiliknya akan menjadi milik Aril dan Aina.
            “Ni yang buat Aina sayang atuk ni.” Aina tersengih.
            “Tak payah nak bodek atuk. Makan cepat. Bila dah sejuk nanti, tak sedap pula.” Kata Tan Sri Syed Abu Bakar sebelum menyambung menjamu selera.
            “Ok…Oh ya, tadi Aina call abang. Kenapa abang tak angkat panggilan Aina? Abang ada meeting ke?”
            “Ooo…Sekarang ni Aril dalam perjalanan ke Dubai. Ada urusan syarikat di sana. Cepat makan.Aril akan balik minggu depan”
            “Lamanya! Ingat nak ajak abang main bowling hujung minggu ni.” Kata Aina dengan hampa. Sudah lama dia tak lepak bersama abangnya.
            “Selepas Aril balik,  Aina masih ada masa untuk keluar dengan Aril. Hmmm…cepat makan. “
            Aina mengganggukkan kepalanya. Matanya tepat melihat isi ayam yang ada di pingganya. “Atuk, Aina nak minta extra ayam lagi. Tak cukup ni. Atuk nak ke?” Aina tiba-tiba bangun.
            “yang ada ni masih belum cukup lagi ke? Hmmm….kuat betul makan. Tak nak. Aina ambil untuk Aina saja.”
            “Baiklah, atuk.” Aina berjalan meninggalkan atuknya dan berjalan masuk ke restoran itu. Dia memanggil pelayan yang mengambil order mereka sebentar tadi.
            “Badan kurus tetapi kuat makan.” Bebel Tan Sri Syed Abu Bakar. Pelahan-lahan dia mengangkat sudu yang berisi nasi ayam itu menuju ke mulutnya.
            “Abah!”
            Tan Sri Syed Abu Bakar tersentak apabila mendengar suara itu. Dahinya berkerut. Betul ke dengan apa yang aku dengar? Perlahan-lahan Tan Sri Syed Abu Bakar berpaling ke belakang. Bulat matanya melihat wanita yang melangkah menuju ke mejanya. Teruk aku macam ni? Macam mana Mawar tahu aku di sini? Aina! Aina! Mana Aina? Tan Sri Syed Abu Bakar terus melihat ke dalam restoran itu. Matanya meliar mencari Aina. Teruklah jika Mawar berjumpa Aina.
            “Kenapa abah di sini? Kata nak pergi main golf dengan Uncle Murad.” Itulah soalan pertama yang dtujukan sebaik sahaja mendekati ayahnya. Wajahnya serius. Kebetulan dia ada urusan di kawasaan itu. Dia terkejut melihat ayahnya sedang makan di restoran Mustapha. Sah, abah tipu aku lagi.
            “Last-last minit, Murad tak jadi main.”
            “Kenapa abah makan di sini? Siapa makan bersama abah?” soal Datin Sharifah Mawar. Matanya melihat makanan dan minuman yang masih belum terusik lagi. Siapa?
            “Kawan abah.” Jawab Tan Sri Syed Abu Bakar. Banyak soalan la pulak. Mata Tan Sri Syed Abu Bakar masih melihat ke dalam restoran itu.
            “Siapa? Semua kawan abah, mawar kenal? Siapa?” soalnya lagi.. Dia masih tidak berpuas hati selagi tak tahu nama
            “Mawar tak kenal. Baru tadi abah terserempak dengan dia. Kawan lama abah semasa abah di sekolah menengah.”
            “Mana dia sekarang ni?” Pandangannya dialihkan pada setiap sudut restoran itu. Dahinya berkerut apabila melihat nama kedai restoran itu. Ini adalah restoran kegemaran Aina. Dia suka makan nasi ayam di sini. Datin Sharifah Mawar melihat air fresh orange yang berada di situ.
            “Dia dah balik. Tiba-tiba dapat emergency call.” Bohong Tan Sri Syed Abu Bakar.
            “Abah tipu Mawar kan!” kata Datin Sharifah Mawar secara tiba-tiba. Dia merenung tepat anak mata ayahnya.
            “Tipu!”
            “Abah jumpa Aina kan! Makanan dan Minuman ni buktinya. Mana Aina, abah! Mana anak Mawar?” tegas Datin Sharifah Mawar. Aku sudah agak, mesti mereka akan berjumpa tanpa pengetahuan aku.
            “Apa yang Mawar merepek ni?” Tan Sri Syed Abu Bakar terkejut.
            “Abah jangan nak berlakon di depan mawar. Mawar tahu ini kedai kegemaran Aina. Dia selalu makan di sini. Fresh orange ni! Aina suka minum fresh orange. Lebih baik abah berterus-terang dengan Mawar. Mana Aina?”
            “Mawar jangan buat kecoh di sini! Abah kata abah jumpa kawan abah. Mawar tak faham ke?” tegas Tan Sri Syed Abu Bakar. Matanya melihat pelanggan di situ yang memandang ke arah mereka.
            “Mawar tak peduli. Mawar nak cari anak mawar.” Datin Sharifah Mawar terus meninggalkan ayahnya. Dia melangkah masuk ke dalam restoran itu dan matanya meliar mencari kelibat anak bongsunya itu. Naluri keibuannya kuat mengatakan Aina berada di sini.
            Tan Sri Syed Abu Bakar menggaru kepalanya yang tidak gatal. Tan Sri Syed Abu Bakar terus bangun. Seleranya dah hilang. Anak aku ni suka sangat buat drama. Mana Aina? Dia dah larikan diri ke selepas nampak Mawar? Harap-harap begitulah. Tan Sri Syed Abu Bakar terus melangkah masuk mengekori anaknya.

                                    ***********************************

            Aina melepaskan keluhan dengan kuat. Sudah dua hari atuk tak call aku. Atuk ada masalah ke atau mama buat hal lagi? Aina gelisah. Dia perlukan duit itu secepat mungkin. Semalam dia ada cuba call atuk tetapi mama yang menjawabnya. Selepas mendengar suara mama, aku terus letak. Nasib baiklah, aku call melalui public phone. Aina teringat peristiwa 2 hari lepas, hampir saja dia kantoi. Jika mama jumpa aku hari tu, pasti mama heret aku balik rumah. Tanpa berfikir panjang, aku terus keluar melalui pintu belakang restoran itu. Kasihan atuk! Aina rasa serba saah.
            “Jauhnya Kak Aina termenung. Ada masalah ke?” soal Rina meletakkan jug berisi air laici yang dibancuhnya di dapar.
            “Tak ada apa-apa, Rina.” Aina tersenyum.
            “Banyaknya lauk yang Kak Aina masak.” Rina melihat beberapa jenis lauk yang terhidang di atas meja.
            “Sikit saja, Rina! Sebagai chef malam ini, kak akan perkenalkan jenis lauk hari ini. Ini semua orang tahu kan! Sambal tempoyak.”  Aina menunjukkan mangkuk kecil yang berisi sambl tempoyak. “Ini pula namanya, Sambal tumis bilis campur petai dan terakhir ialah masak taucu campur bercili hijau.” Aina tersengih.
            “Wah, kalau macam ni Kak Aina buka restoran la. Pasti laris.”
            “Tak ada modal la, Rina. Jom kita makan. Perut ni dah lama berkeroncong.” Tanpa melengahkan masa, Aina menceduk sambal tumis bilis campur petai ke dalam nasinya.
            “Kak Aina, jika Rina tanya sesuatu. Kak Aina jangan marah ye.” Kata Rina teragak-agak. Sudah lama dia ingin bertanya tentang soalan ini walaupun dia sudah lama mengenali Aina namun latar belakang Aina masih kurang jelas. Betul ke khabar angin yang pernah didengarnya semasa belajar di Switzerland.
            “Ya. Tanyalah.”
            “Siapa Kak Aina yang sebenarnya?” Akhirnya soalan itu terkeluar juga dari bibirnya. “Maksud Rina, latar belakang Kak Aina! Kita sudah lama kenal tetapi Rina tak tahu apa-apa pun tentang Kak Aina! Maksud Rina lagi, keluarga Kak Aina.”
            “Kenapa tiba-tiba saja Rina tanya kak soalan ini?” Aina merenung Rina. Dia tahu dia kurang bercerita tentang keluarganya kepada sesiapa. Baginya itu tidak penting.
            “Masa di Switzerland, banyak khabar angin tentang Kak Aina.”Rina menundukkan kepalanya. Dia mula serba salah.
            “Seperti?”
            “Mereka kata Kak Aina ialah anak hartawan dan ada juga mereka kata Kak Aina adalah anak luar nikah seorang hartawan. Macam-macam lagi”
            Aina ketawa apabila mendengar kata-kata Rina. Dia ada juga dengar semua itu tetapi dia buat tak tahu saja. Bukannya betul pun. “Jadi, Rina percaya la semua tu.”
            “Tak tapi Aina nak tahu. Aina nak dengar sendiri dari mulut Kak Aina.” Rina mengangkat wajahnya apabila mendengar gelak tawa dari Ainia. Lucu sangat ke?
            “Semua tu tak betul, Rina! Kak orang biasa saja Cuma family kak lain sikit.”
            “Lain sikit.” Dahi Rina berkerut. Apa maksud Kak Aina? Apa yang tak kena dengan keluarga Kak Aina?
            “Dalam keluarga kak, ada datuk, mama dan abang. Kak adalah bongsu dari dua beradik. Hmmmm…itu sajalah tentang keluarga kak. Kami orang biasa saja.” Aina tersengih. Kalau Rina tahu aku adalah cucu Tan Sri Syed Abu Bakar mesti Rina tak percaya. “Jemput! Jemput! Lauk bila dah sejuk, tak sedap. Elok makan masa panas.”
            Rina menggaru rambutnya yang diikat tocang satu ke belakang. Kenapa Kak Aina macam nak berahsia tentang keluarganya? Ada yang tak kena ke tentang keluarga Kak Aina ke? Yang pasti Kak Aina bukan anak orang kaya tetapi hatinya kuat mengatakan ada sesuatu yang dirahsiakan oleh Kak Aina.

                                    *******************************************

            Aina merenung no telefon yang tertera di skrin telefon bimbitnya. Dia tak kenal no telefon ni. Adakah mama yang call aku? Aina mengetap bibir. Deringan telefon bimbit kuat kedengaran. Hish…tak mungki mama. Aina menjawab panggilan itu. Ainga teragak-agak dulu untuk bersuara.
            “Aina ni atuk!” bisik Tan Sri Syed Abu Bakar. Matanya melirik ke arah pintu bilik air. Dia membuka pili air dengan lebih kuat lagi. Kedengaran jelas deruan air. Pasti Mawar berada di luar bilik air sekarang ni.
            “Atuk! Sekarang ni atuk di mana?” Aina gembira mendengar suara atuk. Dahinya berkerut bila mendengar bunyi air yang kuat.
            “Toilet.”
            “Ni no telefon baru atuk ke?” soal Aina.
            “Bukan. Ini telefon Mak Mak. Atuk pinjam sekejap. Handphone atuk dah kena rampas dengan mama Aina.”
            “Apa!” suara Aina meninggi.. Dia terkejut.
            “Selepas hari tu, mama Aina dah jadi bodyguard atuk. Ke mana saja atuk pergi, dia akan ikut. Handphone atuk pun, dia ambil. Dia tahu yang kita berjumpa hari itu. Atuk minta tolong Mak Mah pinjam telefon bimbit dia. Atuk rasa buat masa sekarang ni, atuk tak dapat nak beri duit pada Aina. Setiap gerak geri atuk diawasi oleh mama Aina. Selepas hal ini reda, atuk akan bagi duit itu pada Aina. Boleh kan?”  Matanya masih mengerling ke arah pintu bilik air.
            “It’s ok, atuk. Aina minta maaf. Disebabkan Aina, atuk jadi macam ni.” Nada suara Aina lemah. Dia serba salah. Disebabkan dirinya, atuk terpaksa hadapi semua ini.Dia masak benar dengan perangai mama.
            “Ini bukan salah Aina. Dia memang macam tu perangai mama Aina. Oklah, atuk letak dulu ye. Kalau lama nanti, mama Aina syak sesuatu. Jaga diri baik-baik ye.” Tan Sri Syed Abu Bakar terus mematikan panggilan. Dia segera menarik flush toilet. Paip air ditutupnya. Dia memasukkan kembali telefon bimbit yang dipinjam ke dalam pasu bunga di sebelah pintu bilik air.  Simbol pintu bilik air dipulasnya. Memang tekaannya berdiri. Datin Sharifah Mawar berdiri di luar.
            “Lamanya!” Datin Sharifah Mawar merunggut.
            “Abah tak suruh pun Mawar tunggu.”
            “Cepat sikit. Abah kan janji bermain golf dengan Uncle Malik pada pukul 5.00 petang. Bersiap cepat. Jangan lambat.” Datin Sharifah Mawar memberi arahan dan berlalu pergi meninggalkan ayahnya yang terpinga-pinga.
            Tan Sri Syed Abu Bakar meletakkan kedua-dua belah tangan di pinggangnya. Dia cuba menahan geram “Budak bertuah ni! Dia lupa ke aku ni ayah dia. Ikut suka hati mengarah orang.”

                        *************************************************
            

Monday, August 15, 2011

Siapa Orang Gajiku? Bab 2


BAB 2

            Tengku Fazira mengeluh sebaik sahaja tiba di depan pintu bilik Haikal. Semalaman Haikal tidak keluar dari biliknya malah makanan juga tidak dijamahnya. Jika keadaan ini berterusan, Haikal akan jatuh sakit. Semalaman dia tidak dapat memlelapkan mata apabila memikirkan keadaan Haikal. Hatinya sedih melihat keadaan Haikal sekarang ini. Simbol pintu dipulas tetapi berkunci. Tengku Fazira meletakkan dulang yang berisi nasi lemak dan secawan air Nescafe.
            “Haikal, ni ibu. Buka pintu. Ibu bawa breakfast untuk Haikal. Ibu masak makanan kegemarab Haikal iaitu nasi lemak. Bukalah pintu ni, Haikal. Ibu merayu jangan seksa diri Haikal begini. Haikal!” rayu Tengku Fazira. Pintu diketuk beberapa kali. Masih tiada apa-apa response.
            “Please, open the door! Haikal! Jangan buat ibu macam ni.” Suara Tengku Fazira mula sebak. Air matanya mula membasahi pipinya. “Haikal!” panggil Tengku Fazira lagi. Nada suaranya bergetar. Tengku Fazira mengetuk pintu bilik Haikal dengan lebih kuat lagi.
            “Haikal! Buka pintu ni! Haikal!” jerit Tengku Fazira. Bermacam-macam perkara mula bermain di fikirannya  Adakah sesuatu telah terjadi pada Haikal? Perasaan bimbang mula menguasai dirinya. Adakah Haikal telah melakukan sesuatu di dalam biliknya.
            “Umi! Umi!” panggil Tengku Fazira. Dia mula gelisah dan gelabah.
            “Kenapa, Fazira?” Tengku Fauziah bergegas keluar dari bilik apabila namanya dipanggil lantas dia menghampiri Tengku Fazira yang sedang berdiri di luar bilik Haikal.
            “Umi, Fazira risau. Sejak dair tadi Fazira panggil Haikal tetapi  Haikal tak buka pun pintu. Fazira takut Haikal buat sesuatu di luar dugaan kita.”
            “HIsh….jangan fikir yang bukan-bukan. Umi pergi ambil spare keys di dalam bilik umi. “ Tengku Fauziah bergegas masuk ke dalam biliknya. Beberapa minit kemudian, Tengku Fauziah kembali bersama spare keys yang berada di tangannya.
            Dengan pantas, Tengku Fazira mengambil kunci dari tangan ibunya. Dia membuka pintu bilik Haikal. Simbol pintu dipulas. “Haikal!” panggil Tengku Fazira.
Keadaan di dalam bilik itu gelap gelita.
            “Gelapnya! Apa Haikal buat dalam keadaan gelap ni.” Tengku Fauziah mengekori dari belakang.
            Tengku Fazira menekan suis lampu yang berdekatan dengan pintu itu. Dia terkejut melihat Haikal yang duduk di satu sudut di biliknya. Tengku Fazira segera mendekati anaknya. “Haikal.” Panggil Tengku Fazira lagi. Namun masih tiada apa-apa reaksi dari Haikal. Dia masih lagi duduk kaku. Di sebelah tangannya, terdapat gambar Haikal bersama Sofea.
            Tengku Fauziah menggelengkan kepalanya beberapa kali.
            “Haikal! Haikal! Bangun!” Tengku Fazira menggoncang tubuh anaknya beberapa kali. Masih tiada apa-apa reaksi. Tengku Fazira terduduk. Air matanya mula mengalir. Hatinya sakit. Keadaan Haikal seperti mayat hidup. Kadang kala cinta benar-benar membuat orang merana. Tengku Fazira mengusap rambut anaknya perlahan-lahan. “Haikal, kenapa Haikal buat ibu macam ni? Haikal tak kasihan ke kat ibu?” Tengku Faziran menangis teresak-esak. Pilu hatinya tiada siapa yang tahu.
            Tangkisan  Tengku Fazira tidah dipedulikannya. Haikal mengambil gambar itu dan diletakkan pada dadanya. Dia mengalihkan wajahnya ke arah lain.
            Tengku Fauziah melepaskan keluhan dengan kuat. Keadaan Haikal benar-benar sudah parah. Dia sudah tidak dapat membezakan antara realiti dan fantasi. Dia berada di dunia yang hanya ada kenangan dirinya bersama Sofea. Aku perlu pulihkan keadaan Haikal. Tengku Fauziah merenung anaknya perempuan yang masih menangis. Aku tak boleh biarkan ianya berlanjutan.

                                    ********************************

            “Good morning, atuk!” tegur Aril. Dia meletakkan kot bajunya di kerusi. Perlahan-lahan Aril menarik kerusi yang bersebelahan dengan atuknya dan duduk.
            “Morning, Aril!” Tan Sri Syed Abu Bakar tersenyum apabila ditegur oleh cucunya. Dia melipat kembali suratkhabar yang dibacanya.
            “Atuk, ada nampak handphone Aril tak? Jika tak silap Aril, semalam Aril letak di dalam bilik Aril. Puas Aril cari tapi tak jumpa pun.” Soal Aril. Betul! Balik saja dari berjumpa Aina, aku terus ke bilik. Mustahil aku tertinggal di dalam kereta.
            Tan Sri Syed Abu Bakar mengeluh. “Atuk tak hairan kalau handphone Aril hilang. Di rumah ni kan, ada seorang pencuri professional. Bilik siapa dia tak kisah. Main redah masuk dan ambil saja barang yang dia nak.”
            Aril tersenyum. Dia faham di sebalik kata-kata atuknya tadi.
            “Abah sindir mawar ke?” Datin Sharifah Mawar muncul secara tiba-tiba. Mukanya masam mencuka. Perli aku ler tu? Pencuri professional! Abah ni memang sengaja nak sakitkan hati aku.
            “Aiii….abah tak sebut pun nama. Yang Mawar nak terasa kenapa? Mawar ke yang curi handphone Aril.”
            “Bukan curi tetapi pinjam.” Tegas Datin Sharifah Mawar. Dia mengeluarkan telefon bimbit dari poket seluarnya dan diletakkan di sebelah Aril.
            “Huh, ada saja jawabnya.” Tan Sri Syed Abu Bakar mencapai kuih keria dan mengunyahnya perlahan-lahan.
            “Aril! Aina ada call Aril tak? Jangan cuba nak tipu mama.”
            “Tak ada, mama! Kan mama dah check handphone Aril.”
            “Mama tak percaya. Mustahil Aina tak call Aril.”
            “Betul, mama! Aril tak tipu.” Aril menggelengkan kepalanya beberapa kali. Kalau mama tahu, aku berbohong. Teruk aku dikerjakan nanti. Hish…mama ni, dah macam pengawas. Asyik nak buat spot check saja.
            “Kalau mama tahu, Aril tipu mama. Kita tengok nanti macam mana.” Datin Sharifah Mawar memberi amaran pada Aril. Hatinya kuat mengatakan mereka berdua saling berhubungan.
            “Hish….Tak habis-habis nak soal-siasat, bagi lagi Aril makan sekejap.” Tegur Tan Sri Syed Abu Bakar.
            “Abah!”
            “Apa! Awal-awal pagi, dah mula berleter. Patut la kedutan di muka semakin ketara.”
            “Abah!” Datin Sharifah mengetap bibirnya menahan marah.
            Aril ketawa kecil melihat gelagat atuk dan ibu. Setiap hari mereka pasti akan bergaduh. Perkara kecil pun boleh dijadikan sebagai modal untuk bergaduh. Aril tahu mereka hanya bergaduh manja saja.
            “Aril! Hari ni lunch dengan mama.”
            “Sorry, mama! Hari ini Aril pergi Langkawi.. Urusan jual beli tanah di Langkawi masih belum selesai lagi. Next time, mama.”
            “Setiap kali mama ajak Aril keluar, berbagai alasan Aril beri. Mama tahu Aril juga nak elakkan diri dari mamam sepertimana Aina lakukan pada mama sekarang ni.” Kata Datin Sharifah dengan nada merajuk. Dia dapat rasakan Aril cuba menggelakkan diri darinya.
            “Mama! Kebelakangan ini, Aril tengok mama cepat sangat terasa. Aril pergi ke Langkawi atas urusan rasmi syarikat. Aril bukannya suka-suka pergi sana.” Ucap Aril dengan lembut. Dia memegang tangan ibunya untuk memujuk.
            “Sekarang ni perangai dah seperti kebudak-budakan. Benda kecil macam ni pun nak terasa. Perangai mama kamu ni semakin menjadi-jadi pulak mengalahkan atuk.” Tan Sri Syed Abu Bakar mencelah lagi.
            “Abah!” Mata Datin Sharifah Mawar merenung ayahnya.
            “Atuk dan mama ni selalu sangat bergaduh. Tak penat ke? Baiklah, Aril dah lewat ni. Aril pergi dulu.” Aril bangun dan terus mencapai kot bajunya. Sebelum beredar dia sempat bersalam dengan atuk dan ibunya.
            “Abah tahu kenapa Mawar ajak Aril lunch hari ini? Nak kenalkan Aril dengan anak perempuan siapa pula kali ini? Mawar tak rasa penat ke dengan semua ini.” Tan Sri Syed Abu Bakar bersuara selepas kelibat Aril hilang dari pandangan mereka.
            “Abah jangan nak masuk campur ye! Aril anak Mawar.”
            “Aril tu juga cucu abah. Mawar kena ingat jika suatu hari nanti Aril tinggalkan rumah ini, jangan nak salahkan abah pulak.” Tan Sri Syed Abu Bakar terus bangun.
            Datin Sharifah Mawar mencebik bibirnya. Dia tahu caranya tidak disenangi oleh ayahnya tetapi dia tahu apa yang dia lakukan sekarang adalah tindakkan yang tepat.

                                                *************************

           
            Aina memandang di sekelilingnya. Rumah yang tersergam indah itu menarik perhatian Aina. Kedengaraan suara kanak-kanak ketawa yang memecahi kesunyian. Senyuman terukir di bibir Aina apabila melihat beberapa orang kanak-kanan berlari di kawasan halaman rumah itu.
            “Kak Aina! Inilah rumah Anak-Anak Yatim Sri Harapan. Setiap hujung minggu Rina selalu datang ke sini sambil tu Rina buat kelas tuisyen untuk mereka. Rina tahu semasa di Switzerland lagi, Kak Aina sering terlibat dalam badan-badan kebajikan yang dianjurkan oleh pihak universiti.”
            “Tak salah kan jika kita menolong orang yang memerlukan bantunan kita? Selagi Kak masih bertenaga, kak akan menolong sesiapa yang kurang bernasib baik. Setiap manusia mempunyai takdir yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T. “ Aina tersengih. Dia bersyukar kerana lahir dalam keluarga yang sempurna tetapi itu tidak bermakna dia akan melupakan golongan yang tidak bernasib baik. Selagi terdaya, dia akan menolong apa yang mampu.
            “Kak Aina seorang yang berhati mulia sebab itulah Kak AIna adalah idoa Rina.” Ujarnya lagi. Aina merenung wanita itu yang hanya berpakaian t-shirt hitam berlengan panjang dan seluar panjang jeans Lewis. Jika dilihat dari penampilannya, Kak Aina seperti orang biasa. Mimi iaitu rakan sebiliknya pernah beritahu Kak Aina sebenarnya berasal dari keluarga berada. Datuknya adalah tokoh korparat yang sangat dihormati di Malaysia malah keluarga Kak Aina berasal dari golongan bangsawan. Hakikatnya Kak Aina berlainan dari anak-anak orang kaya yang dikenalinya termasuklah dirinya. Sepanjang mereka berkawan, Kak Aina tak pernah menyebut tentang keluarganya. Adakah Kak Aina menghadapi masalah dengan keluarganya?
            Aina ketawa apabila mendengar kenyataan Rina. “Pandai juga Rina buat lawak. Idola? Eee….Rina dah silap orang la. Kak tak layak menjadi idola Rina. Kak ni pengganggur. Kerja pun tak ada. Rina cari saja orang lain untuk jadikan idola. Kak tak sesuai la.”
            “Di dunia ni tiada sesiapa yang mempunyai hati sesuci dan murni seperti Kak Aina.”
            “Rina, jangan puji kak lebih-lebih nanti terkoyak seluar ni.” Aina ketawa. Ketawanya semakin kuat kedengaraan. Aku berhati murni? Rina ni dah silap makan ubat ke?
            “Kita serius la.” Rina mencebikkan bibirnya apabila Aina memperlekehkan kata-katanya.
            “Ok….Jom kita masuk. Kak nak tengok suasana di sini. Kak nak tahu apa yang kak boleh bantu di sini.” Aina meletakkan tangan kanannya dibahu Rina. “Jom!” ajak Aina lagi.
            Rina hanya tersenyum dan menganggukkan kepalanya. Dia senang berkawan dengan Aina.

                                    ****************************************

            Tan Sri Syed Abu Bakar berkerut dahinya apabila melihat nombor telefon yang tertera di skrin telefon bimbitnya. “Siapa ni?” Tan Sri Syed Abu Bakar meletakkan cawan yang berada di tangannya di atas meja. Pada waktu begini adalah masanya menikmati minum petang. Segera jarinya menekan punat hijau di telefon bimbitnya.
            “Assalammualaikum, atuk!” jerit Aina apabila panggilannya dijawab.
            Tan Sri Syed Abu Bakar tersenyum apabila mendengar suara itu. Dia kenal dengan pemilik suara itu. “Walaikummussalam. Hmmm…siapa ni?”
            “Atuk ni, buat lawak antarabangsa pula. Mustahil atuk tak kenal suara Aina. Baru 5 tahun Aina di oversea, tak mungkin atuk akan lupa cucu kesayangan atuk ni.” Aina ketawa. Apabila mendengar suara datuknya, terubat juga rindu yang disimpannya selama ini.
            “Perasaan! Mengaku diri sendiri cucu kesayangan atuk.” Tan Sri Syed Abu Bakar turut sama ketawa. Akhirnya dapat juga dia mendengar suara cucunya itu. “Sekarang ni Aina di mana? Aii…main sorok-sorok pulak.”
            “I’m fine. Don’t worry about me, atuk. How are you?’
            “Baik. Alhammdulilah. Bila nak balik rumah, Aina?”
            “Bila Aina dah bersedia nak berkahwin, insya-Allah Aina akan balik.” Jawab Aina.
            “Hmmm….Maksudnya lambat lagi Aina nak balik ke rumah. Berapa tahun pula kali ini?” soal Tan Sri Syed Abu Bakar.
            “Atuk marah ke?” Aina sedar nada suara datuknya yang sudah berubah. Mungkin kurang gemar dengan jawapannya tadi.
            “Aina, atuk tak faham kenapa Aina mesti buat semua ni? Sembunyikan diri dari mama. Jika Aina tak suka mama Aina aturkan jodoh untuk Aina, atuk akan tolong. Atuk akan pastikan mama Aina tak akan memaksa Aina lagi. Baliklah, Aina.” Pujuk Tan Sri Syed Abu Bakar.
            “Aina janji atuk. Aina akan balik satu hari nanti tetapi bukan sekarang. Jika Aina balik sekarang, Aina tahu mama akan kongkong hidup Aina. Berilah Aina masa atuk. Aina tahu atuk seorang yang memahami. Atuk tahu kan Aina seorang yang berpegang teguh pada janji. Aina akan balik. Aina tetap akan balik.” Aina masih bertegas. Dia tahu sebenarnya atuk bimbang pada dirinya yang keseorangan di luar sana.
            Tan Sri Syed Abu Bakar melepaskan keluhannya dengan kuat. Dia sudah mati kata-kata. Jika Aina sudah membuat keputusan, memang sukar untuk mengubahnya. “Baiklah. Atuk hormat keputusan Aina tetapi Aina mesti jumpa atuk hujung minggu ni. Tempat, tarikh dan masa! Aina yang tentukan.”
            “Thank you, atuk! Ini yang buat Aina lebih sayangkan atuk ni. Aina akan sms atuk butiran selanjutnya untuk temujanji kita tetapi jangan beritahu mama ye” Aina gembira mendengarnya.
            “Atuk tahu. Jaga diri baik-baik. Jika ada masalah apa-apa, call atuk atau Aril.”
            “Baiklah, atuk. Aina letak dulu ye! Assalammualaikum.” Kata Aina sebelum menamatkan perbualan mereka.
            “Walaikumussalam.” Jawab Tan Sri Syed Abu Bakar.
            “Siapa yang call abah tadi?” soal Datin Sharifah Mawar yang tiba-tiba berada di situ. Dia berdiri di belakang ayahnya. Dari jauh dia perhatikan, ayahnya ketawa dan tersenyum semasa bercakap dengan telefon. Siapa pemanggil tu?
            “Hish..terkejut abah! Tak boleh ke Mawar menjadi seorang manusia yang normal? Memberi salam dahulu. Ini tidak, main sergah dari belakang.” Tan Sri Syed Abu Bakar mengurut dadanya beberapa kali. Wajahnya pucat lesi. Adakah Mawar telah mendengar perbualannya bersama Aina tadi?
            “Abah tak jawab lagi soalan Mawar? Siapa yang call tadi?”
            “Kawan abah.”
            “Siapa?”
            “Hish…budak ni! Perlu ke abah beritahu Mawar? Setiap kali ada orang call, abah mesti beritahu Mawar! Macam tu ke?” Mata Tan Sri Syed Abu Bakar bulat merenung anak tunggalknya. Perangainya semakin menjadi-jadi.
            “Siapa, abah! Aina kan!”
            “Bukan!”
            “Abah tipu. Mawar tahu, pemanggil tadi  adalah Aina kan.” Datin Sharifah Mawar masih bertegas.
            “Ikut suka hati Mawar samaada nak percaya atau tidak. Abah tak rugi apa-apa. Jika begini sikap Mawar, abah tak hairan lah kalau Aina tak mahu balik rumah selama-lamanya.” Tan Sri Syed Abu Bakar terus bangun. Hilang seleranya untuk minum petang. Dia sudah malas melayan kerenah Mawar.
            “Abah!” Datin Sharifah Mawar tergamam dengan kata-kata yang dilemparkan oleh ayahnya tadi. Tan Sri Syed Abu Bakar sudah jauh meninggalkan Datin Sharifah Mawar yang sedang berdiri di Taman Tropika yang terletak di halaman belakang rumah mereka.

                                                ******************************

            Tengku Fauziah menarik setiap kain langsir di bilik Haikal agar cahaya matahari masuk ke dalam bilik Haikal. “Murni, buka semua tingkap di bilik ini!” arah Tengku Fauziah. Bau hapak bilik itu perlu dihilangkan. Tengku Fauziah melihat Haikal yang masih berselimut di atas katil  Tengku Fauziah menggelengkan kepalanya beberapa kali.
            “Baik, Mak Engku!” Murni menurut perintah majikannya. Setiap tingkap di bilik itu dibukanya. Setelah selesai, Murni berdiri di sebelah majikannya.
            Tengku Fauziah terus menarik selimut yang membaluti tubuh Haikal dengan kasar. “Bangun! Nenek kata bangun.” Jerit Tengku Fauziah. Dia sudah hilang sabar dengan sikap Haikal yang sudah lupa diri.
            Haikal masih tidak bergerak walaupun selimutnya ditarik. Matanya masih terpejam rapat. Jeritan neneknya tidak dipedulikan. Frame gambar dirinya bersama Sofea terletak rapat di dadanya. Kenangannya bersama Sofea akan diabadikan selama-lamanya.
            “Haikal! Kamu dengar tak apa yang nenek cakapkan ni? Kenapa Haikal hanya mementingkan perasaan Haikal sahaja? Perasaan ibu Haikal dan nenek, macam mana? Haikal tahu tak, sekarang ini ibu Haikal jatuh sakit disebabkan Haikal! Haikal tahu tak?” jerit Tengku Fauziah lagi apabila Haikal masih memejamkan matanya. Dia tahu Haikal mendengar setiap kata-katanya.
            “Haikal!” jerit Tengku Fauziah sekali lagi. Perasaan marah dan geram tidak dapat ditahan lagi. Tiba-tiba matanya tetap terhenti pada frame gambar yang dipegang oleh Haikal. Tengku Fauziah menarik frame gambar itu dari Haikal dan memlemparnya ke lantar. Frame gambar itu pecah.
            “Nenek!” Haikal terus bangun. Dia turun dari katil. Matanya melihat ke frame gambar yang dicampak oleh neneknya sebentar tadi. Mattanya merah menyala merenung neneknya yang berdiri di hadapannya.
            “Sepatutnya dari dulu lagi, nenek campak semua gambar Haikal dan Sofea agar Sofea keluar dari hidup Haikal.”
            “Nenek tak ada hak untuk tentukan hidup Haikal?” marah Haikal.
            “Nenek tak ada hak! Haikal dah lupa ke nenek ni siapa, hah? Disebabkan perempuan tu, Haikal sanggup hancurkan hidup Haikal.”
            “Perempuan tu ada nama, nenek! Nama dia Sofea. Dialah wanita yang Haikal cintai selama ini.”
            “Dan perempuan itulah yang tinggalkan Haikal seorang diri pada hari pernikahan Haikal malah Perempuan tu bawa malu dalam keluarga kita. Hidup Haikal hancur disebabkan dia. Haikal sepatutnya lupakan dia dan mulakan hidup baru.”
            “Nenek! Di ruang hati Haikal, hanya ada seorang saja wanita iaitu Sofea.Walau apa yang terjadi, Haikal tetap akan tunggu Sofea. Sofea akan kembali. Haikal yakin. Pasti Sofea ada sebab kenapa tinggalkan Haikal? Dia pasti ada sebab munasabah.”
            “Munasabah!” nada suara Tengku Fauziah meninggi. Kedua-dua tangannnya bergigil menahan gerama. “Haikal, nenek mahu Haikal buka mata Haikal luas-luas? Fikir guna otak bukannya hati. Dah jelas dia tinggalkan Haikal kerana dia sudah tidak mencintai Haikal lagi.”
            “Tiadak. Itu tak benar. Kami berdua saling cintai mencintai. Kami bercinta selama 5 tahun, mustahil Sofea tidak mencintai Haikal lagi. Nenek sengaja nak hasut Haikal untuk melupakan Sofea kan. Itu takkan terjadi.” Haikal masih bertegas. Dia hairan kenapa nenek tidak memahami diri. Dia tahu sejak dari dulu lagi nenek tidak menyukai Sofea kerana latarbelakang yang kompleks.
            “Haikal! Kerana cinta, kamu sudah lupa siapa yang ambil berat terhadap kamu selama ini! Haikal tahu tak, ibu Haikal sedang sakit sekarang ni. Semua ini gara-gara kamu, Haikal. Terlalu pentingkan perasaan sendiri sehingga tidak sedar kamu telah menyakiti perasaan orang yang benar-benar ambil berat tentang diri kamu.” Tengku Fauziah cuba untuk menyedarkan cucunya.
            “Itu masalah Haikal. Nenek dan ibu tak payah risau. Haikal tahu jaga diri Haikal sendiri. Hidup mati Haikal, biar Haikal sendiri yang tentukan” Tegas Haikal. Dia berjalan dan mengambil gambar yang dicampak oleh neneknya tadi.  Langkahnya diatur pantas menuju ke bilik air. Pintu bilik air itu dihempas dengan kuat.
            Tengku Fauziah terkejut dengan kata-kata terakhir Haikal. Dirinya masih tercegat di bilik itu. Tiba-tiba sahaja, kepalanya terasa pening.
            “Mak Engku! Mak Engku!” Murni terus memegang tangan Tengku Fauziah. Wajah majikannya pucat lesi. Pasti Mak Engku terkejut dengan kata-kata Tuan Haikal tadi.
            “Murni, awak bawa saya ke dalam bilik. Tiba-tiba saja kepala saya rasa pening.” Kata Tengku Fauziah mengurut dahinya beberapa kali.
            “Baiklah!” Murni membantu Tengku Fauziah keluar dari situ. Sekali imbas, Murni memandang ke arah pintu bilik air yang tertutup rapat. Kenapa Tuan Haikal berubah seperti ini? Begitu tega Tuan Haikal melayan Mak Engku macam ini?
                       
                        **********************************************

            Aril menolak pintu Restoran Sri Melaka itu dan melangkah masuk. Cermin mata hitamnya ditanggalkanya. Aril melihat jam tangan yang berada di tangan kanannya. Baru pukul 5.30 petang. Kenapa mama nak jumpa aku di sini? Penting katanya. Hal apa yang penting sehingga tak boleh berbincang di rumah? Aril hairan. Matanya meliar mencari kelibat ibunya. Mana mama ni?
            “Aril!” panggil Datin Sharifah Mawar apabila melihat anak lelaki itu berdiri di pintu masuk restoran itu. “Sini!”
            Aril berjalan mendekati ibunya. Aril  melabuhkan punggunya di kerusi tanpa dipelawa oleh ibunya. “Hal apa yang penting ni, mama?” Dahi Aril berkerut.
            “Aril nak minum apa?”
            “Mama!” Aril memandang tepat anak mata ibunya. Wajah Aril berubah. Dia faham disebalik pandangan mata ibunya itu. “Don’t tell me, you try to set me up again.”
Aril bangun secara tiba-tiba. Aku sepatutnya dah agak. Pasti ada udang di sebalik batu. Bukannya sehari dua aku kenal mama.
            “Duduk! Mama cakap duduk.” Datin Sharifah menarik lengan Aril supaya kembali duduk.
            “Maaf, Mawar! Aku terlambat.” Kata Raja Rahimah. Matanya tepat melihat lelaki yang berdiri disebelahnya. “Aril ke ni? Wah, patut la orang cakap anak lelaki Datin Sharifah Mawar kacak orangnya.”
            “Duduklah! Ini ke Mimi, anak kau yang baru balik dari luar negeri tu?” soal Datin Sharifah Mawar. Suaranya kelihatan ceria. Dia melihat wanita tinggi lampai yang berdiri di sebelah Raja Rahimah.
            Aril memejamkan matanya seketika. Aku memang sudah tak boleh larikan diri lagi. Aril duduk dengan kasar. Dia tidak berminat untuk melihat wanita yang ingin diperkenalkan oleh ibunya.
            “Ya! Inilah Mimi.”
            “Jemputlah duduk.” Pelawa Datin Sharifah Mawar. Senyuman tidak lekang dibibirnya.
            Mimi duduk berhadapan dengan Aril. Matanya masih tidak lepas memandang Aril. Dia memandang Aril dari atas ke bawah. Memang kacak! Badan pula tough! 100% memenuhi ciri-ciri lelaki idaman aku. Mini tersenyum menggoda. Dia sudah jatuh cinta pada lelaki ini buat pertama kalinya. Dia bertekad untuk menjadi menantu Datin Sharifah Mawar.
            “Aril! Cakaplah sesuatu.” Datin Sharifah Mawar menampar lengan Aril.
            Aril terkejut apabila ditampar oleh ibunya. “Nice meeting you.” Aril tersenyum tawar.
            “Mimi gembira sebab akhirnya dapat berjumpa dengan Abang Aril. Ibu banyak cerita tentang Abang Aril. Tak sangka Abang Aril ni handsome orangnya.” Kata Mimi berserta dengan lenggok manjanya. Jika Abang Aril menjadi suami aku mesti kawan-kawan aku yang lain cemburu.
            Dahi Aril berkerut apabila mendengar kata-kata dari Mimi. Lain macam saja bunyi perempuan ni. Aril menelan air liurnya. Dia sedar pandangan wanita itu seperti ingin menelan dirinya hidup-hidup. Aril mengalihkan pandangannya ke arah lain. Teruk aku kali.