Saturday, May 18, 2013

Satu Dua Tiga 2013


BAB 14


            “Kak rasa dia buat air tak kat kita.” Kata Suziela sebaik saja keluar dari kolam renang. Dia mencapai tuala di kerusinya.
            “Mesti dia buat! Macam mama kata la, perangai dia kan seperti maknya! Bodoh dan suka ikut cakap orang.” Sofea menyapukan losyen di seluruh badannya.
            “Itu Su tahu la! Tapi hari ni dia kuat melawan, kak tengok tak cara dia tengok kat kita. Lain macam saja.”
            “Ala, tak ada apa-apa la.!” Sofea menyandarkan diri pada kerusi santai yang berada di tepi kolam.
            “Kak....dia dah datang.” Kata Suziela bila nampak Alina datang mendekati mereka berdua. Sofea tersenyum.
            Alisa tersenyum ke arah mereka berdua yang sedang menanti dirinya. Alisa meletakkan kedua-dua gelas itu di atas meja. “Silakan minum. Aaa....Lina balik dulu ye!” ucap Alisa dengan lembut. Senyum Alisa dengan penuh makna. Bersantai konon! Ingat pantai ke? Berbikini lagi. Nak jadi orang putih tapi bahasa inggeris , satu perkataan pun tak tahu.
            “Suka hati kau la.” Kata Sofea dengan kasar. Tak payah datang , lagi bagus.
            Alisa terus mengatur langkah meninggalkan dua beradik itu. Selamat menjamu selera. Alisa mengeluarkan telefon bimbitnya. Dia mendail no telefon kakaknya. “What’s up, sis? There is something that i want to tell you.” Kata Alisa sebaik saja mendengar suara Aleya.
            “Nampak macam sedap je, kak!” kata Suziela. Tiba-tiba pulak rasa dahaga. Serentak mereka berdua mencapai gelas itu dan terus minum. Wajah mereka berubah sebaik saja.minum air itu. Serentak mereka berdua tersembur.
            “Kak.....pedas dan masin! Ni air apa ni?” Suziela seolah-olah ingin menangis. Pedas.
            “Mak Jah....Mak Jah, air!” jerit Sofea. Dia sudah tak tahan lagi. Apa yang dia perlukan sekarang adalah air untuk hilangkan rasa masin dan pedas.
            Zahari ketawa melihat gelagat mereka berdua. Geli hati! Nak kenakan orang sangat, last-last diri sendiri terkena. Inilah wanita yang dia kenal sewaktu di KLIA tapi hari tu wanita itu berlainan dari wanita yang ada sekarang. Perangai Alina ni suka berubah-ubah ke? Siapa Alina yang sebenarnya. Dia ingat mengenali Alina dengan lebih dekat lagi. Senyuman terukir di bibir Zahari.

                                      *********************************************

            Alisa berjalan menuju ke bilik ibunya. Hari ni dia masak bubur ayam untuk ibunya. Ibu memang sukakan bubur ayam.
            “Lina! Wait a minute!”
            Langkah Alisa terhenti bila mendengar nama Alina. Lelaki ni lagi. Alisa kurang senang  kehadiran lelaki itu. Alisa cuba tersenyum.
            “Lina dah ok ke? Masih sakit kepala lagi ke?”
            “Aaa....dah ok dah! Sebaik saja bangun tidur, sakit kepada dah hilang.”
            “Hmm...esok Lina free tak?” soal Dr. Nazri.
            “Why?”
            “Saya nak ajak Lina keluar. Kita pergi makan ke, tengok wayang ke, main bowling ke? Nak tak?”
            “Aaa....maaf la, esok tak boleh la. Minggu depan boleh tak?” Alisa cuba mengelak. Aku nak keluar dengan dia ni? Tak nak la.
            “Lina ada hal ke?” Hati Dr. Nazri tiba-tiba menjadi hampa.
            “Ya. Ada hal sikit.” Bohong Alisa sedangkan sebenarnya esok dia tak buat apa-apa pun.
            “Ooo...Tak apa la, macam tu! Minggu depan la kita keluar sama-sama. Lina dah janji dengan saya tau.”
            “Baiklah! Aaa....Lina kena pergi dulu. Ibu belum makan lagi. Aa....minta diri dulu.” Alisa terus berlalu keluar. Sebaik saja dirinya membelakangkan Dr. Nazri, Alisa membuat mimik muka. Nasib baik bukan aku yang keluar dengan dia minggu depan. Alisa mengeluh lega.

                                                *******************************

            “What are you doing here?” kata Alisa bila melihat Zahari sedang berbual dengan ibunya. Dia meletakkan bubur ayam yang dibawanya di atas meja.
“Get out! I said get out.” Jerit Alisa tiba-tiba naik angin. Alisa takut jika lelaki itu memberitahu tentang hasrat Dato’ Syed Mohd Kadir. Dia bimbing jika ibunya berlembut hati dan akhirnya setuju.
            Munirah terkejut bila Alisa tiba-tiba naik angin. Zahari hanya memerhati dan mendiamkan diri.
            “Lina! Zahari datang nak melawat ibu. Kenapa ni?”
            “Ya ke? Boleh percaya ke? You beritahu Dato’ Kadir, Lina dan ibu takkan tinggal kat rumah seumpama nereka tu.” Alisa merenung lelaki itu.
            “Saya datang dengan niat.....”
            Alisa terus mencelah. “Lina tak perduli apa niat you! Apa yang penting sekarang, Lina tak nak you datang dekati ibu lagi. Beritahu Dato’ Kadir, ibu saya tetap akan ceraikan dia. Walauapapun caranya, saya akan tetap nak Dato’ Kadir ceraikan ibu. Do you understand.” Tegas Alisa.
            “Alina!” Munirah meninggikan suaranya. Dia tergamam dengan kata-kata Alisa. Apa yang berlaku pagi tadi sehingga kelakuan Alisa begini rupa. Selalunya Alisa begitu tenang.
            Zahari mengeluh. Niatnya hanya untuk melawat Auntie Munirah dan dia tak sangka niatnya itu disalah tafsirkan. Kenapa wanita ni tiba-tiba menjadi garang? “understood. Auntie, Zahari balik dulu. Semoga auntie cepat sembuh.” Zahari tersenyum ke arah wanita tu  yang sedang terbaring di atas katil. Sekilas dia melihat ke arah Alina yang merenung dirinya seolah-olah ingin ditelannya hidup-hidup. Zahari terus keluar.
            “Angah! Kenapa Angah bersikap begitu pada Zahari?”  marah Munirah.
            “Angah tak nak orang dia dekati ibu lagi.”
            “Angah, apa yang berlaku ni? Ada sesuatu yang berlaku ke masa Angah berjumpa dengan Dato’ Kadir?” Munirah dapat rasakan sesuatu tak kena dengan Alisa hari ni. Selalunya Alisa seorang yang rasional.
            “Angah dah carikan rumah untuk kita tinggal sementara  tangan ibu sembuh. Lepas tu kita akan balik ke London, pasal penceraian ibu! Biar kawan Angah uruskan!” Alisa cuba mengelakkan diri dari menjawab soalan ibunya. Tangan Alisa terketar-ketar bila membuka tapperware berisi bubur ayam itu. Panggilan yang diterimanya selepas berjumpa dengan Dr. Nazri benar-benar
            “Angah!” tegas Munirah. Dia tahu Alisa sedang rahsiakan sesuatu darinya.
            “Ibu, makan! Ni Angah masak makanan kegembaran ibu. Bubur ayam!”  Alisa meletakkan bubur itu di dalam mangkuk.
            “Ibu takkan makan selagi Angah tak beritahu ibu!” Suara Munirah semakin meninggi.
            Alisa mengeluh kuat. Matanya tepat merenung mangkuk yang berisi bubur ayam itu. Dia serba salah untuk beritahu ibunya. “Dato’ Kadir nak kita berdua tinggal berdua di rumahnya.”
            “Apa!”
            “Tinggal bersama 3 ekor ular tu! Bukanlah tindakan yang bijak. What he trying to do? Cuba nak ambil hati ibu ke? Nak putarkan masa ke?” marah Alisa.
            “Angah! Ibu takkan setuju dengan permintaan Dato’ Kadir. Ibu tahu batas ibu setakat mana! Ibu takkan berbaik semula dengan Dato’ Kadir.” Munirah cuba menyakinkan anaknya.
            “I know that! Tapi dia tak faham! Tak nak faham langsung.”
            “Biarkanlah dia, Angah! Ibu tetap dengan keputusan ibu.”
            “Sehingga bila ibu? Setahun, dua tahun! Dia takkan ceraikan ibu, ibu percayalah cakap Angah!.”
            “Ibu tetap akan bercerai. Angah, jangan risau. Tahu la ibu uruskan hal ibu.”
            “Tapi ibu, kita kena balik ke London dengan segera.” Pujuk Alisa. Dia bimbang akan keselamatan ibunya.
            “Apa lagi yang Angah rahsiakan dari ibu?”
            Kalau ibu tahu, Along upah orang untuk siasat dan ekori Datin Kartika pasti ibu akan marah. Tapi Along lakukan semua ni kerana bimbangkan keselamatan ibu. Lebih baik aku berterus terang“Along upah orang untuk ekori Datin Kartika.”
            Bulat mata Munirah bila mendengar pengakuan Alisa.
            “Kami lakukan semua ini kerana bimbang akan keselamatan ibu! Perempuan macam tu tak boleh dipercayai. Dia pernah cuba untuk membunuh ibu, dia takkan teragak-agak untuk lakukannya sekali lagi.”
            “Angah!”
            “Tadi ....penyiasat pensendirian yang Along upah, call! Dia kata Datin Kartika sedang merancang sesuatu. Sesuatu yang tak baik. Ibu, faham tak maksud Angah!”
            Munirah menundukkan kepalanya. Kata anaknya ada betulnya, wanita seperti Kartika sanggup lakukan apa sahaja bila dirinya terasa terancam.
            “We have to go back.” Tegas Alisa.
            “Baiklah. Selepas urusan penceraian ibu selesai, kita akan segera pulang.” Munirah tetap dengan keputusannya. Walauapa yang terjadi, dia mesti selesaikan semua ni.
            “Ibu! Kita tak boleh tunggu lagi. Sekarang ni nyawa ibu terancam. Senang-senang ibu minta fasak saja. Habis cerita.”
            “Angah! Ibu tak boleh buat macam tu nanti nama baik Dato’ Kadir akan terjejas. Ibu tak nak perkara ini diketahui oleh pihak media.” Tegas Munirah. Dato’Syed Mohd Kadir adalah salah seorang orang ternama di Malaysia. Jika dia tak selesaikan secara baik, perkara ini akan menjadi lebih besar. Dia tak nak itu berlaku.
            “Ibu! Kenapa ibu masih fikirkan tentang dia tu lagi? Nak jadi apa pun jadilah! Yang penting sekarang adalah ibu, Angah tak nak apa-apa terjadi pada ibu.” Pujuk Alisa. Sakit hatinya bila tahu ibunya masih lagi mengambil berat mengenai lelaki itu.
            “Kalau Angah nak balik, Angah balik la. Biar je ibu kat sini. Ibu akan balik selepas segala-galanya selesai.” Tegas Munirah terus memandang ke arah lain. Munirah terasa hati bila Alisa tak pernah faham akan kehendak dirinya. Dia nak segala-galanya diselesaikan secara baik. Dia tak nak ada pihak yang terasa atau berdendam di atas penceraian ini.
            Alisa mengeluh bila mendengar kata-kata ibunya. Tak mungkin aku akan tinggalkan ibu di sini. Alisa mengetap bibir. Dia tahu jika ibunya sudah membuat keputusan jangan harap la dia mengubahnya lagi. Aku perlu lakukan sesuatu. Alisa berfikir.
            

1 comment:

eija said...

ai msg2 degil..susah lah...nape xnk mx fasak jer kn snag...

Post a Comment