Friday, December 25, 2009

Rahsia Hati 27

Bab 27


Halina membetulkan rambutnya dahulu sebelum memulakan langkah menuju ke stesen TV Global Bersatu. Halina menarik nafas panjang dan tersenyum.Hari ni adalah hari pertama dia bekerja di situ. Impiannya tercapai. Dia tak sabar untuk memulakan tugasnya. Tiba-tiba telefonnya berbunyi, langkah Halina terhenti. Pantas dia mengambil telefonnya di dalam beg tangan.
”Assalammualaikum....”
”Waalaikumussalam.” jawab Halina. Selepas menjawab salam, Halina terdiam. Dia kenal benar pemilik suara tersebut.
”Lina, tahniah!” kata Rizal. Rizal cuba memulakan perbualan. Kenapa sekarang ni dia dapat rasakan ada jurang antara dirinya dan Lina. Mereka tak rapat seperti dulu. Lina seolah-olah ingin melarikan diri darinya. Hari tu sewaktu dia datang ke rumah Lina untuk menyambut kepulangan Lina, Lina terus je masuk ke dalam bilik tanpa menegurnya. Tanpa Halina, hidupnya seolah-olah kosong. Aku perlu perbaiki hubungan kami dan menjadi seperti dulu.
”Thanks you!”
”Hmm....takkan sangka Lina akan jadi rakan sekerja abang. Kita bekerja di tempat yang sama. Nampaknya impian Lina tercapai. Hmmm...Lina, apa kali hari ni! Kita lunch bersama-sama.” ajak Rizal.
”Maaf la, Abang Rizal. Lina ada hal. Aaa….Abang Rizal, ari ni Lina kena lapor diri, dah lewat ni. Kita cakap lain kali je.” Kata Lina terus menamatkan perbualan.
“Lina!Lina!” Dahi Rizal berkerut. Rizal mengeluh. Nampaknya memang sukar untuk hubungan mereka kembali kepada biasa.
Halina mengeluh. Abang, Lina perlukan masa. Harap abang faham Dia berjalan menuju ke Stesen TV Global. Dia sudah lambat.
Pada waktu itu, Halina tidak sedar dirinya diperhatikan oleh sepasang mata yang sedang memerhati gerak gerinya. “Hari ni merupakan hari pertama Cik Halina melaporkan diri.”
Daniel tersenyum. “I know she can make it.”
“Tuan Muda sukakan Cik Halina ke?” soal Irfan.
Daniel terkejut dengan pertanyaan pengawal peribadinya.
Irfan tersenyum. ”Saya tahu Tuan Muda sukakan Cik Halina jika tidak takkan la Tuan Muda mengintip seperti ni.”
”Kamu ni, Irfan!” Daniel mengetap bibirnya bila mendengar kata-kata Irfan. ”She’s don’t know who i am! Dia hanya kenal saya sebagai Daniel Darius bukannya Tengku Daniel Darius, pewaris kedua Global Bersatu.”
”Cik Halina sepadan dengan Tuan Muda.”
”Kamu nak bodek saya ke, Irfan?”
“Tak la. Saya cakap benar, Tuan Muda. Cik Halina tak ada apa-apa rekod buruk pun. Dia bersih.” Beritahu Irfan.
“Kamu pun siasat latarbelakang Halina?” Daniel menjegilkan matanya.
Irfan hanya tersenyum. Wanita ni memang sepadan dengan Tuan Muda. Jika diperhatikan, Cik Halina tak seperti Cik Shiela. Jika tidak pasti, Cik Muda sudah bertindak.

******************************************

”Now, you’re back. How about your vacation?” Tanya Dania menuruni tangga sebaik saja melihat adiknya sedang bersarapan. Dania membetulkan tudungnya.
“It’s sucks!” jawab Daniel geram.
Dania ketawa kecil bila mendengar jawapan adiknya. ”Ya ke?“
”Kak, you owe me explanation?“ Daniel bangun.
“About what?” Dania berhenti dari menghampiri adiknya.
“Don’t pretend that you don’t know anything. Kenapa kakak siasat latarbelakang Halina? What do you want with her?” Daniel memandang tepat pada kakaknya.
Dania mengeluh. “I’ll just want to know her. That’s all.”
“Can you please just once don’t interfere with my life, sis? You should have you own life.”
“You’re my life, Daniel.”jawab Dania.
“No. Kak, you need somebody to care for you. Love you. Seseorang yang akan sentiasa mencintai dan menyayangi kakak selamanya. Cuba, lihat sekarang ni? Kak semakin kurus. Are you sick?” Daniel perasaan akan perubahan fizikal Dania. Memang betul kata Irfan, kakak semakin kurus. Mukanya pucat macam orang sakit.
”I’m fine.”
“Sekarang ni, Daniel dah balik. Kakak mesti berehat. I’ll take care of everything.“ kata Daniel dengan nada suara bimbang.
“Kak dah pun bercuti. Don’t worry. Kak tahu la jaga kesihatan kak sendiri.” Dania tersenyum.
”Dania....Dania...Dania....”
Dania berpaling bila ada seseorang sedang memanggil namanya. Dania terkejut melihat kedatangan Hairi.
Hairi tersenyum bila melihat Dania. Dengan pantas, dia mengatur langkah mendekati Dania dan terus memeluk Dania. ”I’m glad i can see you again, Nia.” Hairi memeluk Dania dengan erat.
Dania kaku. Mata Dania terkebil-kebil. Dia terkejut dengan tindakan Hairi yang secara tiba-tiba memeluknya. Lidah Dania kelu untuk berkata-kata. Jantungnya berdegup kencang. Hatinya berdebar-debar.
”I’m so worry about you.” Kata Hairi lagi. Perasaannya bimbang hilang sebaik saja nampak kelibat Dania. Sebaik saja Ali beritahu Dania sudah pulang, dia terus bergegas ke sini.
Daniel tercengang. Dia tak percaya dengan apa yang dilihatnya sebentar tadi. Siapa lelaki ni? Kenapa tiba-tiba saja dia peluk kakak? Dahi Daniel berkerut.
Mamat…Mamat ni….Dania mengetap bibirnya menahan geram. Beraninya dia peluk aku! Dengan sepenuh tenaga, Dania melepaskan diri dari pelukan Hairi. Nafas Dania turun naik. Dania mengundurkan dirinya beberapa langkah ..”KKKKau....Kau.........” Nada suara Dania terketar-ketar. Dania menuding jari telunjuknya ke arah Hairi.
“What! Nia, you blushing!” Hairi tersenyum melihat wajah Dania yang sudah bertukar merah. Mesti Dania malu.
Bulat mata Dania bila mendengar kata-kata Hairi.“Kau dah gila ke? Kau siapa nak peluk aku? Kau ingat sini negara mat salleh ke, hah! Boleh peluk orang sesuka hati? Kita ni orang Islam. Ada batas agama.” Jerit Dania. Suaranya tinggi. Matanya tepat merenung Hairi seolah-olah ingin ditelannya.
“Tapi...” Hairi terkejut bila Dania memarahinya. Inilah pertama kali dia lihat Dania marah, selama ni Dania hanya tersenyum dan tenang saja. Tapi kali ni...
Daniel tersenyum. “Wow...Interesting!” Daniel hanya diam memerhati. Inilah pertama kali, kak marah orang. Siapa lelaki ni begitu berani memeluk kakak?”
Dengan pantas Dania mencelah. “Kau dengar sini baik-baik, Hairi! Kau dan aku sudah putus. Kita tak ada apa-apa hubungan. Aku bukan tunang kau lagi, kau faham tak? Sekali lagi kau buat begini lagi, aku siat-siat kulit kau. Faham!“ marah Dania lagi. Dania terus berlalu meninggalkan Hairi yang masih kaku. Dania menggengam erat tangannya. Mamat ni ingat aku ni teddy bear ke? Main peluk je? Gila! Apa lagi aku nak buat agar mamat ni keluar dari hidup aku? Daniel! Dania tiba-tiba teringat akan adiknya. Mesti Daniel lihat apa yang berlaku tadi. Malunya.”Mamat gila” jerit Dania secara tiba-tiba. Langkah Dania diatur pantas.
Hairi terkebil-kebil memandang Dania yang sudah pun jauh meninggalkannya. ”Garangnya!”
Daniel menepuk tangannya secara tiba-tiba dan tersenyum. Hairi berpaling dan terkejut melihat lelaki yang berdiri tidak jauh darinya. Siapa lelaki ni? Handsome! Hairi tiba-tiba berasa dirinya tergugat. Pesaing aku ke? Tiba-tiba perasan cemburu timbal.Wajah Hairi berubah serius.
“25 years, i live with her. I’ll never see her angry like that. You are the first one who made her angry like that.” Daniel tersengih. Ooo….ini la tunang kakak. Opps…bekas tunang. Cucu Dato’ Razali. Hmm…kacak! Mukanya ada iras-iras Aaron Aziz. Boleh tahan. Memang sepadan dengan kakak.
Hairi masih lagi merenung lelaki itu dengan serius. Tiada secalit senyuman di wajahnya.
“Sorry, saya terlupa nak perkenalkan diri. Saya Daniel Darius. Adik Dania. Awak Abang Hairi kan?“ Daniel menghulurkan tangannya.
”Daniel!“ Hairi terkejut. Adik Dania! Hairi mengeluh lega. Rupanya adik Dania. Hairi tersenyum. Dia terus berjabat tangan dengan Daniel.
”Ya!“
”Abang ingat Daniel masih bercuti lagi.“
”Cuti dah habis. Sorry about that.“
“Aaa…It’s ok. Salah abang pun.” Hairi menggaru kepalanya yang gatal. Malunya. Pasti Daniel lihat apa yang terjadi sebentar tadi. Ingatkan tadi ada Dania saja.
Daniel ketawa kecil. “I’ll think I like you.”
Hairi terkejut dengan kata-kata Daniel.
“If you have anything you want to know about my sister, you can ask. Anything.” Kata Daniel. Pertama kali dia berjumpa Hairi, dia sudah suka.
“Betul ke?” Wajah Hairi tiba-tiba ceria.
“Betul.” Daniel tersengih.

**************************************

Tan Sri Daud masuk dan terus duduk di kerusi yang bersebelahan dengan Dania. Selepas saja tiba di lapangan terbang, dia terus bergegas ke syarikat. Tan Sri Daud berpaling ke arah Dania yang bersahaja.
”Adik kau mana?”
”Nanti Daniel sampai.” jawab Dania. Matanya tepat merenung Johari yang juga sedang memerhati ke arahnya.
”Bila?”
”Anytime.”
”Anytime! Semua ahli lembaga pengarah dah ada di sini. Kau nak kami semua tunggu adik kau ke?” Tan Sri Daud mengetap bibirnya menahan geram.
”Daniel dah pun balik cuma dia perlukan masa untuk bersedia.”
”Bersedia untuk apa?”
“Tuan Pengerusi, rasanya kita patut mulakan mesyuarat ni sekarang. Hmm... Encik Daniel mana? Bukan ke dia sepatutnya menghadiri mesyuarat hari ni untuk membentangkan projek mega yang pernah dikatakan oleh Cik Dania hari tu” Johari tiba-tiba bersuara. Semua ahli lembaga pengarah memandang ke arah Dania, menanti jawapan dari Dania.
Dania tersenyum. Uncle Johari ni memang tak sabar-sabar nak singkirkan aku dan Daniel dari syarikat ni. Jangan harap la. Kau yang aku akan singkirkan dulu.
Belum sempat Dania menjawabnya. Pintu bilik mesyuarat tiba-tiba terbuka. Daniel masuk sambil diiringi oleh Zarina. ”Sorry, i’m late. Zarina, kamu agihkan cenderahati ni kepada semua ahli lembaga pengarah.” arah Daniel sambil tersenyum. Daniel terus menuju ke tempatnya yang bersebelahan Dania.
Zarina akur akan arahan majikannya. Dia terus mengagihkan bungkusan yang berada di dalam beg kertas yang dipegangnya. ”Cenderahati dari korea. Harap tuan-tuan dan puan-puan suka.” Daniel terus duduk.
Korea! Perlahan-lahan Tan Sri Daud berpaling ke arah Dania. Dia teringat kata-kata Dania hari tu semasa mendapat tahu Daniel meninggalkan rumah. Tan Sri Daud ingat lagi. ”Kalau la Dania, Dania lari ke luar negara. Korea ke?” Hari tu Dania ada bagi hint kat aku. Hee...cucu aku seorang ni! Aku terkena lagi. Tan Sri Daud menjeling ke arah cucunya.
Dania hanya tersenyum. Pasti atuk tengah bengang giler kat aku. Dia nak naik angin kat sini, tak boleh. Ada ramai orang. Selepas ni pasti aku kena la. Confirm.”Baiklah, Tuan Pengerusi. Apa kata kita mulakan mesyuarat sekarang memandangkan semua ahli lembaga pengarah sudah ada.” Dania bersuara
”Hmm...baiklah. Sila mulakan.”
”Ok...Sebelum, En Daniel membentang mengenai projeknya, terlebih dahulu saya ingin membincangkan tentang masalah dalaman yang dialami oleh GBTVS. Seperti yang tuan-tuan dan puan-puan tahu, penyelewengan yang dilakukan oleh En Mokhtar, Eksekutif Kewangan di GBTVS menyebabkan beberapa masalah timbul dan ia juga menyebabkan Global Bersatu juga menerima tempiasnya. Resputasi syarikat kita juga terjejas di atas perbuatan En. Mokhtar. Dan ia memberi peluang kepada stesen tv lain mendahului kita. Rating penonton GBTVS juga telah menurun. I’ll don’t like it. I want GBTVS operate as good as before. So I suggest, En Daniel untuk menyelesaikan masalah ni dan mengembalikan kegemilangan GBTVS sebagai stesen TV pertama di Malaysia.” Kata Dania dengan penuh yakin.
Daniel terkejut dengan keputusan kakaknya. Dia tak tahu menahu tentang hal ni pun. GBTVS. Gila! Halina kan kerja kat situ. Daniel membuat mimik muka pada Dania agar menarik kembalik keputusan itu.
Dania hanya tersenyum.
“Hmm...Cik Dania, saya rasa Encik Daniel tidak sesuai untuk memikul tanggungjawab ni sebab dia akan mengetuai projek mega yang dibentangkan sebentar nanti. Dia mungkin sibuk dan tak ada masa untuk memikul tanggungjawab yang akan diserahkan kepadanya nanti.” Johari bersuara.
“Tuan Johari jangan bimbang, projek mega itu akan dimulakan tahun dan ia takkan mengganggu tugasan Encik Daniel di GBTVS. Masalah kewangan yang pernah dihadapi olehsyarikat perkapalan Global Bersatu di New Zealand telah diselesaikan oleh Encik Daniel. Dan ini membuktikan kecekapan dan kemampuan Encik Daniel dalam menyelesaikan masalah yang sama di GBTVS. Saya yakin dengan Encik Daniel.”
Johari merenung Dania.Bengang giler bila tengok perempuan ni. Adik kau tentu la yakin kat dia. Hish...sakit hati betul la.
”Hmmm, kalau begitu! Saya setuju. Bagaimana dengan tuan-tuan dan puan-puan sekalian?“ tanya Tan Sri Daud pada semua ahli lembaga pengarah yang berada di situ.
Mereka semua menganggukkan kepalanya. Dania tersenyum. Nampaknya rancangan aku berjaya. Daniel menjeling ke arah Dania. Daniel mengetap bibirnya menahan geram. Pasti ada udang di sebalik batu.

*************************

”Kau berdua .....Ahhh...atuk tak tahu nak cakap apa!“ Tan Sri Daud menundingkan jarinya ke arah Dania dan Daniel yang sedang berdiri di hadapannya. Selepas saja habis mesyuarat, dia suruh Dania dan Daniel tunggu. ”Jadi selama ni kau menyorok di korea la.“
”Bukan menyorok, bercuti la atuk.“ Jawab Daniel tersengih.
”Ya le tu. Kalau tak disebabkan oleh kakak kau, dah lama atuk heret kau balik. Kerana kakak kau yang licik ni, jangan harap la atuk dapat jumpa kau selama ni.“ Tan Sri Daud menjeling ke arah Dania.
”Ala atuk, jangan la marah. Now, i’m back. Kak beritahu atuk dah janji takkan jodohkan Daniel dengan perempuan pelik tu. So, i’m back to serve you.“
”Suka hati kau. Atuk malas nak masuk campur. Jadi, kau tahu la Daniel ada kat korea selama ni.“
”Yes.”
”Jadi hari tu, kau tipu atuk la.” soal Tan Sri Daud lagi. Dia tak puas hati.
”Tipu. Tak la, atuk. Dania dah bagi hint kat atuk tapi atuk buat tak tahu saja. Jangan salahkan Dania pulak.” Dania tersenyum.
”Budak bertuah ni.” Nada suara Tan Sri Daud meninggi.
”Ala....atuk jangan la marah kat kakak. Semua ni salah Daniel. Kak tak ada kaitan langsung.”
”Tak ada kaitan, kau kata. Kalau tak disebabkan kakak kau yang licik macam musang ni yang masuk campur, dah lama atuk jumpa kau.”
”Chill out, atuk. Sekarang ni Daniel dah balik, yang lepas. Biarkan la. Hmm...ni cenderahati dari Daniel untuk atuk. Special untuk atuk.” Daniel cuba mengambil hati atuknya. Daniel meletakkan bungkusan berwarna merah di atas meja. Tapi kata-kata atuknya memang benar, kakak memang licik. Tiada siapa dapat membaca permikiran kakak.
Tan Sri Daud hanya memandang hening. Wajahnya tak berubah. Masam saja. ”Kau beli apa kat aku?” soal Tan Sri Daud.
”Kalau atuk nak tahu, atuk buka la.” Dania mencelah. Malu-malu pulak atuk aku ni. Orang dah bagi, ambil saja la. Tanya pulak! Dania tersengih.
”Hmm...balik nanti la aku buka. Hah....kau pulak Dania, pasal .....”
“Kami dah putus. Harap atuk faham. Dania ada mesyuarat lagi selepas ni. Dania minta diri dulu.” Pantas Dania mencelah. Dia tahu apa yang cuba disampaikan oleh atuknya. Dia malas nak dengar. Lebih baik dia lari. Dania terus berlalu pergi.
“Dania!...Dania!” jerit Tan Sri Daud. Geram betul hatinya.
“Pasti ada sebab kenapa kak batalkan pertunangan tu.” kata Daniel secara tiba-tiba. Ada sesuatu yang tak kena.
Tan Sri Daud menoleh ke arah Daniel. Hairan. Perangai Daniel pelik. Selama ni kalau jumpanya pasti bergaduh tapi kali ni Daniel kelihatan berlainan. Seolah-olah sudah matang. Nampaknya percutian Daniel kali ni benar-benar mematangkan dirinya.
”Daniel minta diri dulu.“ Daniel terus beredar.
Tan Sri Daud masih tercengang. Selepas Daniel beredar, Tan Sri Daud bila melihat hadiah yang diberikan oleh Daniel sebentar tadi. Dia tersenyum.






8 comments:

keSENGALan teserlah.. said...

ngaaaaaa..
plslaa..
sumone satukan dania n hairi..
huhu..rse2 nye la kan..dania da ade rse time hairi plok dye tuh..
hehe..
n hairi nmpk sgtt cinta dania..
daniel,tolong mereka..
takmo dania mati..
smbung2..

Hana_aniz said...

hahahaha...
mesti malu giler dania waktu peluk dia kn?
a big hug for dania!
bagi la diorg kawin dan bahagia..
huhuhuhu

::cHeeSeCaKe:: said...

hohoho..daniel da makin matang sejak keje sbg "bodyguard"..ahaha..
mntak2 la daniel tau dania sakit..
daniel pliss..1 kn dania ngn hairi..

aqilah said...

aah, satukan hairi dgn dania. she deserve a happy life and a romantic hubby like hairi.............heheheheeeeeeeeeeeeee.

sinichies_girl88 said...

nak lagi...nak lagi..
ermmm tak tau nk cakap aper lagi..
cte ni mmg best..
lmbat lagi ke hbis....huuhuu
:)

SHAHREE said...

ble nk smbung cter nie...lmenyerrrr...plezlh tlong ...x sbar nk tunggu smbungan cter nie

epy elina said...

hohoho...
best r crta ni..
x sbr n3 strusnya..

~lawrian_inSan BiAsa+peNconTeNg tEgaR~ said...

hu..hu..

best gak cite ni

+_$

Post a Comment