Wednesday, December 23, 2009

Rahsia hati 26

Bab 26

Dania mengetuk pintu bilik bacaan atuknya. Dania menundukkan kepalanya seketika. Dia perlu berani berterus-terang dengan atuknya. Aku perlu bertindak. Perkara ni tak boleh ditangguhkan lagi. “Atuk!” Dania bersuara.
“Masuk!”
“Mak Munah beritahu Dania yang atuk nak jumpa Dania.” Kata Dania sebaik saja masuk ke dalam bilik bacaan atuknya. Dania terus duduk di sofa tanpa dipelawa oleh atuknya. Dia lihat Tan Sri Daud sedang membaca buku di sofa
Tan Sri Daud hanya mendiamkan diri. Tan Sri Daud sedar kebelakangan ni wajah Dania pucat saja. Banyak sangat ke kerja kat pejabat? ”Hmmm....Bila Daniel nak balik?” tanya Tan Sri Daud.
Dania tersenyum. ”Aii....Dania ingat lagi atuk cakap tak nak ambil tahu pasal Daniel lagi! Kenapa tiba-tiba tanya pasal Daniel pulak?”
”Kenapa? Salah ke aku tanya pasal adik kau yang degil tu?”
”Tak la. Atuk kan datuk Daniel. Tak salah pun. Tak ada pun undang-undang yang menyatakan salah bagi seorang atuk untuk mengambil berat tentang cucunya.” kata Dania.
Tan Sri Daud membuat mimik muka. Dania ni kalau tak perli aku tak sah. Ada saja dia nak kenakan aku. ”Hmm..bila?”
”Dua minggu lagi. He will be back. Ini rumah dia. Dia tetap akan balik! Kalau dia tak balik tahu la, Dania uruskannya. I’ll always keep my promise.”
“Baguslah! Kalau macam tu kau mesti ingat janji kau untuk mengahwini Hairi, kan!” Hati Tan Sri Daud lega semakin saja mendengar kata-kata Dania. Walau apa yang terjadi, Daniel adalah cucunya yang sah.
Dania tiba-tiba bangun dan membuang cincin yang berada di jari manisnya. Dia meletakkan cincin itu di atas meja yang berhadapan dengan Tan Sri Daud. ”Maaf, atuk! Perkahwinan ini tak dapat diteruskan. Pertunangan antara Dania dan Hairi perlu dputuskan.Dania minta maaf sebab tak dapat menunaikan janji Dania”
”Apa!” Tan Sri Daud menutup buku yang dibacanya dengan kuat. Dia terkejut dengan kata-kata Dania. Matanya tepat merenung Dania.
”Hairi bukan jodoh Dania. Hairi perlukan seorang wanita yang lebih baik dan sempurna dari Dania. He’s not for me, atuk! I hope you understand.”
”Kau ingat kau boleh sesuka hati putuskan pertunangan ni begitu saja. Tidak! Kau mesti dengar kata atuk! Perkahwinan ni akan diteruskan sama ada kau suka atau tidak.”marah Tan Sri Daud. Apa kena dengan Dania hari ni?
”Maaf, atuk! Keputusan Dania adalah muktamad. Takkan berubah. Dania tahu keputusan Dania ni mengecewakan semua pihak, tetapi pecayalah atuk keputusan Dania adalah tepat. Someday, you will understand. Dania minta maaf sebab kecewakan atuk.” Tegas Dania.
“Atuk tak faham. Yang atuk nak Dania mesti kahwin dengan Hairi bulan depan. Ini arahan. Atau nama Dania, atuk keluarkan dari wasiat atuk” Nada suara Tan Sri Daud sudah meninggi. Inilah pertama kali Dania enggan menurut katanya.
“Dania tak kisah, atuk! Bagi Dania semua itu tak penting. Dania minta diri dulu.”
Tan Sri Daud terkejut dengan kata-kata Dania.“Daniel! Kalau kau tetap juga degil, Daniel pun akan menerima nasib yang sama macam kau.“ Ugut Tan Sri Daud. Hanya Daniel kelemahan Dania. Perkahwinan ni mesti diteruskan
Langkah Dania terhenti. ”Jangan babitkan Daniel dalam hal ni, atuk. Ini antara Dania dan atuk. Atuk ingat dengan mengugut Dania pasal Daniel, Dania akan ikut cakap atuk. Atuk silap. Perkahwinan ini takkan diteruskan, atuk! Atuk perlu terima hakikatnya. Hmm....Atuk perlu ingat sesuatu, hanya Dania dan Daniel saja yang atuk ada. Takkan atuk nak hidup bersendirian lagi.” kata Dania terus berjalan keluar dari bilik itu. Maaf, atuk! Bila tiba masanya nanti, atuk akan faham. Segala yang Dania lakukan ni adalah untuk kebaikan semua pihak. I’m sick!,atuk!
Bulat mata Tan Sri Daud bila mendengar kata-kata Dania. Budak ni ugut aku pulak? Pasti sesuatu berlaku? Apa dia? Tan Sri Daud mengetap bibirnya. Sekarang ni giliran Dania pula memeningkan kepalanya. Aku perlu tahu sebabnya.

**********************

Rizal memerhati gelagat kanak-kanak yang sedang bermain Dia tersenyum. Rizal teringat kembali kenangan sewaktu kecil dahulu antara dia dan Halina. Sejak kecil lagi mereka memang rapat. Makan, main dan tidur bersama. Pergi sekolah bersama-sama. Walaupun dia menyambung pelajaran ke luar negara, mereka tetap berhubung antara satu sama lain tetapi sejak peristiwa hari itu, hubungan antara dia dan Halina renggang! Dia terkejut bila mendapat tahu Halina bercuti di korea. Adakah selepas aku menolak cintanya, Halina membawa diri? Tetapi aku hanya menganggap Halina sebagai adik saja. Tidak lebih dari itu, sayangnya pada Halina adalah seperti sayang seorang abang pada adiknya. Tetapi selepas ketiadaan Halina, dia dapat rasakan hidupnya seperti kosong. Rizal memejamkan matanya.”I’m so sorry!”
”Sorry for what?” kata Melissa secara tiba-tiba. Melissa terus duduk di sebelah Rizal.
”Nothing!”
”Guess what? I got interview at GBTVS. Kita boleh selalu berjumpa nanti. Melissa percaya Melissa dapat bekerja di situ. Nampaknya impian Melissa untuk menjadi pengacara akan tercapai. So, kat mana kita nak celebrate?” Melissa terus memegang tangan Rizal. Melissa tersenyum dengan manja.
”Mana-mana saja yang Melissa suka. Just say the place!” Mata Rizal masih memerhati gelagat kanak-kanak itu.
”Abang dengar tak apa yang Melissa cakap ni?” Melissa sedar Rizal tidak menumpukan perhatian dengan apa yang dicakapnya sebentar tadi. Wajah Melissa berubah masam.
”Dengar la, sayang! Just, bila abang tengok dua orang kanak-kanak tu abang teringat zaman kanak-kanak abang dengan Lina. Sejak kecil lagi, Lina suka ikut abang ke mana saja.” Rizal tersenyum.
Air muka Melissa berubah sebaik saja mendengar nama Halina. Panas telinganya bila nama Halina disebut. ”Kenapa abang rindu kat dia ke?”
”Ya. She’s like my sister.”
“Tapi dia tak anggap macam tu. Dia cuba rampas abang dari Melissa. Macam-macam dia burukkan tentang Melissa kat abang. Dengan senang abang maafkan dia begitu saja.” Melissa meninggikan suaranya.
“Yang lepas biarkan la lepas. Jangan diungkitkan lagi. Lagipun abang hanya sayang Melissa seorang. Hanya Melissa yang bertahta di hati abang. Believe that!” kata Rizal. Kenapa setiap kali nama Halina disebut pasti Melissa naik angin. Apa masalah antara mereka berdua ni?
”Bila Lina balik nanti ,abang akan jumpa dia la?” tanya Melissa secara tiba-tiba.
”Salah ke abang jumpa Lina? Abang kenal Lina lebih lama dari Melissa.”
”So abang sayang Lina lebih dari Melissa?”
”Bukan macam tu! I love you, Melissa. Sayang abang pada Melissa lain dari Lina.” Rizal menggelengkan kepalanya.
”Tapi abang sayang Lina!” Melissa terus bangun dari sisi Rizal.
”Susah sangat ke Melissa nak faham!”
”Fine! Kalalu abang sayang sangat kat Lina, abang pergi la balik kat Lina. Melissa tak kisah. Hubungan kita setakat ni saja. Putus!” jerit Melissa sebelum melangkah pergi meninggalkan Rizal.
”Melissa! Melissa!” jerit Rizal. Namun panggilan Rizal tidak diendahkan. Rizal mengeluh kuat.
Air mata Melissa mengalir sebaik saja meninggalkan Rizal. Asyik Lina, Lina, Lina! Kenapa semua orang sayang Lina? Apa kurangnya aku ni? Tangannya digenggam erat. Dendamnya pada Halina semakin menebal.

*************************************

”So this is it!” kata Daniel. Dia merenung wanita berambut hitam separas bahu itu. Berat hatinya untuk melepaskan wanita yang sedang berdiri di hadapannya. Sejak mendapat tahu Halina akan pulang ke Malaysia, hatinya resah! Buat apa semuanya tak kena. Am I fall in love with her?
‘Yeah! Keep in touch, okey?” kata Halina tersenyum.
“Ok! Before that!” Daniel mengeluar sesuatu dari poket seluarnya. Dia menghulurkan kotak kecil berwarna biru pada Halina. Halina hairan. “Take it.” Kata Daniel tersenyum.
“Apa ni?” kata Halina mengambil kotak kecil itu.
“Open it!” kata Daniel tersenyum. Harap Lina suka.
Halina membuka kotak kecil itu. Dia terkejut melihat rantai silver yang diberi oleh Daniel. Loketnya berbentuk bunga matahari yang bertahtakan berlian. ”Saya tak boleh terimanya.” kata Halina secara tiba-tiba. Pasti mahal. Daniel bukannya ada banyak duit pun.
”Take it!”
”But...” Halina teragak-agak untuk menerimanya.
”Bukannya mahal pun. Murah je. Lagipun saya mana ada duit nak beli rantai yang mahal. Mari, saya tolong pakaikan.” bohong Daniel. Daniel terus mengambil rantai itu dan mendekati Halina.”Can I?” tanya Daniel dahulu sambil tersenyum.
Halina menganggukkan kepalanya. Jantung Halina berdegup kencang sebaik saja Daniel memakaikan rantai itu dilehernya. Wajah Daniel begitu dekat dengannya. Mata Halina tidak berkelip merenung Daniel. Daniel memang handsome. Memang betul kata Kak Faz. Lebih handsome dari abang Rizal. Kenapa tiba-tiba saja aku berperasaan begini?
”Ok!” kata Daniel selepas memakaikan rantai itu di leher Halina. Rantai yang ditempahnya itu memang sesuai dengan Halina.
”Thanks!” Halina memegang loket rantainya. “Oklah! Saya pergi dulu. Anyway thanks for this gift. Sorry sebab saya lupa nak sediakan hadiah kat awak. Tapi kalau awak balik Malaysia, saya akan sediakan hadiah kat awak. Make sure awak balik, Daniel!”
“We’ll see about that!” Daniel tersenyum.
“Bye! Keep in touch, ok!” Halina memulakan langkah meninggalkan Daniel. Daniel hanya memerhati kelibat Halina sehinggalah Halina hilang dari pandangannya. Wajah Daniel berubah sebaik saja Halina hilang dari pandangannya. Hatinya tiba-tiba sedih seolah-olah sebahagian dirinya telah pergi meninggalkan dirinya. Yes, i’m in love with her. Daniel mulai sedar dirinya telah jatuh cinta dengan wanita itu. We shall meet again, Lina!

**********************************

”Aku sekarang ni...geram sangat dengan Dania! Dia....dia...sengaja nak naikkan kemarahan aku. Dia dan Daniel sama saja. Nak aku mati cepat.” kata Tan Sri Daud berjalan ke hulu ke hilir. Marahnya terhadap Dania semakin membuak-buak. Sejak hari itu, Dania asyik mengelakkan diri darinya.
”Sabarlah! Pasti ada sebab kenapa Dania macam tu!” pujuk Dato’ Razali. Dato’ Razali memandang cucunya yang hanya mendiamkan diri. Hairi seperti tidak mengambil endah tentang apa yang berlaku. Bila mendapat tahu Dania memutuskan pertunangan, Hairi hanya tentang. Tiada apa-apa reaksi. Bila ditanya, Hairi cakap tak tahu.
“Aku call dia, dia tak angkat. Call Ali, lagi la tak dapat. Pergi pejabat, setiausahanya beritahu dah lama Dania tak masuk pejabat. Apa nak jadi dengan mereka berdua ni? Nasib baik la cucu aku 2 orang saja!” Tan Sri Daud mengeluh.
”Dania tak cakap ke apa sebabnya?”
”Tak tapi aku perasaan kebelakangan ni wajah Dania pucat saja. Semakin kurus. Bila balik pejabat saja, terus masuk dalam balik. Entah apa yang dibuatnya di dalam bilik, aku pun tak tahu.” Tercalit kerisauan di wajah Tan Sri Daud.
”Mungkin banyak kerja kot kat pejabat. Selepas Daniel pergi, semua kerja Daniel, Dania ambil alih. Pasti dia penat!”
“Daniel pun satu, pentingkan diri sendiri. Selalu bebankan Dania. ” Bila sebut saja nama Daniel, pasti bengang dibuatnya.
Tiba-tiba telefon bimbitnya Hairi berbunyi, pantas Hairi menjawabnya. Serentak Tan Sri Daud dan Dato’ Razali memandang ke arah Hairi.
”Hello ! Sekarang kat mana ? ” tanya Hairi. Wajahnya serius sebaik saja menerima panggilan itu.
”Tuan Hairi nak apa lagi ! Saya ingat Tuan Hairi seorang yang memahami tetapi Tuan Hairi menyusahkan hidup Cik Muda lagi. Saya silap sebab percaya dengan kata-kata Tuan Hairi.” marah Ali.
Hairi terus bangun dan mengatur langkah menuju ke jendela agar jauh dari atuknya dan Tan Sri Daud. Dia sedar mereka berdua sedang memerhati gerak-gerinya. ”Dania di mana, sekarang ni? Dia sakit ke?” kata Hairi dengan nada suara yang bimbang.
”Tuan Hairi tak perlu ambil tahu! Hal Cik Muda, saya akan uruskan.” Ali memandang ke arah Dania yang terlantar di atas katil. Sudah 2 hari, Dania tak sedarkan diri. Dia pun risau.
”Dia tunang saya and I love her, Ali! Please tell me where she’s is?” Hairi merayu. Selagi dia tak berjumpa Dania, hidupnya tak tenang.
Ali terdiam seketika. Ali mengeluh. “Tapi Tuan Hairi sakiti Cik Muda.” Betul ke lelaki ni mencintai Cik Muda? Ikhlas ke dia?
“Apa yang saya lakukan hanyalah untuk membahagikan Dania. I love her and need her.Please tell me!” Hairi merayu lagi. Kini dia sedar, Dania begitu penting dalam hidupnya. Dia tak tahu sejak bila dia jatuh cinta pada Dania tetapi dia sedar dia kini amat mencintai Dania, wanita yang pernah dibencinya dahulu.
“Cik Muda tak ada-apa! Cik Muda hanya ingin tenangkan fikiran saja. Bila tiba masanya, Cik Muda akan pulang. Jika ada apa-apa, saya akan beritahu Tuan Hairi.” Bohong Ali dan terus menamatkan perbualan mereka sebaik saja Dr. Hazwan memasuki bilik itu.
“Hello! Hello! Hello!” jerit Hairi bengang bila panggilan itu diputuskan.
Tan Sri Daud dan Dato’ Razali merenung Hairi dengan pandangan yang pelik melihat Hairi terjerit-jerit.

**************************************

”Umi! Macam mana mereka tahu Lina balik hari ni?” tanya Halina. Halina meletakkan cawan di dalam dulang dengan kuat. Geram betul hatinya bila melihat kedatangan Abang Rizal dan Melissa ke rumahnya. Tak sampai 10 minit dia sampai rumah, tiba-tiba saja Abang Rizal dan Melissa muncul di hadapan rumahnya. Nak tunjuk kat aku la mereka berdua tu bahagia. Aku tak heran la. Bila teringatkan senyuman Melissa tadi terhadapnya, memang menyakitkan hati.
”Ala mereka nak datang melawat Lina je!”
”Ye la tu sebaliknya ada agenda lain. Menyampah la.” Halina mengetap bibirnya menahan geram.
”Be nice, ok! Umi nak bawa minuman kat depan ni. Karipap tu bila dah masak, angkat!”
Halina mengeluh bila lihat uminya telah berlalu pergi meninggalkan dirinya seorang diri di dapur. Halina melihat karipap yang berada di kuali. Daniel! Apa Daniel buat sekarang ni?
”So macam mana dengan percutian kau? Best?”
Halina berpaling. Ah…perempuan ni lagi, tak pernah nak bagi hidup aku senang. “Best! Bukan semua orang dapat bercuti di luar negara. Hanya orang yang berkemampuan saja dapat pergi.”
Melissa tersenyum sinis. Perlu aku nampak!” Ya ke! Aku ingatkan kau akan menetap terus kat sana!”
”Rumah aku kat sini. Ibu bapa aku pun ada kat sini. Lagipun, kita mesti cintai tanah air kita sendiri,betul tak?”
”Ya..memang betul. Ya lah, aku ingatkan kau sudah malu nak balik sini! Maklumlah cinta ditolak, pasti dah malu nak berhadapan dengan orang lain.” perli Melissa.
”Yang pasti cinta aku ikhlas.” jawab Halina. Dia...Dia...memang gila. Apa faedah dia dapat dengan menyakiti hati aku? Dapat duit ke?
Melissa mengetap bibirnya bila mendengar jawapan Halina. ”Hmm.....good luck untuk interview ari Rabu ni! Abang Rizal beritahu dia akan datang temani aku hari tu nanti. Aku yakin aku akan terpilih nanti. So see you!” kata Melissa terus meninggalkan Halina yang merenung dirinya. Abang Rizal akan temani aku! Kau siapa yang nak temani? Melissa tersenyum.
”Dia ni memang gila!” Halina menghentak sudip yang berada ditangannya. Kau dah dapat Abang Rizal? Apa kau nak kat aku lagi! Tak puas-puas lagi ke? Kau ingat kau seorang je yang akan terpilih. Aku pun boleh. Aku menyampah betul dengan perempuan ni, apa la Abang Rizal nampak pada Melissa ni.
”Ya, Allah! Lina, dah hangus karipap tu!”
Lamunan Halina terhenti bila mendengar jeritan Uminya. ”Aaaaa....hangus!” jerit Halina terus mematikan api dapur.”Sorry!” Halina tersengih bila Uminya sedang merenung ke arahnya sambil menggelengkan kepalanya beberapa kali.

************************************

”Daniel! Kau tolong tengok jap siapa yang datang tu! Aku tengah masak ni!” jerit Amran bila mendengar pintu rumah diketuk. Tangannya ligat memasak untuk makan malam.
”Ok!” Daniel terus berjalan ke arah pintu. Simbol pintu dipulas. Pintu terbuka. Daniel terkejut melihat lelaki yang sedang berdiri di hadapannya.
”Dah tiba masanya, Tuan Muda!“ kata Irfan tersenyum. Pasti Tuan Muda terkejut dengan kedatangannya.
”Irfan!”
”Cik Muda arahkan saya jemput Tuan Muda balik. Kata Cik Muda, dia sudah pun menunaikan janji kini giliran Tuan Muda menunaikan janji.” beritahu Irfan akan pesanan Cik Muda padanya.
Daniel mengeluh.Tak sangka masa berlalu begitu pantas. Kini 2 bulan sudah berlalu. ”Kalau saya tak nak balik ,macam mana?” tanya Daniel secara tiba-tiba.
”Kalau begitu, Tuan Muda jangan salahkan kami jika kami terpaksa bertindak kasar dengan Tuan Muda. Ini arahan Cik Muda!” Zamri tiba-tiba muncul. Wajahnya serius.
Daniel terkejut apa kehadiran Zamri di sisi Irfan. Nampaknya kak sudah dapat menduga! Fuh...susah betul nak mengelak ni!
”Daniel, siapa?” Amran terus datang menghampiri Daniel yang sedang berbual dengan seseorang. Siapa lelaki ni aku tak pernah nampak pun? Tapi yang seorang lagi ni macam pernah nampak je. Amran berfikir seketika! Ya! Dia...dia...bodyguard kakak Daniel
”Amran, kenalkan ni bodyguard aku! Irfan! Dan ni Zamri, kau pasti kenal kan!” kata Daniel.
”Ya...Ya Aku ingat lagi. Tetapi apa halnya?” soal Amran hairan dengan kedatangan mereka berdua.
”Tuan Muda perlu balik ke Malaysia sekarang.” jawab Zamri.
”Apa! Betul ke?” Amran terkejut dan berpaling ke arah Daniel untuk kepastian.
”Yeah! It’s time to go. Am, thanks for everything. Hope we meet again. Kereta aku tu aku bagi kat kau sebagai tanda terima kasih sepanjang aku berada di sini.” Daniel memegang lembut bahu Amran.
“Tapi…tapi…aku dah ada kereta la.Lagipun kereta kau tu mahal giler. Aku tak boleh…tak boleh terima.” Amran menolakkannya.
“Ala…aku ikhlas. Lagipun aku malas la nak bawa balik. Kat rumah aku tu, dah banyak sangat kereta. Nanti bising pulak kakak aku. Ambil saja, anggap saja sebagai hadiah untuk birthday kau. Sorry la, aku tak dapat nak celebrate dengan kau sama-sama.” Daniel tersenyum. Minggu depan harijadi Amran, ingatkan boleh celebrate sama-sama tetapi lain pula jadinya.
Amran mengeluh. “It’s ok! Tapi sebelum kau pergi, kita makan dulu. Aku dah pun siap masak.”
”Ok! Tapi aku nak kemas baju jap.”
Amran menganggukkan kepalanya. Daniel tersenyum.
”Tuan Muda,saya tunggu Tuan Muda diluar.” Kata Zamri.
“Baiklah!” Daniel terus berjalan menuju ke biliknya sambil diekori oleh Irfan.
“So apa the latest news kat Malaysia?” Tanya Daniel sebaik saja tiba di biliknya. Daniel mengeluarkan begnya.
“Tunang Cik Muda dah balik.”
“Interesting! Pasti pening kepala Abang Hairi nak melayan kerenah kakak!” Daniel tersengih. Mesti best giler! Siapa la boleh tahan dengan perangai kakak aku seorang ni!
“Tapi Cik Muda sudah putuskan pertunangan!”
”Apa!” Daniel terkejut.
”Ya. Keputusan Cik Muda mengejutkan semua pihak lebih-lebih lagi Tan Sri Daud.”
”Kenapa?” Daniel hairan. Selama ni, kakak sentiasa ikut cakap atuk! Tapi kali ni kenapa? Apa yang berlaku?
”Tak tahu. Selepas hari tu, Cik Muda sudah tak balik rumah. Dia bercuti sehingga Tuan Muda balik. Yang saya tahu, Tan Sri Daud tetap nak Cik Muda berkahwin dengan Tuan Hairi.”
Daniel mengeluh. “Atuk! Atuk! So kakak saya kat mana sekarang?” tanya Daniel.
”Tak tahu! Siapa pun tak tahu. Hmmm....Tuan Muda, saya nak tanya sikit?” Irfan teragak-agak untuk bertanya.
”Tanyalah!” Tangan Daniel begitu ligat memasukkan pakaiannya di dalam beg.
”Siapa wanita yang bersama Tuan Muda sepanjang Tuan Muda berada di sini?”
Daniel terkejut dengan pertanyaan Irfan. ”Apa maksud kamu, Irfan?”
”Hari itu, saya terserempak Ali di lif. Tiba-tiba fail yang dipegangnya terjatuh. Ada beberapa keping gambar Tuan Muda bersama seorang wanita itu.”
Daniel mengetap bibirnya. Dia geram betul. “So....dia siasat pasal Halina! Kenapa hal saya , kakak asyik nak tahu. Dengan siapa saya berkawan, semua dia nak ambil tahu.” Marah Daniel. Kadang kala perangai kakaknya memang melampau. Aku bukan budak kecil lagi.
“Tuan Muda, Cik Muda lakukan semua ni sebab bimbangkan keselamatan Tuan Muda!” pujuk Irfan. Dia tahu Tuan Muda tak tahu apa yang berlaku selama ni.
“But saya dah besar.”
“Saya rasa jika Tuan Muda tahu apa yang berlaku selama ni pasti Tuan Muda akan faham kenapa Cik Muda bertindak sebegitu.”
“Apa maksud kamu, Irfan?” Wajah Daniel serius. Matanya tepat merenung pengawal peribadinya.
”Sebelum tu, saya minta sebab selama ni saya berbohong pada Tuan Muda. Sebenarnya selepas Tuan Muda pergi, ada orang cuba membunuh Cik Muda lagi.” beritahu Irfan. Walaupun dia pernah berjanji dengan Cik Muda tapi pada pendapatnya Tuan Muda perlu tahu apa yang berlaku.
”Bunuh!” Daniel terkejut besar. Inilah pertama kali dia mendengarnya mengenai perkara ni. ”Apa maksud kamu bila sebut cubaan membunuh lagi?”
”Baru-baru ni, ada orang cuba membunuh Cik Muda lagi. Cik Muda selamat tapi Murni cedera parah sebab ingin selamatkan Cik Muda. Sebenarnya ini bukanlah pertama kali ada orang cuba membunuh Cik Muda tetapi sudah banyak kali. Hanya Tuan Muda saja yang tak tahu mengenai perkara ni sebab Cik Muda suruh kami rahsiakan dari pengetahuan Tuan Muda.”
”Ini...Ini mesti kerja Uncle Johari!” marah Daniel. Tangannya digengam erat menahan geram. Sudah melampau. Tak sangka nyawa kakaknya juga diancam. Dia tahu pasti semua ni kerja Uncle Johari, siapa lagi yang nak sangat kami berdua mati.”Kakak saya macam mana?” Daniel tiba-tiba risau tentang kakaknya.
”Cik Muda selamat.”
Daniel mengeluh lega. ”Baguslah.” Dengan pantas Daniel memasukkan semua pakaiannya ke dalam baik. Aku mesti balik. Aku tak boleh biarkan kakak tinggal keseorangan.
”Kebelakangan ni, saya lihat Cik Muda macam tak sihat.” beritahu Irfan secara tiba-tiba.
Daniel terus berpaling ke arah Irfan.Dia menanti apa yang Irfan cuba sampaikan kepadanya.
”Cik Muda semakin kurus dan wajahnya pucat saja. Bila pulang saja dari pejabat, Cik Muda terus masuk ke dalam bilik lepas tu sudah tak keluar lagi. Yang peliknya, Cik Muda selalu keluar dengan Ali tanpa diiringi oleh zamri atau bodygurd lain. Tak tahu ke mana mereka pergi. Pelik!” Irfan sedar akan perubahan Cik Muda kebelakangan ni. Macam ada sesuatu yang tak kena.
”Kakak saya sakit ke?” tanya Daniel risau. Tak mungkin ! Kakak sihat je selama ni. Tapi...aku perasaan kakak sering sakit kepala. Hati Daniel mula berdebar-debar.
”Tak tahu. Tapi Suria pernah cakap kat saya, sudah beberapa kali Cik Muda pengsan di pejabat. Yang menjadi tanda tanya, Ali tak bagi call ambulance pada waktu tu. Katanya Cik Muda hanya penat bekerja sebab tu Cik Muda pengsan.”
Dahi Daniel berkerut. Bermacam-macam perkara mula bermain di fikiran Daniel. ”Pukul berapa penerbangan saya?” tanya Daniel. Dia perlu balik segera dan bertemu dengan Dania.
”Bila-bila masa, Tuan Muda!” jawab Irfan.
”Bila-bila masa?” Daniel hairan.
”Cik Muda sudah sediakan kapal terbang persendirian untuk bawa Tuan Muda pulang. Kita berlepas sebaik saja Tuan Muda beri arahan.”
Daniel menggelengkan kepalanya. Kakak ni memang sentiasa peka la. ”Ok! Selepas makan nanti, kita bertolak. A lot of thing i want to ask my sis.” Daniel terus menutup begnya sambil diperhatikan oleh Irfan.

5 comments:

Hana_aniz said...

huu...
bunyi cm gawat je epi kali ni..
huhuhu..
yes!! hairi cinta dania!!
hohoho..

keSENGALan teserlah.. said...

alahaii..
sgtlaa menaikkan hormon dalm badan n3 kali nieh..
dania nmpk cm sgtt tenat..
hope miracle happen to dania..n selamat...
bhgia with hairi,daniel n atuk..
she deserve happiness for what she had gone thru..
ngeeeeee...
nk la dania hidupppp..
smbung2..

sinichies_girl88 said...

siasat daniel...jgn tak siasat..heheh
makin best...
jgn la bgi dania mati huhuhu...plz..
sambung lagi erk..
makin tak sabau dahh ni..
eheheh
:)

beela910 said...

janganla dania mati..harap2 ade keajaiban berlaku..sebab Dania tu macam penyelamat keluarga je..

::cHeeSeCaKe:: said...

hohoho..cite ni mkin best la..
dania n daniel..
best la..!nak lg..!
hope dania smbuh..xmo dania mati..

Post a Comment