Thursday, December 17, 2009

Rahsia hati 25

Bab 25

Omar menundukkan kepalanya. Dia takut untuk bertentangan mata dengan Johari yang sedang merenungnya. Dia gagal menjalankan tugas yang telah diberi oleh Johari semalam.
“Kau ni memang bodoh! Dah la rancangan kita gagal. Suffian terlepas entah ke mana manakala Dania masih lagi hidup. Kau ingat Dania tu akan lepas kita dengan senang. Selagi dia hidup, dia takkan lepaskan kita dengan mudah. Aku tak tahu apa rancangan dia selepas ni! Kenapa la nyawa Si Dania tu liat sangat nak mampus?”
”Aku rasa dia sedang rancangkan sesuatu pada kita . Something big !” Mansur mula resah.
”Aku pun rasa begitu. Aku tak patut pandang rendah pada dia selama ni. Kalau aku ikut cakap kau dulu bunuh Dania dan Daniel semasa mereka masih kecil, pasti kita takkan jadi macam ni.” Johari setuju dengan kata-kata Mansur. Ada benarnya !
Shiela hanya mendiamkan diri. Dia hanya memerhati.
”Nasi dah jadi bubur, Johari ! Yang penting sekarang ni adalah Suffian. Selagi dia masih hidup dan berada di luar sana, hidup kita takkan aman.”
”Aku tahu. Dia tahu segalanya tentang rahsia kita.”
”Suffian ! Siapa Suffian tu, papa !?” soal Shiela secara tiba-tiba. Tak pernah pun papa sebut nama lelaki ni ? Kenapa papa bimbang pasal lelaki tu ?
”Shiela diam ! Jangan masuk campur.” Marah Johari. Menyampuk pulak budak ni !Dah la keadaan sekarang ni kritikal.
Shiela membuat mimik muka selepas dimarahi oleh papanya. Nak tanya sikit punya salah. Shiela bangun dan melihat ke arah tingkap. Dia lihat ramai lelaki dan perempuan sedang menari di Kelab Malam LaLa itu. Shiela hanya memerhati. Ikutkan hati nak saja keluar dari bilik ni. Bosan giler. Papa dan Uncle Mansur asyik bincang pasal Kak Dania saja. Entah apa yang berlaku, aku sendiri tak tahu! Yang pasti papa mesti telah lakukan sesuatu pada Kak Dania, jika tidak takkan papa kelihatan resah sekarang ni. Asyik...Kak Dania, Kak Dania! Menyampah! Kenapa Kak Dania sering keluarga keluarga aku?
”Omar! Aku nak kau cari Suffian sampai dapat! Kau jumpa dia, kau terus bunuh dia. Faham! Jika kau gagal lagi, aku sendiri akan bunuh kau!” Johari memberi amaran.
“Baiklah! Dania?” tanya Omar.
“Dania, kau biarkan dulu. Aku nak Suffian! Sekarang tugas utama kau adalah Suffian! Faham?”
”Baiklah.”
”Papa, apa kata pasal Kak Dania serahkan kat Shiela.”Wajah Shiela tiba-tiba serius. Mereka bertiga terkejut selepas mendengar kata-kata Shiela. Johari tiba-tiba ketawa.
”Apa Shiela tahu? Shiela tak setanding dengan Dania!” perli Johari. Apa la anak aku yang bodoh ni nak buat? Jahanamkan rancangan aku lagi ada la.
”I will not be stupid anymore, papa! Untuk kalahkan Kak Dania, kita mesti berfikiran seperti dia. Trust me this time. Shiela takkan kecewakan papa kali ni.” Yakin Shiela. Dia tersenyum. Kali ni dia mesti bangun dan berani menentang Kak Dania. Dia tak perlu lagi takut pada bayang Kak Dania lagi.
”Shiela nak buat apa?’ nada suara Johari berubah. Bunyinya macam serius saja.
”Just wait and see, papa! Selepas Abang Daniel balik, Shiela akan laksanakan plan Shiela. After this, Kak Dania takkan menjadi penghalang papa lagi.” Shiela tersenyum. Jika rancangan dia berjaya, tiada siapa akan menjadi penghalang cintanya lagi. Tiada Kak Dania, bermakna Abang Daniel menjadi miliknya.
“Baiklah! Make sure, it success. “ kata Johari bersetuju dengan cadangan Shiela.
“Johari!” Mansur terkejut dengan keputusan Johari. Dah gila ke Johari ni?
”Ok,Papa beri peluang pada Shiela.!”
Shiela tersenyum. Johari merenung anaknya dengan pandangan yang curiga. Macam la aku tak tahu niat sebenar anak aku ni? Tak apa, aku biarkan saja. Selepas Dania dah mati, aku akan uruskan Daniel pula. Daniel tak layak berdampingan dengan anak aku. Mereka dari dunia yang berbeza.

******************************
Daniel menghulurkan air mineral yang diberinya sebentar tadi pada Halina yang sedang duduk di kerusi. Daniel terus duduk di sebelah Halina
”Thanks.” kata Halina.
”Wait! Saya buka dulu.” Daniel membuka penutup botol air mineral itu. Botol itu diberikan pada Halina yang hanya tersengih melihat gelagat Daniel.
“Kamsahamnida!” ucap Halina dalam bahasa Korea iaitu terima kasih.
Daniel tersenyum.
“Minggu depan, saya akan balik Malaysia!” beritahu Halina.
Daniel terus menoleh ke arah Halina. Dia terkejut dengan kata-kata Halina sebentar tadi. “Minggu depan!” Air muka Daniel berubah.
“Semalam, Umi call. Umi beritahu Lina yang 25 haribulan ni, Lina ada interview dengan GBTVS. I have to go back.”
”Ooo...ya ke! Good luck!” sayu saja suara Daniel.
“jangan la bersedih! Kita boleh chatting sama-sama. Bukannya kita takkan berjumpa selamanya. Kalau awak balik ke Malaysia, kita boleh jumpa lagi.” Halina sedar akan perubahan wajah Daniel. Selama dia berkawan dengan Daniel, hatinya sentiasa gembira. Kata-kata dan gurauan Daniel menjadi penghibur pada hatinya.
”Ok! Saya tak tahu bila lagi kita boleh jumpa.”
”Why? Awak tak nak balik ke?” Tanya Halina secara tiba-tiba. Ada sesuatu pasal lelaki ni yang menimbulkan persoalan dalam dirinya.
“Sudah lama saya tak merasai kebebasan seperti ni. Peluang ni takkan saya sia-siakan. Awak bertuah sebab bebas melakukan apa saja yang awak nak tanpa diatur oleh seseorang. Sometimes, saya cemburu dengan burung yang berterbangan di awan. Hidup mereka tidak dikurung. Terbang bebas ke mana saja yang mereka mahu.” Daniel mendongakkan kepalanya melihat burung yang berterbangan.
Dahi Halina berkerut. Dia tak faham dengan kata-kata Daniel. “Saya tak faham.”
“Awak perlu hargai apa saja yang berada di sekeliling awak. Don’t be like me! Yang sentiasa dikurung dalam mahligai yang indah dan dikawal segalanya.”
Mata Halina terkebil-kebil merenung Daniel yang berada disebelahnya. Nada suara Daniel seperti sedih. Mahligai? Dikawal?Tak faham.
Daniel memandang Halina yang memerhatinya. Daniel tersenyum. ”Jangan kusutkan fikiran awak dengan kata-kata saya. It’s means nothing and you! Why you here? Saya tahu tujuan awak datang ke sini bukan sahaja untuk melawat kakak sepupu awak. Something happens at you in Malaysia, right?” teka Daniel.
“Macam mana awak tahu?”
“Dari air muka dan gerak-geri awak, it’s tell everything! Masalah cinta ke?” teka Daniel lagi.
Halina mengeluh. ”You catch me!”
“So you want to share with me or not? I’m glad to hear it. At least, bebanan awak akan berkurungan.”
Halina tersenyum. Halina rasa bertuah kerana dapat berkenalan dengan Daniel. ”Cinta saya ditolak. That’s why i’m here.”
”Jangan bimbang! Kumbang bukan seekor. Banyak lagi kumbang kat dunia ni termasuk saya. Susah-susah sangat awak jadi girlfriend saya la”
“Ke situ pulak awak ni!” Halina ketawa kecil.
”Mungkin dia bukan jodoh awak, Lina. Setiap manusia di dunia ni telah dicipta pasangannya masing-masing. Mungkin jodoh adalah orang lain. Tak semua perkara yang kita harapkan akan tercapai.” Daniel memerhati keadaan sekelilingnya. Cantik jugak taman botani ni. Hongneung Arboretum namanya. Hijau! Nyaman rasanya
”Awak pernah putus cinta?” soal Halina secara tiba-tiba.
Daniel ketawa. ”Saya nampak macam putus cinta ke?” soal Daniel balik. Kata-kata Halina memang melucukan.
“Tak. Awak nampak macam melarikan diri dari sesuatu!”
Ketawa Daniel mati secara tiba-tiba. Daniel mengeluh. ”Kata-kata awak tepat sekali, Lina. Saya pengecut.Saya larikan diri ke sini sebab tak nak hadapinya dan membiarkan kakak saya seorang diri berjuang menghadapinya. Saya adik yang jahat kan!” sayu saja suara Daniel. Kadangkala dia menyesal tetapi dia perlu tenangkan fikiran.
”Berjuang! Kakak awak tentera ke?’ soal Halina. Dia masih tak faham. Macam rumit saja masalah Daniel ni?
Daniel tersenyum. Kata-kata Halina membuat dirinya terhibur. Sudah lama dia tidak merasai perasaan begini. Dunia aku dan Lina memang berbeza. ”Hmm...boleh dikatakan begitulah.” Hmm...kak memang macam general pun.
”Masalah awak ni complicated sangat! Awak ada masalah dengan kakak awak ke?”
”Tak! My sister is a nice and lovely person. You should meet her someday.” Kata Daniel.
“Jadi? I’ll don’t get it. Punca masalah awak yang sebenarnya?” Dahi Halina masih berkerut.
“Masalah saya tak penting pun! So, hari apa awak balik?” Tanya Daniel cuba mengubah topic perbualan.
“Hari Rabu minggu depan!” jawab Halina.
“Good! Saya hantar awak ye!”
“Tapi ….”
“Saya bukan buat apa pun kat rumah. Think it as our last farewell.”
“Awak tak balik Malaysia ke?” tanya Halina hairan lagi.
”Tengoklah macam mana? Kalau awak jumpa saya nanti, itu bermakna saya sudah ditangkap oleh kakak saya.” kata Daniel terus minum air mineralnya.
Tangkap? Halina memandang Daniel dengan pandangan yang pelik. Lelaki yang berada di sisinya memang misteri. Siapa Daniel Darius yag sebenarnya?
***************************************

Langkah Dania terhenti sebaik saja tiba di kedai Habis Jewels. Dania mengetap bibirnya. Apa yang Hairi nak kali ni? Selepas kejadian malam itu, Hairi sudah tidak muncul dalam hidupnya lagi. Dania berasa gembira kerana masalahnya sudah settle. Pasti Hairi terkejut dan takut dengan kejadian malam itu. Mesti dia tak jadi kahwin dengan aku.Tapi hari ni, tiba-tiba saja dia menerima panggilan telefon dari Hairi yang ingin berjumpanya di sini. Ada hal apa? ”Ali! Awak tunggu di sini!” kata Dania.
”Baiklah.” kata Ali berdiri di luar kedai itu bersama beberapa orang pengawal peribadi yang lain.
Dania menarik nafas panjang sebaik saja melangkah masuk ke kedai itu.
”Cik, boleh saya bantu?” tanya pekerja kedai itu sebaik saja Dania melangkah masuk.
”Dia tunang saya!”
Dania berpaling ke arah suara itu. Hairi tersenyum melihat kedatangan Dania. Dania melangkah mendekati Hairi.
”Kenapa awak nak jumpa saya kat sini?” kata Dania secara tiba-tiba.
”sit here!” pelawa Hairi.
”I’m busy right now!Cakap saja apa yang awak nak cakap! Don’t waste my time!”
”Hmm....takkan nak jumpa tunang sendiri pun, tak boleh!” Hairi bangun.
”Depends on situation!”
”Really? Oklah, i’ll make it quick! Pilih! Cincin mana yang awak suka?”kata Hairi memberi isyarat kepada pekerja kedai itu. Pekerja itu membawa 2 kotak kecil yang berwarna merah pada Dania. Dania merenung pelik! “Pilih! Mana satu awak suka untuk cincin perkahwinan kita.”
Cincin perkahwinan! Dania terkejut. Tangannya digenggam erat menahan geram! Lelaki ni sengaja nak melawan aku! Tak reti-reti bahasa langsung! Tapi wajah Dania masih bersahaja. Perlahan-lahan Dania tersenyum. ”Who want to marry you?”
Hairi ketawa kecil bila mendengar pertanyaan Dania. “Siapa lagi, kalau bukan tunang saya!Tengku Dahlia Dania”
“Perkahwinan ni takkan berlangsung. Tidak sama sekali. Pertunangan antara kita akan putus. Kalau awak tak nak putuskan pertunangan ni, baiklah! Saya sendiri akan memutuskan pertunangan ni sama ada awak suka atau tidak!” tegas Dania. Dia merenung Hairi yang sedang merenungnya.
”Awak ingat awak dapat putuskan pertunangan ini dengan senang. Tidak! Saya takkan lepaskan awak, Dania! Tidak!” tegas Hairi pula. Wajahnya serius. ”Walauapa yang terjadi saya takkan lepaskan awak. Awak tetap akan jadi isteri saya.”
Dania menarik nafas panjang. Kalau ikutkan hati nak saja, aku tumbuk mamat ni! Susah sangat ke faham! Mamat ni sengaja nak menduga kesabaran aku. Control, Dania! ”Awak ingat awak dapat paksa saya! Awak silap. Hmmm...awak dah lupa ke dengan kejadian hari itu?”
Hairi masih tersenyum. ”Ya! Kejadian tu masih lagi segar dalam ingatan saya.” Hairi sudah dapat menjangka apa yang Dania ingin sampaikan.
”Kalau awak sayang nyawa awak, awak faham kan apa maksud saya!”
”Ya! Tapi untuk pengetahuan awak, saya suka wanita yang berani dan mencabar macam awak. It’s make my life interesting.”
”Awak patut hargai nyawa awak!” nasihat Dania
“Awak pun!” kata Hairi.
Dania terdiam sebaik saja mendengar kata Hairi. Lidahnya kelu untuk berkata-kata lagi. Kata-kata Hairi seolah-olah ditujukan khas untuknya. Nada suara Hairi macam ada maksud tersirat disebaliknya.
”Awak patut hargai apa yang berada di sekeliling awak, Nia Sayang! Jangan takut menerimanya.” Hairi mendekati Dania. Sebaik saja melihat Hairi menghampirinya, Dania mengundurkan langkahnya. Langkah Hairi terhenti bila melihat Dania yang menjauhinya. Hairi tersenyum. ”See! Awak menolak apa saja yang berada di sisi awak. Awak patut hargai diri awak! Jangan hanya fikirkan tentang orang lain saja!”
”Awak siapa nak kritik saya? Awak tak layak, Hairi” Dania masih cuba berlagak biasa seolah-olah kata Hairi sebentar tadi tidak menyakitkan hatinya.
”Sebab tiada siapa nak kritik awak la, awak jadi macam ni!”
”Awak tak kenal saya, Hairi! Jika ada sesuatu perkara yang saya tak suka, saya takkan suka selamanya. Perkahwinan ni akan dibatalkan. Apa jua cara awak, ia takkan terjadi.” tegas Dania sebelum melangkah pergi meninggalkan Hairi. Wajah Dania berubah sebaik saja keluar dari kedai itu. Lelaki ni memang gila!
Hairi hanya tersenyum lebar melihat gelagat Dania..

4 comments:

::cHeeSeCaKe:: said...

huhu..
bru la buku bertemu ngn ruas..
dania mmg sesuai ngn hairi..ego!
ahaha..tp best la..
smbung..nk lg..!
jgn bg dania mati tau..!

Hana_aniz said...

kahwin cepat!!
huhuhu...

sinichies_girl88 said...

tul....tulll.
buat cerita dania khwin ngn hairi lak...
hehehe
ermmm bila la musuh2 dania nk go go...
huuuhu
writer pnjang lagi ke cite ni huhu
nk lagi...sambung yup...
:)

aqilah said...

ala dania, kahwinlah dgn hairi. please............................. jgnlah terlalu keras..................

Post a Comment