Thursday, February 11, 2010

Rahsia Hati 30

Bab 30

“Dania!” kata Wardina sebaik saja Dania sedar.
“Wardina!” Dania terkejut dengan kehadiran Wardina yang berada di sisinya.
“Syukurlah, kau dah sedar. Kau tahu tak 1 hari kau tak sedarkan diri. Aku risau, takut kau dah tak bangun lagi” Air mata Wardina tiba-tiba mengalir. Wardina mula menangis.
Dania terkejut apabila Wardina menangis secara tiba-tiba. Macam mana Wardina boleh ada di sini. Dania melihat keadaan sekeliling. Aku di mana? Hospital! Adakah….Dina dah tahu tentang penyakit kau? Pantas Dania bangun dari katil.
“Kau ni memang pentingkan diri sendiri. Aku ni bukan sahabat baik kau ke? Kau ingat aku jenis kawan yang berkawan dengan kau bila kau senang ke? Aku ....aku dah 11 tahun kawan dengan kau. Sampai hati kau rahsiakan penyakit kau ni dari aku.“
”Dina!“
”Kenapa kau tak nak terima rawatan, Dania? Kau tahu betapa seriusnya penyakit kau ni! Kau tak sayangkan nyawa kau ke?” Wardina meninggikan suaranya.
”Tapi aku tetap juga akan mati, Dina! Itu kenyataannya.”
”Dania!” jerit Wardina. Dia terkejut dengan kata-kata sahabatnya itu. ”Dengan cepat kau mengalah, kau sedar apa kau cakapkan ni! Dania yang aku kenal takkan cepat mengalah.Kau perlu lawan penyakit ni dan jangan terus mengalah”
”Aku tetap akan mati, Dina. Itu takdir aku. Kalau aku boleh terima kenyatannya, kenapa kau tak boleh, Wardina!” Dania tersenyum.
”Dania! Kau sedar tak apa yang kau cakap tadi. Kau ingat penyakit barah otak ni main-main ke? ”
”Dina! Dengar sini, kalau aku terima rawatan pun, kesudahannya tetap sama. Walauapa carapun, aku lakukan, penyakit ni takkan sembuh. Aku perlu selesaikan dulu urusan aku sebelum aku pergi, i hope you understand.”
”Aku tak faham.” jerit Wardina. Air matanya masih deras mengalir. Kata-kata Dania benar-benar menyakitkan hatinya. Dengan senang kau mengalah, sampai hati kau nak tinggalkan aku, Dania.
Dania memegang lembut tangan Wardina. ”Dina, kalau aku terima rawatan, badan aku akan lemah! Aku akan jadi macam mayat hidup. Aku tak nak, Dina. Aku tak nak atuk dan Daniel sedih bila lihat aku macam tu nanti. Aku mahu sebelum aku pergi, mereka hanya akan mengingati memori yang indah tentang aku. Bukan tentang penderitaan aku.” ucap Dania dengan lembut. Dia tahu sahabatnya itu akan memahami dirinya.
Wardina mengeluh. Dia kenal benar dengan perangai Dania yang degil tu. Nasihat aku takkan diterimanya. “So bila kau nak beritahu Daniel dan atuk kau tentang penyakit kau ni?”
“Bila tiba masa yang sesuai, aku akan beritahu mereka.”
”Betul ke kau dah bertekad tak nak terima rawatan. At least, kau ada sikit harapan, Dania.” Wardina masih tidak berputus asa.
“Harapan!” Dania ketawa kecil.
Dahi Wardina berkerut bila melihat reaksi Dania. Aku tersalah cakap ke?
”Orang macam aku sudah tak ada harapan. Apa yang penting sekarang? Aku perlu urusakan sesuatu sebelum aku pergi.” Wajah Dania berubah. Nada suaranya berlainan.
”Maksud kau, Uncle Johari!”
”Ya. Hutang nyawa perlu dibayar dengan nyawa.” tegas Dania. Wardina merenung Dania. Pantas Wardina mengesat air matanya.
Tiba-tiba pintu bilik dibuka. Serentak mereka berdua menoleh apabila Ali masuk ke dalam bilik itu. ”Cik Muda!” Ali tersenyum bila melihat Dania sudah pun sedar. Sepanjang malam, dia risau dengan keadaan majikannya.
”Ali”
”Ya, Cik Muda” pantas Ali menjawab dan mendekati Dania.
“Ada apa-apa berlaku sewaktu saya tidak sedarkan diri?” soal Dania.
“Tiada”
“Daniel?”
“Tiada apa-apa perkara yang berlaku pada Tuan Muda. Cik Muda, jangan risau. Zamri dan Irfan akan sentiasa menjaga keselamatan Tuan Muda.”
“Shiela?” tiba-tiba nama disebut oleh Dania.
“Sepanjang Tuan Muda balik, Cik Shiela tak pernah pun datang jumpa Tuan Muda. Mungkin Cik Shiela takut dengan ugutan Cik Muda hari tu!”
“Tak mungkin. Mustahil. Orang macam Shiela takkan mengalah begitu saja. Dia pasti ada rancangan.” Dania berfikir seketika. Hatinya mula tak senang. “Ekori Shiela ke mana saja. Setiap gerak-geri dia, laporkan kepada saya.”
“Baik.”
Dania mengenggam erat tangannya.Kenapa saja aku rasa macam tak sedap hati saja? Adakah ada sesuatu yang akan berlaku? Mesti Shiela sedang merancangkan sesuatu, aku perlu tahu rancangan Shiela.
Wardina merenung Dania. Macam ada sesuatu yang bermain di fikiran sahabatnya itu. Kenapa kau langsung tak pernah ambil berat tentang diri kau? Kenapa kau masih pentingkan orang lain sedangkan sekarang ni nyawa kau dalam bahaya. Adakah dendam lebih penting dari nyawa sendiri, Dania? Wardina mengeluh.
”I’m fine!“ Dania tersenyum. Dia faham makna sebalik dari keluhan Wardina sebentar tadi.

***************************************

”Hmm...Karim! Ada apa?“ soal Tan Sri Daud sebaik saja Karim berdiri di hadapannya. Tan Sri Daud meninggalkan cermin matanya. Dia merenung orang kanan yang amat dipercayainya selama ni. Sudah 20 tahun, Karim berkhidmat dengannya.
”Tan Sri, kebelakangan ni Cik Muda sering kelihatan di hospital. Yang peliknya, bila setiap kali ke hospital, hanya Ali yang akan iringi Cik Muda tanpa diiringi oleh pengawal peribadi yang lain.“ Beritahu Karim.
”Mungkin dia berjumpa dengan kawannya, Wardina.“ Tan Sri Daud kenal dengan Wardina, kerana Dania hanya ada seorang saja kawan baik iaitu Dr. Wardina yang dikenalinya sejak sekolah menengah.
”Padanya saya mula fikir macam tu juga tapi kebetulan hari tu Dr. Wardina cuti manakala Dr. Hazwan menghadiri seminar di Johor. Yang peliknya, siapa yang Cik Muda jumpa? sebab selepas 5 jam baru Cik Muda beredar dari situ. Semalam, orang saya beritahu yang Cik Muda pergi ke hospital dan sehingga sekarang Cik Muda tidak beredar dari situ malah kereta Cik Muda juga masih berada di kawasan tempat kereta hospital.”
Wajah Tan Sri Daud berubah dan dia berfikir seketika. Semalam, Daniel beritahu Dania bermalam di rumah Wardina, takkan la Daniel berbohong. Mustahil.
“Selain itu, Tan Sri! Orang saya beritahu mereka nampak Tuan Hairi keluar dari hospital itu awal-awal pagi tadi. Wajahnya sugul. Macam ada masalah.”
“Hairi!” Tan Sri Daud terkejut.
”Ya. Dan orang saya beritahu, setiap kali Cik Muda ke hospital, wajahnya pucat dan tidak bermaya seolah-olah seperti orang yang sedang menahan kesakitan.”
Tan Sri Daud terdiam seketika. Tiba-tiba saja hatinya resah. Tak sedap hati. Baru-baru ni, Munah ada beritahunya yang Dania semakin kurus dan wajahnya pucat. Dania juga jarang makan di rumah. Perangainya pelik. Setiap kali balik dari pejabat terus masuk ke dalam bilik. Adakah Dania merahsiakan sesuatu dari aku? ”Karim, aku nak kau siasat kenapa Dania ke hospital? Siapa dia jumpa? Lepas tu beritahu saya dengan segera” tegas Tan Sri Daud.
”Baik, Tan Sri.” jawab Karim.

********************************

Halina menghempas gagang telefon yang berada di tangannya dengan kasar. Dia tidak peduli dengan mata-mata yang sedang memandangnya, tahap kesabarannya sudah sampai hadnya. Perasaan marahnya sudah tidak dapat dibendung lagi. Api kemarahannya sudah tidak dipadamkan lagi. Kali ini sudah 6 kali, pemintaannya ditolak. Dengan alasan sibuk! Tiada masa. ”Kenapa kau ingat kau seorang saja yang sibuk? Orang lain tak sibuk. Dasar anak orang kaya. Kau ingat, diri kau hebat sangat ke?” marah Halina. Matanya tepat merenung telefon yang berada di atas mejanya.
”Kenapa? Ada masalah ke? Takkan tugasan sekecil kuman tu, kau tak dapat nak selesaikan.” tegur Melissa secara tiba-tiba. Dia mendekati Halina yang sedang berdiri.
Halina mengetap bibirnya sebaik saja Melissa mendekatinya . “Kenapa? Kau nak tolong aku ke?” kata Halina dengan kasar. Dia sedaya upaya menahan kemarahannya.
”Maaf la, bukan la aku tak nak tolong tapi maklumlah selepas aku jadi penyampai berita pukul 8 ni. Kerja aku terlalu banyak. Meeting tiap-tiap hari. Lepas tu ramai reporter nak interview aku, maklumlah dah jadi penyampai berita ni. Famous la sikit. ”Melissa tersenyum. Dia sengaja ingin sakitkan hati Halina. Sekarang kau dah tak boleh pandang rendah kat aku lagi. Aku lebih hebat dari kau.
” Ada aku kisah.” jawab Halina secara tiba-tiba.
Muka Melissa berubah. Dia terkejut dengan kata-kata Halina.
”Hey, Melissa! Kau ni boleh tak kalau sehari tak sakitkkan hati aku! Setiap kali kau bercakap dengan aku, tiba-tiba saja aku rasa nak termuntah! Kau tahu tak apa sebabnya? Sebab mulut kau busuk!”
”Halina! Kau ni kenapa? Aku cakap elok-elok dengan kau! Kenapa kau cakap macam tu dengan aku?” Melissa tiba-tiba naik angin. Kata-kata Halina benar-benar memalukan dirinya. Banyak mata sedang memandang ke arah mereka.
”Kau ikhlas ke setiap kali bercakap dengan aku, Melissa? Macam la aku tak tak tahu agenda kau yang sebenarnya. Kau dah dapat Abang Rizal! Apa la yang kau tak puas hati lagi dengan aku, Melissa? Sudah! Sudah la. Kau tak malu ke, berperangai macam budak-budak!” kata Halina terus menolak Melissa dengan kasar apabila Melissa menghalang perjalanannya. Halina terus berjalan meninggalkan Melissa. Dia ni memang gila. Malas aku nak layan. Langkah Halina terus diatur menuju ke lif. Fail yang berada di tangannya digengam erat. Tengku Daniel Darius, kau tunggu la.

*******************************************

” Hello! Kakak!” Kata Daniel sebaik saja menjawab panggilan telefon dari Dania.
”Wah...impressive! Cepatnya jawab. Selalunya kalau kakak telefon, pasti Daniel lambat angkat. Pasti ada sesuatu yang tak kena ni.” Dania ketawa kecil sambil langkahnya diatur menuju ke tempat letak kereta.
”Kakak ni! Daniel ada masalah ni.” Beritahu Daniel. Semalaman dia tak tidur, nak makan pun tak lalu. Nak buat kerja pun, semuanya tak kena. Ni disebabkan temubual yang ingin dilakukan oleh Halina. Kalau Halina tahu siapa aku yang sebenarnya mampus aku.
”Pasal interview tu ke?” Dania sudah dapat meneka. Suria ada beritahunya pasal interview tu.
”Kak pun!” Daniel terkejut.
”Ya. Termasuk atuk sekali. Wartawan yang ditugaskan untuk temubual ni, Halina kan!”
”Itu pun kak tahu!” Daniel mengeluh.
”Ya. ”
”Oh ya, Daniel terlupa! Kakak kan ahli nujum. Semua perkara kak tahu.” perli Daniel.
”Kakak dah tetapkan appointment kakak dengan Halina, minggu depan!” beritahu Dania.
”Apa!” Daniel terkejut.
”So....Daniel yang start semua ni, apa kata Daniel selesaikannya. Kakak tak nak terlibat langsung.”
”Tapi kak, kalau Lina tahu selama ni Daniel tipu dia pasti Lina tak nak maafkan Daniel.” Daniel resah.
”Sekarang ni Daniel kat mana? GBTVS?” soal Dania.
”Kat rumah. Daniel takut la nak pergi sana. Takut terserempak dengan Lina.”
Ketawa Dania semakin kuat. ”Rupanya adik kakak ni penakut jugak la ye! Take my advice, take her out tonight and explain everything to her. Kan dari dulu kakak dah cakap, berterus-terang tapi Daniel degil. Sekarang dah jadi macam ni, mula la cari kakak. Orang yang selalu hidup dengan pembohongan ni, hidupnya takkan aman. Sentiasa takut dan hati tak tenang. Contohnya, tak payah la kakak beritahu.”
“Kakak!” Daniel meninggikan suaranya. Dia tahu Dania sedang memerlinya.
“ I got to go now! Good luck for tonight.” Dania terus menamatkan perbualan mereka.
”Hello...Kakak! Wait.” kata Daniel tetapi Dania sudah menamatkan panggilan tersebut. Daniel mengetap bibirnya menahan geram. ”Orang tak habis cakap lagi! Dia dah letak. Hmm...apa nak buat ni! Baik je, aku ikut cakap kakak.” Daniel terus mendail no telefon Halina tanpa ragu-ragu.

********************

”Assalamualaikum! Cik, saya Halina Hanis! Kita pernah bercakap beberapa kali di telefon pasal ....” kata Halina sebaik saja tiba di meja setiausaha Tengku Daniel Darius
”Awak!” kata Zarina secara tiba-tiba. Zarina terus bangun
Halina terkejut. ”Oh ya....awak yang........hari tu....masa kat Sabah!” Halina tersenyum bila lihat wanita yang berada di hadapannya.
”Ya....Awak masih ingat lagi ke?”
”Tentu la saya ingat, penangan penampar hari tu takkan saya lupa. Ini semua gara-gara perasaan cemburu sepupu saya. Terlalu ikutkan perasaan. Dengar sangat cakap orang. Aaaa....lelaki hari tu yang ....pakai cermin mata hari tu....” Halina tiba-tiba teringat akan lelaki yang bercermin hitam pada hari tu tapi ....rasanya macam pernah jumpa la sebelum ni. Berkerut dahi Halina
”Yal Itulah Tuan Muda!” Zarina tersenyum.
”Sebenarnya tujuan saya .....” belum sempat Halina menghabiskan percakapannya. Zarina sudah mencelah.
”Maaf, Cik Halina. Hari ni Tuan Muda tak datang ke pejabat. Dia cuti.” Kadang-kadang Zarina kasihan dengan Halina yang tidak putus asa menelefon untuk memujuk Tuan Muda menerima temubualnya. Bila sebut saja nama Halina, pasti Tuan Muda gelabah macam ada sesuatu yang tak kena je.
”Apa!” Wajah Halina berubah. Macam nak larikan diri dari aku saja!
”Boleh tak awak beritahu saya no telefon Tuan Muda?” tanya Halina.
”Maaf, Cik Halina. Tuan Muda tak benarkan saya beri no telefonnya pada sesiapa pun. Saya minta maaf.”
Halina mengeluh hampa.
”Cik Halina, hmmm beginilah! Kalau esok Tuan Muda datang, saya akan call awak, Ok!” Zarina tersenyum. Dia kasihan juga dengan wanita ni. Walaupun permintaannya ditolak namun dia tetap juga tak putus asa. Sebab tu Zarina respect dengan wanita ni.
”Ok! Terima kasih.” Halina tersenyum. Nampaknya dia ada harapan.
”Oh ya! Tadi setiausaha Cik Muda ada call, dia suruh saya sampaikan pada awak yang Cik Muda setuju dengan permintaan awak. Hmm...kata minggu depan, hari Rabu pukul 9 pagi, Cik Muda free.” beritahu Zarina.
”Yes!” Halina menjerit kegembiraan. Yes, aku dah berjaya.
Zarina tersengih bila melihat gelagat Halina. ”Tapi.....jangan awak lupa pula tentang Tuan Muda.”
Kata-kata Zarina sebentar tadi mengejutkan Halina. Halina terdiam seketika. Betul jugak!
”Tapi perangai Tuan Muda pelik sejak .....” kata Zarina. Matanya tepat memandang wanita yang berhadapannya.
”Pelik!” Halina terkejut.
”Tak ada-apa!”
Tiba-tiba telefon bimbit Halina berbunyi, Halina melihat no telefon yang tertera di skrin telefonnya. Halina tersenyum. ”Terima kasih. Saya pergi dulu. Nanti saya belanja awak minum ok!”
”Ok!” Zarina tersenyum. Tiba-tiba saja dia rasa senang hati bila berbual dengan Halina.
Halina mengatur langkah meninggalkan Zarina. ”Daniel, guess what?” kata Halina secara tiba-tiba sebaik saja menjawab panggilan tersebut. Senyuman terukir di bibirnya.
”Daniel!” Berkerut dahi Zarina mendengar nama itu. Kebetulan saja kot! Tak mungkin. Mustahil. Zarina memerhati kelibat Halina sehingga hilang dari pandangannya.

***************************************

”Munah!” jerit Tan Sri Daud sebaik saja tiba di mahligainya. ”Munah”
”Ya....Ya.....” Dengan pantas Mak Munah berlari keluar dari dapur sebaik saja mendengar namanya dipanggil. ”Ya, Tan Sri.”
”Dania dah balik?” tanya Tan Sri Daud. Matanya meliar melihat ke kiri dan kanan.
”Belum.” jawab Mak Munah. Hari ni air muka Tan Sri Daud berlainan dari biasa.
”Hish...mana budak ni pergi? Kat pejabat pun tiada. Bila orang call, dia offkan handphonenya. Budak ni memang nak kena ni! ” bebel Tan Sri Daud seorang diri. Sudah seminggu dia tidak berjumpa dengan Dania kerana sejak peristiwa hari tu, Dania sering mengelakkan diri darinya.
”Tapi tadi Daniel ada beritahu saya, semalam Dania tidur di rumah kawannya, Dr Wardina.”
”Wardina!” Berkerut dahi Tan Sri Daud. Tan Sri Daud mengetap bibirnya menahan geram. ”Munah, kalau Dania balik nanti suruh dia jumpa saya.”
”Baik, Tan Sri!”
”Karim, saya nak kamu cari Dania sampai dapat. Kamu bawa dia balik jumpa saya. Kalau dia enggan, saya tak kisah kamu guna apa carapun asalkan kamu bawa Dania jumpa dengan saya. Faham!” tegas Tan Sri Daud terus meninggalkan mereka berdua yang masih berdiri di situ. Dia dapat rasakan yang Dania takkan pulang malam niMana la budak bertuah ni pergi?
“Angin Tan Sri macam tak baik je hari ni. Apa la Cik Muda dah buat?” Mak Munah tiba-tiba bimbang.Mak Munah berpaling ke arah Karim. Karim hanya mendiamkan diri.

*********************************************

”Cik Muda, kalau Tuan Muda tahu kita menghendap dia dating pasti dia marah.” Murni tiba-tiba bersuara.
”Kalau dia tak tahu, dia takkan marah.” Dania tersenyum. Matanya tepat memerhati gelagat pasangan yang berada tidak jauh dari meja mereka.
Ali hanya menggelengkan kepalanya. Tadi Cik Muda kata ada urusan penting yang perlu diuruskan rupanya ini urusan pentingnya. Menghendap Tuan Muda dating. Ini dah kira macam stalker.
”Order cepat. Kamu berdua nak makan apa, saya belanja.” Dania tersenyum sambil membetulkan cermin mata yang dipakainya.
”Cik Muda, telefon!” beritahu Ali bila mendengar telefon Dania berbunyi vibrate.
”Atuk! Biarlah. Malas saya nak jawab.” Dania langsung tidak mempedulikan panggilan tersebut. Matanya masih lagi memerhatikan gelagat Daniel dan Halina. Dia gembira melihat Daniel sentiasa tersenyum dan ketawa bila bersama Halina. Dia yakin Halina sesuai dengan adiknya jika dibandingkan dengan wanita lain yang sentiasa memburu cinta adiknya.
Tiba-tiba telefon bimbit Ali berbunyi! Ali terkejut melihat no telefon yang tertera di skrin telefon bimbitnya. ”Tan Sri!” Ali menunjukkan telefon bimbitnya pada Dania. Air mukanya berubah.
”Ala. Kamu ni Ali!” Dania terus mengambil telefon bimbit Ali dan off telefon bimbit Ali. ”Macam ni kan senang.” Dania memberikan kembali telefon bimbit Ali.
”Cik Muda!” Bulat mata Ali bila secara tiba-tiba Dania off telefon bimbitnya.
”Jangan bimbang.”
Tiba-tiba telefon bimbit Murni pula berbunyi, wajah Murni berubah sebaik saja melihat no telefon yang tertera di skrin telefon bimbitnya. Perlahan-lahan Murni melihat ke arah Dania.
Dania tersenyum bila melihat pandangan Murni ke arahnya. Pantas Dania mencapai telefon bimbit Murni dan off telefon bimbit tersebut.
”Cik Muda!”
”Mood saya tengah baik ni, saya tak nak sebarang gangguan. Pasal atuk saya tu, biarkan saja. Hmm….Murni! Ali! Kamu rasa Daniel akan berterus-terang dengan Halina tak ?” Dania cuba mengubah topik perbualan.
“Ya.” Jawab Murni tanpa berfikir dengan lebih panjang. Ali hanya mendiamkan diri.
“Bagi pendapat saya, tak!”
“Kenapa Cik Muda cakap macam tu?” Murni hairan.
“Saya kenal sangat dengan perangai adik saya. Kamu lihat la saja nanti.” Dania tersengih. Berani ke Daniel nak berterus-terang? Tak! You love her.

********************************

“Tahniah!” ucap Daniel sambil tersenyum. Hatinya gembira sebaik saja dapat berjumpa dengan Halina. Sudah beberapa hari mereka tidak berjumpa , ini disebabkan interview Daniel hilang semangat untuk berjumpa dengan Halina. Dia bimbang jika rahsianya terbongkar. Malam ni, aku dah bertekad. Aku mesti berani berterus –terang. Sampai bila aku nak larikan diri.
“Belum lagi la. Interview saya antara Tuan Muda tak selesai lagi. Perangai Tuan Muda tu pelik la, bila saya nak jumpa dia saja. Macam-macam alasan dia beri. Buat saya geram, awak tahu tak. Saya tahu la dia tuan punya syarikat, apa salahnya kalau beri kerjasama. Interview saya tak ambil masa lama pun, rasanya tak sampai 20 minit. Susah sangat ke nak luangkan masa 20 minit tu? Anak orang kaya memang macam tu, tak pernah faham kesusahan orang lain.” Halina meluahkan perasan tidak puas hatinya. Selama ni dia hanya pendamkan rasa.
Daniel menelan air liurnya sebaik saja mendengar kata-kata Halina. Wajahnya berubah pucat. Kata-kata Halina sebentar tadi, sedikit sebanyak telah menghilangkan semangat Daniel untuk berterus-terang.
”Mungkin dia ada alasan dia tersendiri.” Daniel cuba membela diri sendiri.
“Saya faham dia seorang yang sibuk tapi apa salahnya beri peluang kepada orang lain. Tak salah kan! Macam Cik Muda, dengan senang saja dia setuju akan permintaan saja. See! She’s different with her brother. Rasanya orang yang lebih sibuk adalah Cik Muda. Kalau dia boleh luangkan masanya, kenapa adiknya tak boleh? “
Daniel menundukkan kepalanya. Sibuk! Iye la tu, sibuk main saja kerjanya. Kalau la awak tahu perangai kakak yang sebenarnya. Pasti awak takkan cakap macam ni. “Awak ni ….tak kenal dia lagi, kenapa awak cakap macam tu? Tak elok !”
“Saya tahu tetapi bila saya teringatkan perangai dia, buat saya geram. Kalau la saya jumpa dia, nak saja saya tumbuk dia. Geram!” Halina menghentak tangannya di atas meja dengan kuat.
Daniel terkejut. Mampus la aku macam ni. Macam mana aku nak berterus-terang ni ? Kalau aku berterus-terang sekarang, pasti teruk aku dikerjakan nanti. Aaaa....macam mana ni?
”Daniel, kenapa dengan awak ni? Muka pucat saja. Awak sakit ke?” kata Halina melihat wajah Daniel yang pucat.
”Saya okay!” Daniel tersenyum. Dia cuba menyembunyikan apa yang sedang bermain di fikirannya.
Pang! Tiba-tiba kedengaran bunyi pinggan pecah. Serentak Daniel dan Halina berpaling ke belakang untuk melihat apa yang berlaku. semua pelanggan di kedai itu terkejut dengan apa yang berlaku. ”Maaf!” ucap pelayan itu. Dia terus mengutip serpihan pinggan yang pecah itu.
Tiba-tiba minta Daniel terhenti ke arah meja yang berada tidak jauh darinya. Macam kenal saja.Lelaki yang memakai topi dan cermin mata. Dua orang perempuan yang pakai cermin mata dan hud pun. Mata Daniel bulat sebaik saja sedar siapa sebenarnya ketiga-tiga orang itu. Daniel mengetap bibirnya dan tangannya digengam erat. Kakak! Sepatutnya aku dah dapat agak! ”Lina, sekejap ye. Saya nak jumpa kawan saya sekejap.” Daniel tiba-tiba bangun
”Ok!”
Daniel mengatur langkah menuju ke arah meja itu. Dia melihat kakaknya masih tersenyum. Macam tiada apa-apa yang berlaku. Daniel menarik kerusi dengan kasar sebelum duduk.
”Daniel apa Daniel buat kat sini?” Dania tiba-tiba bersuara dahulu seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku.
”Kakak, jangan nak berlakon di sini. Macam la Daniel tak tahu tujuan sebenar kakak kat sini? Ingat menyamar macam ni, Daniel tak kenal.”
Dania ketawa kecil manakala Ali dan Murni hanya mendiamkan diri. Mereka tahu Daniel sedang marah.
”Kakak! Sekarang ni lebih baik, kakak balik!” tegas Daniel. Dia geram bila privacynya diganggu.
”Dah berterus-terang ke belum?” tanya Dania tidak mempedulikan kemarahan adiknya.
”Kakak! Balik! Sebelum kakak terima nasib yang sama dengan kuih ni, baik kakak balik sekarang.” ugut Daniel terus makan kuih karipap yang berada dihadapannya dengan kasar. Matanya masih tepat merenung kakaknya.
”Sedap tak?” Dania masih tersenyum.
”Kakak!” tegas Daniel. Dia geram bila Daniel tidak mempedulikan katanya.
”Ok...Ok! Kakak balik. Biasa la bila orang tengah bercinta ni, kakak sendiri pun dia ketepikan. Bila dia susah nanti, baru la dia teringatkan kakak dia. Ali! Murni! Jom balik.” Dania membuat memimik muka sedih dan terus bangun meninggalkan Daniel yang terkejut dengan reaksi Dania. Ali dan Murni hanya mengikuti Dania keluar dari situ. Selepas saja meninggalkan Daniel, air muka Dania terus berubah.Dia tersenyum. Sesekali merajuk apa salahnya.
Daniel menggaru kepalanya yang tak gatal. Alaaa....kakak merajuk pulak! Macam mana ni. Perasaan bersalah mula terbit di hatinya. Tension! Tension. Daniel berpaling ke arah Halina yang memerhati ke arahnya. Daniel hanya tersenyum.

**********************************

Langkah Dania terhenti bila ada seseorang menghalang perjalanannya. Dania tersenyum.
”Cik Muda! Tan Sri arahkan Cik Muda ikut saya pulang ke rumah sekarang. Ini arahan!” tegas Karim.
”Uncle, Dania bukan budak-budak lagi. Dania ingat lagi di mana rumah Dania. Nanti Dania balik.”
“Maaf Cik Muda, Tan Sri nak Cik Muda balik sekarang.”
“Kalau saya tak nak balik, Uncle nak buat macam mana ?” soal Dania.
“Kalau macam tu, Cik Muda jangan salahkan saya jika saya bertindak kasar?” Karim memberi amaran.
Dania tersenyum. Dia sedar akan kehadiran beberapa orang pengawal peribadi yang lain di belakang Karim. Nampaknya Uncle memang serius. Penting sangat ke sampai atuk arahkan Uncle mencari aku?
Ali dan Murni terus berdiri di hadapan Dania sebaik saja melihat kehadiran mereka. Mereka perlu melindungi Cik Muda. “Ali! Murni!”
Mereka berdua berpaling. Dania memberi isyarat ke arah mereka berdua. Ali dan Murni berundur.
“Jadi Uncle nak tangkap dan ikat saya la.”
”Jika terpaksa!” jawab Karim. Wajahnya serius.
”So Uncle ingat mereka semua ni dapat kalahkan saya.” Nada suara Dania berubah .
Karim terkejut. Air mukanya berubah. Kata-kata Dania ada benarnya. Siapa yang tak kenal Dania? Dania mahir dalam seni mempertahankan diri. Silat, karate dan taek kwan doo. Jika ditambah dengan kehadiran Ali dan Murni, dia sudah tahu keputusannya. Orang yang berada di sisi Dania, bukan sebarangan orang.
”Esok awal-awal pagi, Dania akan jumpa atuk. Sampaikan pesanan ni kat atuk.” Dania terus berlalu pergi tanpa mempedulikan Karim dan orangnya.
Karim masih tercegat dan membisu.
”Kita nak biarkan begitu saja ke?” soal Razif secara tiba-tiba.
”Jika kita bertindak pun, kita akan kalah. Cik Muda bukan sebarangan orang. Lagipun, kita tak boleh cederakan Cik Muda.”
”Tapi Tan Sri ....”
”Jangan bimbang! Cik Muda seorang yang menepati janji. Pasal Tan Sri, pandai-pandailah saya jawab nanti.” Karim memerhati kereta Mercedes milik Dania meluncur laju meninggalkan mereka.

5 comments:

keSENGALan teserlah.. said...

ngaaaaaaaa...
jgnla dania mati..
konflik daniel n halina nk bermula da kott...
butt,hairi mana??
waaaaaaaaa...nk dye ngn dania..
smbung2..

::cHeeSeCaKe:: said...

hoho..
daniel ni..ngaku jela..
comel la dania ni..
suke sgt kt watak die..

Hana_aniz said...

huhuhhu..
lame benor x de n3..
x mo dania mati!
a'ah.. hairi g mane??

epy elina said...

hohohoho....
cehhh daniel ni xmngaku lg...
klu lina thu dr org lain...
mst dia x nak kwan lg ngn daniel...
siap la ko daniel...
tp apa pun nak daniel ngn harlina...

aqilah said...

adusss daniel.........kuatkan semangat.hehheeeeee untuk dania lak, masih ada ruang kebahagiaan yg boleh dikecapi.....bersama hairi........hehheheeeeeeeeee.

Post a Comment