Monday, October 11, 2010

Satu Dua Tiga 13

BAB 13

            Mata Alisa meliar melihat setiap sudut mahligai mewah milik Dato’ Kadir. Perabot-perabot yang menghiasi ruang rumah itu disusun rapi. Mesti perabot mahal dan berjenama. Orang kaya biasa la. Kalau tak beli barang-barang mahal dan berjenama, jatuh standard mereka pulak nanti. Alisa membuat mimik muka. Aku tak hairan dengan semua ni. Rumah aku kat London walaupun kecil tapi ia penuh dengan kegembiran dan bermakna.
            “Kau apa kau buat di sini?” Alisa menoleh bila ada orang menegurnya. Sofea dan Suhaila menghampiri Alisa.
            Alisa hanya mendiamkan diri. Dia malas nak melayan kerenah mereka berdua ni.
            “Aku tanya! Hey, kau bisu ke?” marah Suhaila. Dia bengang bila Alina tidak menjawab soalannya.
            “You know why i’m here!”
            “Hey, kau tak boleh ke cakap bahasa Melayu. Kau sedar tak yang kau sekarang berada di Malaysia!” marah Sofea. Dia sedar dia tak faham apa yang dicakapkan oleh Alina.
            “Like I care!” Alisa tersengih. Dia sengaja ingin menyakitkan hati mereka berdua. Awal-awal pagi dah menyalak.
            “Kau!” jerit jerkah Suhaila. Wanita ini sengaja menguji kesabarannya.
            “I don’t have time to fight with you guys. Just go!” Alisa mengatur langkah ingin meninggalkan mereka berdua. Lisa, ingat kau sekarang ni Alina. Kau jangan layan mereka ni. Bersabar.
            “Kau dengan mak kau sama saja. Perempuan parasit!”kata Sofea.
            Langkah Alisa terhenti bila mendengar kata-kata mereka. Dia menggenggam erat tangannya.
            “Betul tu, kak! Selepas 25 tahun, tiba-tiba muncul mesti ada sebab. Nakkan harta papa, macam la kita tak tahu. Perempuan tak tahu malu.” Suhaila sengaja menyakitkan hati adik tirinya.
            Alisa berpaling. Matanya tepat merenung mereka berdua. Mereka dah melampau. Aku...dah tak boleh nak berdiam diri lagi ni!
            “Cik Alina berhak ke atas semua harta milik Dato’ Kadir kerana Cik Alina adalah anak kandung Dato’ Kadir. Ujian DNA sudah membuktikan bahawa Cik Alina adalah anak kandung Dato’ Kadir dan pewaris bagi segala harta Dato’ Kadir termasuklah apa yang dimiliki oleh Cik Sofea dan Cik Suhaila sekarang.” Tiba-tiba Zahari mencelah. Dia menghampiri mereka bertiga. Sejak dari tadi dia melihat apa yang berlaku.
            Alisa terkejut melihat kehadiran lelaki itu. Dia ni masa kat airport hari tu. Alamak, kenapa la aku malang hari ni?
            “Orang yang tak ada pertalian tak berhak mendapat satu sen pun dari Dato’ Kadir.” Zahari tersengih.
            “Kau!” Sofea tiba-tiba menjerit bila mendengar kata-kata Zahari. Sakit hatinya bila Zahari menghina dirinya.
            “Cik Alina, mari! Uncle sedang tunggu kita di bilik bacaan.” Terus mengajak Alisa.
            Sebelum meninggalkan mereka berdua, Alisa sempat menghadiahkan senyuman sinis pada Sofea dan Suhaila. Padan muka!

                                                ****************************

            Kadir melihat ke arah Alina yang duduk jauh darinya. Sejak masuk dari bilik tadi, Alina hanya mendiamkan diri. Lina, tak tegur aku langsung. Salam pun tidak. Dia dapat rasakan kedinginan antara Alina dan dirinya. “Lina, mari duduk kat sini!” ajak Kadir supaya Alina duduk di sebelahnya
            “It’s ok! Lina lebih suka berdiri.” Jawab Alisa. Matanya tepat melihat ke luar.
            Kadir melihat ke arah Zahari. Dia tak tahu apa yang berlaku seolah-olah Alina marah pada dirinya. Aku dah buat salah ke? Kenapa dia dapat rasakan ada sesuatu yang tak kena dengan anak tunggalnya hari ni seolah-olah yang berada dengannya sekarang bukan Alina.
            “Lina! Dua hari nanti, ibu Lina akan keluar dari hospital kan!”
            “Yes!”ringkas jawapan Alisa. Alisa malas nak ambil tahu.
            “Abah nak ibu Lina tinggal kat sini. Dia perlukan jagaan.” Beritahu Kadir. Dia sudah buat keputusan supaya Munirah tinggal di mahligai ini.
            Alisa tersenyum bila mendengar kata-kata lelaki tu. Hampir saja dia ingin ketawa. Tiba-tiba saja ambil berat tentang ibu, selama ni tak pernah pun nak ambil tahu tentang ibu.
            “Tak payah susah-susah! Lina dah pun dapat cari rumah kat Bangsar. Duit deposit pun Lina dah bayar.”
            “Apa! Kenapa Lina tak bincang dengan abah dulu tentang perkara ni?”
            “Tak penting pun!”
            Zahari hanya memerhati. Dia dapat rasakan seolah-olah Alina cuba mengelakkan diri dari Uncle Kadir. Renungan dia pada Uncle Kadir berlainan dengan Alina yang dia jumpa beberapa hari yang lalu.
            “Bagi abah penting! Ini rumah Lina dan ibu Lina. Kamu berdua berhak.”
            Alisa mendekati mereka berdua. “Ini rumah Datin Kartika! Dia yang berhak. Selama 25 tahun, dia berada di sini. She’s not agree with this! Betul tak, Datin Kartika! Masuk saja la, tak payah lagi nak curi dengar perbualan kami.” Alisa sedar sejak dari tadi Datin Kartika berada di sebalik pintu.
            Zahari dan Kadir terkejut dan menoleh ke arah pintu. Tanpa berlengah, Datin Kartika terus meluru masuk. Wajahnya merah padam menahan geram. Di sebalik pintu tadi, dia menahan kemarahannya.
            “Abang! Ika tak setuju  bagi mereka berdua tinggal di rumah Ika. Ini rumah Ika!” tegas Kartika.
            “Ini rumah mereka juga. Mereka lebih berhak .”
            Alisa menggelengkan kepalanya. Zahari hanya memerhati.
            “Ika takkan biarkan perempuan tu dan anaknya tinggal di rumah ni. Langkah mayat Ika dulu” Kartika masih berdegil.
            “Kartika!” jerkah Kadir. Wanita ni memang tamak!
            “Stop!” jerit Alisa. Sakit telinga dia mendengar mereka berdua bertengkar. “ Can both of you stop fighting in front of us? Dengar sini baik-baik, Lina dan ibu takkan tinggal di sini! Muktamad. I’ll have to go!” Alisa terus melangkah keluar dari bilik bacaan itu. Dia malas nak masuk campur. Ini bukan masalah aku pun. Tak ada kaitan langsung.
            “Lina! Lina!” panggil Kadir namun panggilan Kadir tidak diendahkan oleh Alina. Kartika tersenyum puas. Mereka tak layak berebut dengan aku!
            Kadir merenung isterinya. Dia menyesal kerana beristerikan wanita ini.

                                    *****************************

            Alisa mengeluh bila perjalanannya dihalang. Apa lagi la dua beradik ni nak dengan aku? Apa la yang dia tak puas hati.
            “Seronok nampak! Nak pergi mana? Nak jelajah seluruh rumah ni ke? Oooo...terlupa pulak! Sekarang ni dah jadi Tuan rumah kan!” perli Sofea.
            Alisa tersenyum. “Nak pergi dapur, takkan salah kot!”
            “Tak salah! Silakan! Lagipun ni rumah kau kan! Kami ni menumpang saja. Aaa....dah alang-alang kau nak ke dapur, tolong buatkan air fresh oren dua untuk kami berdua. Kami kan tetamu. Kau selaku tuan rumah perlu layan tetamu kan.” Suhaila tersengih.Dia sudah ada idea untuk kenakan wanita yang berada di hadapannya itu.
            “Betul tu! Tuan rumah kan kena layan tetamu. Nanti tolong hantarkan kat kolam renang ye!” Sofea tersenyum sinis dan terus berlalu pergi bersama adiknya.
            Alisa mengetap bibirnya. “Macam la aku bodoh sangat!Ingat aku tak tahu agenda kau berdua nak buat aku macam orang gaji kan.” Bebel Alisa seorang diri. Dia mengatur langkah ke dapur. Rumah ni penuh dengan ular. Nak tinggal kat sini bersama mereka bertiga, tak payah la. Sebaik saja, kaki Alisa melangkah di dapur, telefon bimbitnya berbunyi. “Yes! Speaking! I nak you selidik latarbelakang Datin Kartika dan dua orang anaknya. Asal usul dan segalanya tentang mereka bertiga.” Arah Alisa pada pemanggil itu sebelum perbualan mereka berdua ditamatkan. Alisa mengetap bibirnya. Kau tak kenal aku siapa! Aku takkan biarkan orang yang cuba bunuh ibu aku begitu saja. Ini Nur Alisa.
            “Lina!”
            Alisa terkejut. Dia melihat ada orang tua sedang menghampirinya. Ini pasti Mak Jah! Sebelum Alina bertolak pulang, dia sudah menerangkan segalanya. “Mak Jah!”
            “Lina, nak air ke? Air apa? Biar Mak Jah buat.” Mak Jah meletakkan cili padi yang diambilnya di belakang rumah.
            “Tak ape, Mak Jah! Aa...buah oren kat mana? Lina nak buat fresh oren.” Ucap Alisa lembut.
            “Ooo...kata dalam peti sejuk tu.” Beritahu Mak Jah.
            “Banyak cili! Mak Jah tanam ke?” Alisa membuka peti sejuk dan mengambil 2 biji oren.
            “Sekarang ni harga cili mahal! Lagipun Mak Jah suka tanam pokok. Kat belakang tu macam-macam pokok Mak Jah tanam. Lina nak ke? Terung, Peria , aa....macam lagi la. Kalau Lina nak, Lina ambil saja kat belakang tu.”
            “Lina suka tanam pokok juga tapi kan London, Lina tanam pokok tomato saja. Itu je yang hidup pun.”
            “Sana sejuk! Cuaca lain. Aa...Mak Jah nak pergi ambil terung jap. Kalau Lina, nak apa-apa panggil Mak Jah kat luar ye.” Kata Mak Jah.
            “Ok, Mak Jah!” Alisa tersengih. Dia senang berbual dengan Mak Jah walaupun baru saja kenal. Ada juga insan yang baik dalam rumah ni. Selepas Mak Jah keluar, Alisa melihat dua biji oren dihadapan tiba-tiba matanya beralih pada cili padi yang diambil oleh Mak Jah sebentar tadi.
            Alisa tiba-tiba ketawa. Aku dah dapat idea. Alisa melihat ke kiri dan kanan. Clear! Tak ada orang. Alisa terus membuang kulit oren itu. Dia memasukkan oren itu ke dalam blender. “Kulit oren ni....letak saja la. Ni resipi baru aku. Fresh Oren London.” Tangan Alisa pantas mengambil cili padi yang berada di atas meja. Alisa mengira bilangan cili itu. 20 biji! “Mesti pedas! Aaa..tak payah basuh la.” Alisa tersengih seorang diri. Dia terus memasukkan cili padi itu. “Garam...mana garam?” Alisa membuka satu persatu balang kaca yang ada di dapur. Sebaik saja dia jumpa balang berisi garam pantas dia mengambil senduk sup. “3 senduk!” Alisa meletakkan garam itu ke dalam blender. Alisa tersenyum puas. “Rasakan! Nak sangat fresh oren kan!”
            Alisa tak sedar sejak dari tadi Zahari memerhati gelagat Alisa. Zahari menelan air liurnya bila melihat ramuan yang diletakkan oleh Alisa di dalam blander itu. Biar betul nak bagi mereka minum. Perempuan ni menakutkan betul. Dahi Zahari berkerut. Apa la rasa fresh oren tu nanti?

3 comments:

kIsAh kAsIh HaTiKu said...

hahahaha...xleh byang arh cam ner 6ti 2 org 2 minum,,,huhu...best2

yunie said...

hahaha.... suke watak lisa... agresif...

Dhia Insyirah said...

hahah...best! terbaekkkkkkkk

Post a Comment

DIA MENARIK PERHATIAN KU - BAB 5

  Bab 5             SELESAI saja kerja di kebun pisang, Atan dan Wafiy pergi ke homestay pula. Mereka berdua bekerja di situ sehingga pet...