Tuesday, January 24, 2012

Siapa Orang Gajiku? Bab 24

BAB 24

            Dahi Zetty berkerut melihat Sofea tersenyum lebar sebaik sahaja kakinya melangkah masuk ke dalam rumah. Zetty hairan.
            “happy nampak!”
            “Mestilah.”
            ‘Ada sesuatu yang berlaku ke?” Zetty ingin tahu.
            Sofea masih tersenyum lebar.
            “Langkah pertama aku telah berjaya.”Hari ini dia sangat gembira. Langkah pertamanya telah berjaya,
            “Langkah apa?”
            “Aku dah jumpa ibu Haikal.”
            “Apa! Kau jumpa ibu Haikal?” Zetty terkejut. Selepas apa yang berlaku, Sofea masih berani berhadapan dengan Tengku Fazira.
            “Ya. Plan aku untuk mendekati Haikal semakin berjaya. Aku yakin pasti auntie akan menolong aku.” Sofea tersenyum lebar. Dia tak sangka Tengku Fazira terpedaya dengan lakonanya.
            “Aku tak faham, Sofea.”
            “Aku telah jelaskan segala-galanya pada auntie. Kenapa aku tinggalkan Haikal pada hari pernikahan kami?”
            “Kau beritahu semuanya! Kau beritahu yang kau tinggalkan Haikal kerana Tan Sri Yahya. Aku macam tak percaya saja. Ibu Haikal tak marah kau ke?”
            “Gila! Kau ingat aku ni bodoh ke? Nak cari nahas! Tak pasal-pasal muka aku ni ditampar oleh auntie.” Sofea meninggikan suaranya.
            “Habis tu, apa yang kau beritahu ibu Haikal?” Terkebil-kebil mata Zetty merenung sahabat karibnya. Apa pula Sofea buat kali ini?
            “Itu rahsia aku. Kau tak perlu tahu.” Sofea mencebik bibir. Aku yakin selepas ini tiada lagi orang yang akan menghalang hubungan aku dan Haikal…..Sofea tersenyum sendiri.
            Zetty mendengus. Dah mula pandai berahsia dengan aku sekarang ni. Bila susah, jangan cari aku. “Kau jangan lupa pada Tengku Fauziah. Sejak dari dulu Tengku Fauziah tak sukakan kau. Kau bukan calon cucu menantu pilihannya.”
            “Jangan kau sebut nama orang tua tu. Menyakitkan hati. Dia ingat aku takut pada dia. Aku tak peduli. Haikal akan kembali menjadi milik aku.”
            “Aku yakin Tengku Fauziah akan menentang kau. Selepas apa yang terjadi, tak mungkin dia akan terima kau menjadi sebahagian dari keluarga dia.”
            “I don’t care. Berapa lama lagi orang tua tu boleh hidup? Tak lama lagi dia akan mati juga.” Nada suara Sofea kasar. Mood hilang apabila nama nenek Haikal disebut.
            “Hish…kau ni tak elok bercakap seperti tu.” Zetty terkejut dengan kata-kata Sofea. Tiada perasaan hormat pada orang tua.
            “Orang tua tu yang mula cari pasal dengan aku. Dia kata aku ni perempuan mata duitan.” Marah Sofea. Dia masih ingat lagi kata-kata Tengku Fauziah pada dirinya. Kata-kata itu aku takkan lupa.
            “Tetapi kata-kata Tengku Fauziah ada kebenarannya kan. Kau pilih Tan Sri Yahya dari Haikal kan!” perli Zetty.
            Sofea mengetap bibir. Semakin hari, kata-kata Zetty menyakitkan hati.
            “Tadi aku ada dapat e-mail dari Tan Sri Yahya. Dia nak tahu kita berada di mana sekarang ni.” Zetty mengubah topic soalan.
            “Kau jangan sebut nama lelaki tu lagi. Kaki perempuan. Kenapa sekarang dia mencari aku? Dasar lelaki tua tak sedar diri.” Sofea meninggikan suara. Mendengar nama lelaki itu sudah membuat dirinya rimas. Dulu, aku benar-benar bodoh. Percaya dengan janji manis yang dijanjikan oleh Tan Sri Yahya. Sekarang,lihat! Aku dibuang. Lelaki tak guna.
            “Bukan ke dahulu ke sangat sayang pada dia? Kenapa tiba-tiba saja hati kau berubah? Sebab Tan Sri Yahya tidak dapat memberikan apa yang kau mahu selama ini. Kau tamak, Sofea? Kau tahu tak?”
            “Zetty! Kalau kau masih anggap aku ni kawan kau, it’s better for you to shut your mouth. “ jerkah Sofea. Dia marah apabila Zetty sengaja membuka kembali luka lamanya. Dia berjalan meninggalkan Zetty. Pintu bilik dihempas kuat.
            Zetty menggelengkan kepala. “Kenapa kau degil, Sofea? Apa yang aku cakapkan tadi adalah untuk kebaikkan kau. Sehingga bila kau nak sedar, Sofea?”

                        ********************************************

            Haikal merenung wanita yang sedang berdiri di hadapan kereta BMW hitam miliknya. Beberapa kali hon kereta dibunyikan tetapi Sofea masih belum berganjak. Haikal mengetap bibir.
            Aina menoleh. “Keluarlah. Dah tiba masanya tuan mendengar penjelasan Cik Sofea.” Pujuk Aina dengan lembut.
            Haikal melepaskan keluhan. Dia akur dan keluar dari perut kereta mewah miliknya. Pintu kereta ditutup perlahan.
            Sofea memandang tajam ke arah wanita yang masih berada di dalam kereta. Perasaan cemburu timbul. Inikah perempuan yang dicakapkan oleh Auntie Fazira. Orang gaji tak sedar diri! Ada hati ingin berdampingan dengan Haikal. Aku tak akan membenarkan mana-mana perempuan menganti tempat aku di hati Haikal. Sofea tekad.
            “So, cakaplah cepat. I ada meeting selepas ini.”
            Sofea terkejut. Haikal berdiri tidak jauh darinya. Sofea berjalan menghampiri Haikal. “I’m so sorry, Haikal. I tahu tindakan I telah menyebabkan hati you terluka. Mahligai yang pernah kita berdua rancang, musnah kerana I. Apa yang berlaku semuanya salah I. I mengaku tetapi pada waktu itu, tindakan I adalah betul. Dengan cara ini, you takkan menderita kerana I.” Sofea mula mengalirkan air mata.
            “What do you mean?”  Wajah haikal berubah. Apa maksud Sofea? Haikal mula resah.
            “I’m sick, Haikal. Beberapa hari sebelum hari pernikahan kita, doktor telah mengesahkan ada ketumbuhan di rahim I. Doktor menyuruh I menjalankan pembedahan dengan kadar segera tetapi peratusan untuk I sembuh sepenuhnya adalah 50/50. Jika pembedahan tidak berjaya, I tak boleh melahirkan zuriat. You tahu tak, apa perasaan I apabila mendengar berita tu? Hati I hancur, Haikal.” Tangisan Sofea semakin kuat.
            Haikal terkejut. Bibirnya terketar-ketar. Dia mula berasa bersalah.
            “ I tahu betapa pentingnya anak bagi you, Haikal. I takut I tak dapat melahirkan anak you. I takut jika pembedahan I tak berjaya. I tak mahu impian you hancur kerana i. I tak ingin memusnahkan segala-gala yang telah you rancang selama ini. I mahu you bertemu dengan wanita yang dapat membahagiakan you. Kerana itulah I mengambil keputusan untuk meninggalkan you, Haikal. I minta maaf Haikal.” Sofea cuba tersenyum. Air mata masih mengalir laju. Walauapa yang terjadi, lakonan ini harus diteruskan. Aku mesti meraih simpati Haikal. Dengan cara ini Haikal akan kembali menerima diriku kembali.
            “I tak menyangka tindakan I membuat you lebih terluka. Ibu you telah menceritakan segala-galanya pada I. I’m so sorry, Haikal.”
            “Kenapa? Kenapa Sofea tak beritahu  I semua ini?” Dahi Haikal berkerut. Matanya redup.
            “Pada waktu itu, hanya itu cara yang dapat I fikirkan. I sayangkan you, Haikal. Selepas I berpisah dengan you, I menjalani pembedahan untuk membuang ketumbuhan di rahim I.Ambil masa untuk I sembuh sepenuhnya. Dalam tempoh itu, doctor memantau kesihatan I. Bimbang jika  ada kesan dari pembedahan itu. Alhamdulilah, selepas beberapa bulan dirawat, I sembuh. Doktor juga mengesahkan bahawa I boleh mengandung dan melahirkan anak seperti wanita lain. I bersyukur Haikal kerana Allah S.W.T memberi peluang pada I.”
            Sofea mengesat air mata. Anak matanya masih tidak berganjak dari merenung wajah Haikal.
            “Beberapa kali Zetty menasihati I untuk berterus-terang pada you tetapi I enggan. I takut untuk bersemuka dengan you tetapi kali ini I kuatkan semangat. Dah tiba masanya untuk you tahu perkara sebenar. “ Sofea bertutur dengan berhati-hati, Dia sengaja menggunakan nama Zetty agar menguatkan lagi pembohongan yang telah direka olehnya.
            “I ingin kita kembali seperti dahulu. Perkara itu sering bermain di fikiran I tetapi selepas mendengar cerita Auntie Fazira, I rasa I tak layak untuk meminta semua itu. I minta maaf sekali lagi, Haikal. I tak akan memaksa untuk menerima I. I akur dengan ketentuan-Nya. Mungkin jodoh kita setakat ini sahaja. I terima. Haikal!” Sofea mendekati Haikal. Sofea memegang kedua-dua belah tangan Haikal.
            “I gembira kerana dapat mengenali you, Haikal. You adalah lelaki baik yang I pernah kenal. Terima kasih kerana mencintai dan menyayangi I selama ini. I sangat menghargainya. Terima kasih.” Ucap Sofea dengan lembut sebelum melepaskan tangan Haikal. Sofea cuba tersenyum. Kelat. Sofea mula melangkah. Dia sengaja mengatur langkah dengan perlahan. Senyuman Sofea lebar sebaik sahaja berjalan membelakangkan Haikal. Yes, plan aku berjaya. Sofea menanti tindakan Haikal yang seterusnya.
            Haikal resah. Sofea semakin jauh meninggalkannya. Haikal berpaling ke arah Aina. Dia tak tahu apa yang dia patut lakukan.
            Aina tersenyum. Perlahan-lahan Aina menganggukkan kepalanya. Ikut kata hati!
            Sebaik sahaja melihat isyarat Aina, Haikal segera berlari mendapatkan Sofea. Kini Haikal akui dia masih mencintai Sofea. Tak mungkin aku akan membiarkan Sofea pergi sekali lagi. Haikal menarik tangan Sofea dan terus memeluk Sofea. Pelukan itu semaki erat. “Don’t leave me again, Sofea. Promise!”
            Sofea memeluk lebih erat. Senyuman lebar jelas terukir di wajah Sofea. Akhirnya Haikal kembali padaku. Di dalam hati Sofea menjerit keriangan.
            Dari jauh, Aina memerhati gelagat mereka berdua. Aina mengeluh kuat. Dia cuba untuk tersenyum tetapi bibirnya tidak bergerak. Kenapa dengan aku ni? Bukankah ini yang aku mahu selama ini? Kenapa aku tidak gembira? Kenapa mesti wujud perasaan ini di dalam hati aku? Aina mula resah.
                                    ***********************************

            Mak Som dan Murni mengheret Aina ke dapur.
            “Apa yang telah berlaku? Kenapa Cik Sofea balik bersama kamu berdua, Aishah? Mak Som bingung.” Soal Mak Som sebaik sahaja mereka bertiga berada di dapur.
            “Ya, kak Aishah! Bukan ke Cik Sofea dah tinggalkan tuan?” Giliran Murni bersuara.
            Aina mengeluh. “Mungkin Cik Sofea ada jodoh tuan. Walauapa yang terjadi, mereka akan kembali bersama jika itu adalah ketentuan-Nya.”
            “Tak mungkin, Kak Aishah! Cik Sofea tu ular. Hipokrit. Kak Aishah masih belum mengenali Cik Sofea dengan lebih mendalam. Cik Sofea boleh buat hidup kita merana. Percayalah.” Bersungguh-sungguh Murni cuba menyakinkan Aina.
            Dahi Aina berkerut.Kenapa Murni bercakap seperti itu?
            “Ooo…di sini rupanya orang gaji Auntie Fazira berkumpul? Ada mesyuarat tergempar ke? Atau mengumpat!” Sofea tiba-tiba berada di situ.
            Mereka bertiga terkejut dengan kehadiran Sofea di situ.
            “Inilah akibatnya jika majikan terlalu manjakan orang gaji!Orang gaji jadi pemalas dan tahu mengambil kesempatan. Orang bayar gaji untuk bekerja bukannya bergosip.” Sofea meninggikan suaranya. Mata Sofea masih merenung mereka bertiga.
            “Ada apa-apa yang kami boleh bantu, Cik Sofea?” soal Aina. Dia tak ingin keadaan menjadi lebih keruh.
            “Hey, sepatutnya kau tahu apa tugas kau sebagai orang gaji! Itulah tahu makan gaji buta sahaja.”
            “Cik Sofea, walaupun ada sesetengah orang memandang rendah terhadap kami lebih-lebih lagi bekerja sebagai orang gaji tetapi kami mencari rezeki dengan cara halal.” Aina merenung Sofea. Apa masalah dia ni sebenarnya?Sergah orang tak tentu pasal, tak boleh ke cakap dengan baik.
            Sofea mendengus. “Akhirnya kau tunjuk belang kau juga. Pada mula aku jumpa kau, aku dah agak kau ni sebenarnya ada agenda terhadap Haikal. Kau ingat aku tak tahu apa yang sedang berada di hati kau? Kau nak rampas Haikal dari aku, kan?”
            Aina tergamam.
            Mak Som dan Murni berpandangan antara satu sama lain.
            “Kau dengar sini baik-baik, sekarang ni Haikal dah terima aku semula. Buktinya, Haikal masih mencintai aku. Dalam hati Haikal, kau tu hanya orang luar. Kau faham tak? Jangan cuba nak dekati Haikal kerana Haikal milik aku. Understand!” jerkah Sofea. Langkahnya diatur meninggalkan mereka bertiga.
            Aina berpaling ke arah Mak Som dan Murni. Matanya terkebil-kebil memandang mereka berdua. “Apa masalah perempuan tu sebenarnya?”
            “Masalah sebenarnya ialah Cik Sofea anggap kak sebagai musuh cintanya. Saingan dia.” Jawab Murni.
            “Kak tak ada apa-apa hubungan dengan tuan selain hubungan antara majikan dan pekerja sahaja. Kenapa dia boleh fikir sehingga tahap itu?”
            “Kan Murni dah beritahu kak tadi, fikiran Cik Sofea ni lain. Asyik fikir negetif saja. Porak-perandalah hidup kita selepas ini.”
            “Mak Som rasa mulai hari ini Aishah kena berhati-hati. Cik Sofea tu hatinya …..hm hmm…Mak Som tak tahu nak cakap apa.” Mak Som memegang lengan Aina sebelum berlalu keluar menuju ke ruang tamu.
            Aina mengeluh. Kenapa boleh jadi seperti ini? Aina resah. Mungkin dah tiba masanya aku keluar dari rumah ini? Tetapi nenek? Serba-salah aku dibuatnya. Aina mula rasa tak tenang. Dia berasa tak selesa tinggal di sini.

                                    *****************************************

            Sofea berjalan menuju ke lif sambil tersenyum lebar. Dia gembira kerana Haikal telah menerimanya kembali. Dia takkan membuat kesilapan sekali lagi. Tiba-tiba telefon bimbit Samsung wave yang berada di dalam gengaman Sofea berbunyi. Dahi Sofea berkerut. Private number! Siapa? Hmm….
            “Hello….”
            “Wah, ceria saja suara hari ini? Gembira ke? Sebab dapat jumpa buah hati?”
            Sofea terdiam apabila mendengar suara itu. Badannya tiba-tiba menjadi kaku.
            “Why? Dah tak kenal suara abang ke? Ya, maklumlah dah ada orang lain kan!”
            “Apa kau nak, hah?” Sofea bersuara dengan nada kasar. Dia kenal siapa pemilik suara itu. Orang yang sangat dibencinya.
            ”Amboi, suara suami sendiri pun tak kenal!” jawab Tan Sri Yahya dengan nada sinis.
            “Suami! Kau tak layak menjadi suami aku.”
            “Hakikatnya abang ni suami Sofea yang sah. Walau Sofea lari ke hujung dunia sekalipun, kenyataan tetap kenyataan.”
            “Suami! Ya, memang kau suami aku. Itu dulu. Sebelum kahwin, janji bergunung-gunung. Selepas berkahwin, satu janji pun kau tak tunaikan. Kau kata nak ceraikan isteri kau, Puan Sri Suraya tetapi sehingga sekarang dia masih sah menjadi isteri kau. Aku tak boleh hidup dengan lelaki pembohong seperti kau. Kerana aku kahwin dengan kau, keluarga aku pulaukan aku. Aku memang bodoh kerana percayakan. Kononnya akulah satu-satunya wanita yang kau cintai sehingga akhir hayat kau. Semua itu bohong. Bohong. Kau ingat aku tak tahu, kau dah pun berkahwin dengan perempuan pub tu kan. Semua itu aku tahu.”
            “Hey, Sofea! Aku lelaki. Aku berhak kahwin empat. Sama ada aku nak ceraikan isteri aku atau tidak, itu hak aku.” Jerit Tan Sri Yahya. Sejak berkahwin dengan Sofea, rumahtangganya tak pernah aman. Sofea suka mengawal pergerakkannya. Itu membuat dia rimas.
            “Kalau begitu, ceraikan aku sekarang. Aku tak ingin nak jadi isteri kau. Kau nak ada 100 orang isteri, aku tak kisah la asalkan kau ceraikan aku sekarang juga.” Jerkah Sofea sebelum menamatkan perbualan mereka. Telefon bimbitnya dilempar ke arah dinding. Pecah berkecai telefon bimbit itu. Nafas Sofea turun naik.
            ‘Dasar lelaki tak guna.” Sofea mengetap bibir. Aku takkan membiarkan kau menghancurkan kebahagian aku.

                                    **************************************       

            Dari jauh Aina memerhati gelagat pasangan itu. Aina sedar perubahan Haikal selepas kehadiran Sofea. Haikal sering ketawa dan tersenyum. Setiap hari Sofea datang ke rumah dan pulang pada waktu malam. Ke mana sahaja Haikal pergi, Sofea pasti ada bersama. Dah seperti kembar siam. Kenapa mesti wujud perasaan ini? Cemburukah aku? Tak boleh! Aina menggelengkan kepala beberapa kali. You can’t fall in love with him, Aina!
            “Kenapa? Cemburu ke?” tiba-tiba ada orang menegur Aina dari belakang.
            Aina berpaling.
            Tengku Fazira berjalan mendekati Aina sambil tersenyum sinis.
            “Apa maksud puan?” Dahi Aina sedikit berkedut. Aina kurang senang dengan soalan yang ditujukan padanya.
            “Jangan nak berpura-pura tak tahu di depan aku, Aishah. Aku tahu apa yang bermain di fikiran kau. Kau cemburu kan? Melihat kemesraan anak aku dan Sofea pun. Sejak dulu mereka sepatutnya bersama, jika tidak kerana Sofea sakit pasti mereka sudah berkahwin sekarang ni. Kau kena sedar siapa diri kau sebenarnya. Cermin diri kau dulu. Kau tak layak.”
            Aina memandang Tengku Fazira. Kenapa setiap kali berjumpa aku? Perkara ini juga yang dilahir di bibir auntie Fazira? Hina sangatkah orang gaji ni? Bukan ke orang gaji juga seorang manusia?
            “Sekarang Sofea dah balik, aku tak mahu disebabkan kau hubungan mereka berdua porak peranda. Kau dengar tak?” tegas tengku Fazira. Walau apa yang terjadi, aku mesti melindungi anak aku dari perempuan ni.
            Aina mengeluh. “Puan! Saya dah tak tahu apa nak katakan lagi supaya puan faham yang saya tiada apa-apa perasaan terhadap tuan Haikal. Hubungan kami hanya sekadar majikan dan pekerja sahaja. Saya gembira melihat keadaan tuan sekarang ni. Jika puan bimbang kehadiran saya di sini akan merosakkan hubungan tuan dan cik sofea, saya rasa puan tak perlu bimbang lagi kerana tugas saya di sini sudah selesai. Saya akan pergi satu hari nanti. Itu janji saya pada Mak Engku.” Aina cuba tersenyum. Aina segera melangkah pergi meninggalkan Tengku Fazira.
            Tengku Fazira tercengang. Janji! Apa maksud Aishah? Tengku Fazira menoleh dan melihat kelibat Aina yang sudah hilang dari pandangannya.

                                    **************************************

            Aina menoleh ke kiri dan kanan. Setelah memastikan tiada siapa di situ, Aina segera menjawab panggilan itu.
            “Assalamualaikum, nenek!”
            “Waalaikumussalam.” Tengku Fauziah tersenyum mendengar suara itu.
            “nenek sihat?”
            ‘Alhamdulilah ….nenek sihat. Aaa….Nenek nak tanya sesuatu? Sofea! Dia ada datang ganggu Haikal lagi ke?”
            Aina menelan air liur apabila mendengar pertanyaan Tengku Fauziah. Kalaulah nenek tahu yang Haikal dan Sofea sudah kembali bersama semula, pasti malam ni juga nenek akan pulang ke Malaysia. “Sofea! Tak. Dah lama Aina tak nampak dia. Mungkin dia dah putus asa.” Bohong Aina. Maafkan Aina, nenek! Pada waktu ini, Aina rasa cara ini adalah yang terbaik.  Aku tak mahu menghancurkan kegembiraan Haikal sekarang ini.
            “Apa! Pelik! Betul ke Sofea dah tak datang ke rumah?” Tengku Fauziah terkejut.
            “Ya. Aaa…nenek, bila nenek nak balik ke sini?”
            “Hmmm…bila urusan nenek selesai, nenek akan pulang ke Malaysia. Oh ya, Nenek mahu Aina pergi ke dalam bilik nenek. Buka laci meja solek nenek. Sebelah kanan. Ada sampul surat berwarna putih di dalamnya. Di dalamnya ada duit sebanyak RM50 ribu untuk diberi pada rumah Anak-Anak Yatim Sri Harapan. Nenek lupa nak beritahu Aina sebelum nenek berangkat.”
            “50 ribu! Banyaknya. Nenek, baki hanya RM 5 ribu. Kenapa nenek beri banyak sangat?”
            “Nenek dah tua, Aina. Duit tu bukannya nenek boleh bawa bila dah mati. Lebih baik nenek derma saja  Dapat juga pahala. Oh ya, kalau ada apa-apa beritahu mengenai Sofea, beritahu nenek.”
            ‘Baiklah.” Jawab Aina dengan lemah.
            “Aina pergilah tidur. Dah lewat ni. Oh ya, jangan lupa ambil duit itu di dalam bilik nenek.”
            “Baiklah.” Aina memasukkan telefon itu di dalam poket seluarnya. Dia melangkah masuk ke rumah.
            Sofea yang berada di balkoni mendengar dengar jelas apa yang dicakap oleh Aina. “Apa hubungan tu orang gaji tu dengan Tengku Fauziah? RM50 ribu. Banyak tu. Buat apa?” Sofea mengetap bibir. Dia ingin tahu. Segala-galanya tentang Aishah.

7 comments:

MuSaFiR said...

best2...
haikal nie lmbut ati sgt laa~~~
aril ngan rina mcm mne plak nie...

canim said...

makin best...haikal ni mudah beno tertipu...tp sofea kn masih wife tan sri yahya...jgn haikal kawen ngn wife org dah.......lps ni nk tgk sejauh mne pembohongan sofea......biar haikal n maknya terkejut bila rahsia sofea terbongkar....nenek cepat balik....

arai said...

best2...
ish geram nyer ngan sofea cpt la rahsia sofea terbongkar....

Unknown said...

tak sabar nak tunggu next entry

m said...

pi lah suruh tan sri ambik wife dia yg tersesat tu. menyampah lah!
tak lama lagi kerja aina dah nak tamat kan? nak jugak tahu reaksi haikal kalau aina dah takde lagi. hehe
lagi suka kalau semua org tahu siapa aina tu esp tg fazira!

nak tunggu next n3 lama lagi laaaaa.. *winkwinkwink* hehe peace

Nurul Asyiqin Mahmud said...

huhuhu tak sabar nak tunggu entry seterusnya mesti tengku fazira terkejut kalau tahu aina anak kawan dia haha tak sabar menunggu

Hatika said...

Cptlah ipdate yer. Xsbr nk bc yg next n next. Huhuhu. Suke citer ni..

Post a Comment

DIA MENARIK PERHATIAN KU - BAB 5

  Bab 5             SELESAI saja kerja di kebun pisang, Atan dan Wafiy pergi ke homestay pula. Mereka berdua bekerja di situ sehingga pet...