Sunday, January 8, 2012

Siapa Orang Gajiku? Bab 23

BAB 23

            Haikal memerhati gerak-geri Aina yang sedang meletakkan nasi di dalam pinggan Tengku Fauziah. Haikal melihat wajah Aina yang selamba seolah-olah tiada apa-apa yang telah terjadi. Sudah dua hari, Aina tidak bercakap dengannya malah Aina juga tidak datang ke pejabat. Aishah benar-benar marah pada aku. Haikal rimas apabila dilayan dingin oleh Aina.
            Haikal tidak sedar yang gerak-gerinya diperhatikan oleh Tengku Fazira. Dahinya berkerut. Baru petang tadi, dia pulang dari melancong di Paris. Dari tadi Haikal asyik memerhati gelagat Aishah. Tengku Fazira mula susah hati. Adakah Haikal benar-benar telah jatuh cinta pada Aishah? Hish….minta simpang semua itu. Aku tak mahu menantu aku adalah orang gaji rumah aku. Tak nak……Pasti kawan-kawan aku gelakkan aku. Kalau boleh aku mahu orang yang setaraf menjadi menantu aku, bukannya orang gaji. Tengku Fazira mengetap bibir.
            “Aku dengar kau bercuti selama 4 hari, Aishah! Seronok?Maklumlah tak payah nak buat kerja kan.” Tengku Fazira bersuara sambil tersenyum sinis.
            Haikal berpaling.
            Aina hanya mampu tersenyum tawar. Dia malas nak menjawab. Nanti panjang pula ceritanya.
            “Fazira ingat Aishah pergi melancong macam Fazira ke? Mak dia sakit di kampung. Sebagai anak, memang patut pun dia menjaga mak dia. Dah tanggungjawab dia.” Tengku Fauziah menjawab bagi pihak Aina. Kenapa Fazira suka sangat cari pasal dengan Aina? Apa masalah Fazira yang sebenarnya? Apa yang Aina dah buat pada Fazira sehingga Fazira begitu anti pada Aina?
            Tengku Fazira mengetap bibir. Asyik aku yang kena. Nampaknya semakin melampau Aishah selepas ini lebih-lebih umi asyik menyokongnya.
            “Aishah, kamu dah boleh pergi.” Tengku Fauziah tersenyum. Dia tahu jika Aina berada di situ, pasti Tengku Fazira akan cari pasal dengan Aina lagi.
            “Baiklah.” Jawab Aina terus berlalu dari situ.
            “Umi!”
            “Apa! Sekarang Fazira nak cari pasal dengan umi ke?”
            “Malas Fazira nak cakap.” Tengku Fazira mengalah.
            “Haikal! Nenek dengar sejak kebelakangan ni Sofea selalu datang ke pejabat Haikal. Apa dia nak dari Haikal lagi. Selepas apa yang berlaku, berani betul dia datang berjumpa Haikal.” Tengku Fauziah bersuara. Matanya tepat merenung cucunya.
            “Sofea dah balik?” Tengku Fazira terkejut. Dia tak tahu pun.
            “Ya. Dia dah balik. Tujuannya nak berbaik semula dengan Haikal. Ooo…Selepas conteng arang di muka kita, ada hati nak berbaik semula dengan Haikal. Budak tak tahu malu. Dia tiada maruah diri ke?”
            “Nenek!” Haikal terkejut dengan kata-kata Tengku Fauziah. Dia tahu sejak dulu lagi, nenek tidak suka pada Sofea. Selepas kejadian hari itu, pasti nenek lebih membenci Sofea.
            “Dengar sini baik-baik, Haikal. Perempuan macam tu tak layak menjadi sebahagian dari keluarga kita. Dia tak layak. Nenek tak mahu Haikal berbaik semula dengan Sofea. Dengar tak?” Tengku Fauziah memberi amaran pada Haikal.
            Haikal mengeluh. Dia menganggukkan kepala perlahan-lahan.
            Tengku Fazira hanya memerhati. Betul ke Sofea nak berbaik semula dengan Haikal?

                                                *************************

            Aina terus melabuhkan punggungnya di kerusi kayu jati yang berada di luar dapur. Kerusi kayu jati itu terletak di tengah-tengah taman mini yang berdekatan dengan air terjun yang menghiasi kawasan belakang rumah banglo itu. Tiang-tiang lampu mengelilingi taman mini itu. Walaupun ringkas tapi menarik hati. Aina suka berkunjung di taman itu. Bunyi air terjun menyenangkan hati Aina. Aman dan tenteram. Dia baru sahaja bercakap dengan atuk. Keadaan mama semakin baik. Mama dah mula keluar bilik. Aina melepaskan nafas lega.
            “Kuat kau mengeluh! Ada masalah besar ke?” Haikal tiba-tiba menegur Aina.
            Aina mengetap bibir. Dia kurang senang dengan kehadiran Haikal di situ. Dia malas untuk bertengkar lagi. Aina hanya mendiamkan diri.
            Haikal melabuhkan punggungnya dan duduk di sebelah Aina. “Aii….sombong ye! Hmm…..Aku nak minta maaf.. Aku mengaku yang kelakuan aku hari tu melampau. Aku minta maaf, Aishah!” Haikal bersungguh-sungguh minta maaf. Dunianya sunyi jika tidak mendengar suara Aina.
            Aina masih mendiamkan diri.
            “Aku ikhlas. Aku minta maaf. Please, Aishah! Say something.” Haikal cuba memujuk Aina. Dia memandang Aina.
            Aina memandang ke arah lain.
            “Ok! Kalau kau nak aku melutut, aku tak kisah.” Haikal bangun dan ingin melutut di depan Aina.
            “Tuan!” Aina tiba-tiba bangun. Matanya tepat merenung Haikal. Dah gila ke? Tiba-tiba nak melutut kat aku.
            “Akhirnya kau bersuara juga. Ingatkan dah bisu.” Haikal tersengih.
            “Ada apa?” soal Aina dengan kasar.
            “Amboi kasarnya  Aaa….Mak kau dah sihat ke?”
            “Dah. Tadi Aishah telefon atuk, atuk kata mak dah semakin sihat.”
            “Kau ada atuk?”
            “Ya.”
            “Ayah!”
            “Dah lama meninggal.”
            “ooooo……”
            “Apa halnya? Lebih baik tuan berterus-terang dengan saya. Apa yang tuan nak dari saya?”
            “Saya nak minta maaf pasal hari itu.”
            “Betul ke?’ Saya dah lama kenal tuan! Perangai tuan, saya dah boleh hafal. Pasti ada sebab kenapa tuan mencari saya. Betul tak?”
            Haikal mendengus. Cerdik betul Si Aishah ni. “Pertama tujuan aku memang nak minta maaf pada kau.”
            “Kedua?”
            Haikal berdehem beberapa kali. Dia tak tahu sama ada dia perlu bercakap mengenai hal ini tetapi Aishah adalah tempat dia sering mengadu selama ini.
            “Pasti tentang Cik Sofea kan.”
            “Macam mana Aishah tahu?” Haikal terkejut dengan kata-kata Aina.
            Aina ketawa kecil. Macam mana aku tahu? “Di muka tuan dah tertulis. Hanya Cik Sofea sahaja boleh buat hidup tuan seperti ni.”
            “Wah, Aishah! Kau ni benar-benar hebat la. Boleh jadi ahli nujum?”
            “Tuan ingat saya ni versi moden Nujum Pak Belalang ke?” Aina meninggikan suara.
            Haikal ketawa dengan kuat. “Aishah, sebelum ini kita pernah berjumpa ke? Muka kau familiar la. Macam aku pernah tengok sebelum ini.Di mana? Aku tak ingat la.” Soal Haikal secara tiba-tiba.
            Aina menelan air liurnya. Tersekat. Badannya menjadi kaku. “Mustahil tuan! Kita tak pernah pun berjumpa sebelum ni. Mungkin tuan tersalah orang.” Dengan pantas Aina menjawab. Dia tak mahu Haikal sangsi. “Aaa….kenapa dengan Cik Sofea? Sekarang ni tuan dah menyesal ke? Sebab jual mahal.” Aina mengubah topic perbualan.
            “Saya berhak marah kan!”
            “Ya. Tuan memang berhak marah pada Cik Sofea tetapi mesti kena pada tempatnya. Aaa…Tuan dah tanya Cik Sofea ke? Tentang kenapa dia tinggalkan tuan?”
            “Tak.”
            “Jadi tuan masih tak tahu kenapa Cik Sofea meninggalkan tuan?”
            “Tak. Aku takut jawapannya akan menyebabkan hati aku lebih terluka.”
            Aina mengeluh. Penakut rupanya Haikal ni. “Jadi tuan tak mahu tahu sebabnya! Tuan pasti ke?”
            “Tentulah aku nak tahu sebabnya. Semua itu aku perlu tahu. Aku nak tahu kenapa dia tinggalkan aku pada hari yang begitu bermakna dalam hidup aku. Impian aku hancur kerana dia. Semuanya kerana Sofea.”
            “Jika tuan nak tahu, tuan mesti bertanya. Tuan mesti terima apa sahaja alasan yang diberikan oleh Cik Sofea walaupun ia akan melukakan hati tuan. Kenyataan tetap kenyataan. Tuan! Tuan harus ingat tu.”
            Haikal tersenyum kelat. Itulah yang ditakutkan. Kenyataan.
            “Sekarang ni, adakah tuan masih mencintai Cik Sofea?”
            Haikal diam seketika. Matanya terkebil-kebil melihat Aina yang sedang menanti jawapan darinya.
            “Susah sangat ke soalan saya?”
            “Aku tak tahu. Aku tak tahu isi hati aku sekarang ni. Adakah cinta aku pada Sofea seperti dahulu? Aku tak tahu, Aishah. Aku bingung.kadang kala aku rasa yang aku masih mencintai Sofea dan kadang kala pula aku rasa cinta aku pada Sofea telah pudar. Ahhh…aku tak tahu.”
            Aina mengeluh dengan kuat. Teruklah! Kalau macam ni, aku sendiri tak tahu nak menolong. “Beginilah tuan! Pada pendapat saya, tuan harus mendengar dahulu penjelasan Cik Sofea dan selepas itu barulah tuan membuat keputusan. Apa isi hati tuan yang sebenarnya?”
            Perlahan-lahan Haikal menganggukkan kepalanya. Cadangan Aina boleh diterima. Pandangan Haikal tepat pada anak mata Aina. Renungannya semakin dalam.
            Aina tergamam. Jantungnya tiba-tiba berdegup kencang. Badannya menjadi kaku. Apa kena dengan aku ni? Aina segera melirikkan pandagannya ke arah lain.
            “Aina, awak nak sambung belajar tak?”
            ‘Belajar!” Dahi Aina berkerut.
            “Yalah! Berdasarkan cara kau, kau ada bakat untuk menjadi guru kaunseling. kau jangan sia-siakan bakat kau tu. Kalau kau berminat untuk belajar, saya akan sponsor kau sehingga kau mendapat segulung ijazah. Kau setuju tak?” Haikal tersengih sehingga menampakkan barisan gigi putih yang teratur.
            Aina mengetap bibir. Aku dah ada phd. Buat apa nak sambung belajar lagi? “Tak nak! Malas! Otak ni dah beku. Tak dapat terima. Tuan simpan saja duit tuan tu.Terima kasih.”
            “Belum cuba lagi dah cepat mengalah.” usik Haikal.
            “Bukannya tak nak cuba, malas!” Aina mengetap bibir. Baik hati juga, Haikal ni.
            Haikal dan Aina tidak sedar yang diri mereka diperhatikan oleh sepasang mati. Tengku Fazira mengetap bibir menahan geram. Sakit hati melihat kemesraan mereka berdua. “Aku tak boleh biarkan. Mereka berdua tak boleh bersama. Aku mesti lakukan sesuatu.” Tengku Fazira gelisah.

                                    ********************************

            Haikal bangun sebaik sahaja melihat kelibat lelaki itu memasuki ke bilik pejabatnya. Dia terkejut dengan panggilan yang diterima sebentar tadi. Sudah lama dia tidak berjumpa dengan lelaki ini.
            “Abang Aril!” Haikal menghulurkan tangan untuk berjabat tangan dengan lelaki yang dikenalinya sejak kecil lagi.
            “Apa khabar?” Aril tersenyum lebar. Kebetulan dia datang ke sini untuk berurusan dengan pihak hotel milik Haikal. Hujung tahun ini, syarikat akan mengadakan majlis ulang tahun syarikat yang ke 60 tahun dan majlis itu akan diadakan di hall hotel milik Haikal.
            “Baik! Jemput duduk.” Haikal mempelawa Aril duduk di sofa. Pandangannya dialihkan pada Umirah yang berdiri tidak jauh dari mereka. “Umirah, suruh Aishah bawakan air coffee.”
            “Baik, bos.” Jawab Umirah terus berlalu keluar.
            “Walaupun kita tinggal di KL tetapi kita jarang berjumpa selepas keluarga abang berpindah ke Jepun! Rasanya dah 20 tahun kan.”
            “Ya.”
            “Haikal masih ingat pada Aina?” soal Aril secara tiba-tiba.
            Wajah Haikal berubah secara tiba-tiba apabila mendengar nama Aina.
            “Haikal tak mahu jumpa Aina ke?” Aril tersengih. Dia tahu apa yang sebenar bermain di fikiran Haikal.
            “Aaaa…..”
            Tiba-tiba pintu bilik diketuk. “Masuk!”
            Aina masuk dan mendekati mereka berdua yang duduk di sofa.
            “Ini airnya ,tuan.” Kata Aina.
            Aril berpaling apabila mendengar suara itu. Matanya bulat melihat Aina yang berdiri disebelahnya.
            Aina turut sama terkejut. Abang! Apa abang buat di sini? Teruklah aku. Habis aku kali ini. Aina mula gelisah. Wajahnya pucat-lesi.
            Haikal sedar yang Aril sedang merenung Aina. Haikal berdehem beberapa kali. Dia kurang senang dengan pandangan Aril terhadap Aina.“Ooo…Ini Aishah. Di sini, dia pembantu PA Haikal manakala di rumah pula dia adalah orang gaji.”
            “Orang …gaji.” Walaupun nada suara Aril perlahan tetapi tegas. Aril mengetap bibirnya. Apa sebenarnya yang berlaku? Kenapa Aina menjadi orang gaji pula? Dah hilang akal ke adik aku ni? Tetapi …..Haikal seperti tak tahu siapa sebenarnya Aina? Kenapa dia panggil Aina dengan nama Aishah?
            Aina meletakkan cawan yang berisi air coffee di atas meja. Tangannya terketar-ketar.
            “Ya. Dia ni suka sangat melawan cakap Haikal. Degil. Kuat makan.Entah apa yang nenek suka tentang dia sehingga mengambil dia bekerja sebagai orang gaji di rumah Haikal.”
            “Saya minta diri dulu.” Setelah selesai menjalankan tugasnya, Aina segera beredar dari situ. Dia takut kebenaran akan terbongkar jika dia berada lama di situ.
            Aril tiba-tiba bangun. “Maaf, boleh Cik Aishah tunjukkan pada saya di mana tandas?” kata Aril secara tiba-tiba.
            Aina menelan air liur. Pahit. Itu hanya taktik abang. Pasti abang mengamuk selepas ini. Abang dah tahu yang aku berbohong pada abang selama ini. “Ya….Ya….Saya tunjukkan.” Nada suara Aina bergetar.
            Aril mengekori Aina dari belakang. Sebaik saja mereka berdua jauh dari Haikal. “What’s going on, Aina!” nada suara Aril separuh berbisik.
            Sekali lagi, Aina menelan air liurnya. I’m dead.
            Haikal merenung tajam. Sejak dari tadi dia kurang senang dengan renungan Aril terhadap Aina. Adakah Abang Aril tertarik pada Aina? Haikal gelisah.

                                    ***********************************

            “Sharifah Aina Aishah!Can you tell me what’s going on here?” Aril meninggikan suara sebaik sahaja mereka berdua berada di belakang bangunan hotel. Dia ingin tahu apa yang berlaku. Kenapa Aina menipu mereka selama ini?
            Aina menundukkan kepala. Aina serba-salah. Berdasarkan pada suara abang, abang tengah marah sekarang ini.
            “Tell me now!” nada suara Aril semakin tegas.
            “Belajar sehingga dapat PHD tetapi sekarang ni jadi orang gaji. Ini ke yang Aina belajar di luar negara? Kalau mama dan atuk tahu, abang tak tahu apa yang akan terjadi pada Aina. Dari cara percakapan Haikal, dia seolah-olah tak tahu siapa Aina yang sebenarnya kan?”
            Perlahan-lahan Aina menganggukkan kepalanya. Dia tidak berani bertentangan mata dengan Aril. Dia tahu semua ini salah dia kerana menipu keluarganya sendiri.
            “Sebenarnya….Sebenarnya…..”
            “Sebenarnya apa?” jerkah Aril. Dia sudah tidak dapat menahan sabar. Dia paling tak suka pada orang yang suka menipu.
            “Aina perlukan duit.” Jawab Aina selepas dijerkah oleh Aril.
            “Duit.” Dahi Aril berkerut. Aina sanggup menjadi orang gaji kerana duit. Ini tidak masuk akal. “Kalau Aina perlukan duit, Aina hanya perlu minta pada abang saja. Berapa yang Aina nak, abang mampu beri.”
            “Itu duit abang bukannya duit Aina.”
            Aril mengeluh. Sejak dulu lagi, Aina jarang meminta duit padanya itu pun jika terdesak. Aina lebih suka berdikari dan mencari duit sendiri. Dia tidak bergantung pada kekayaan dan kemewahan yang ada pada keluarganya sendiri. “Tadi, Haikal ada beritahu yang nenek Tengku Fauziah yang mengambil Aina bekerja! Maksudnya nenek Tengku Fauziah pasti tahu tentang Aina kan! Siapa yang sebenarnya?”
            “Ya.”
            “Tetapi kenapa? Kenapa?”
            “Kenapa Aina menjadi orang gaji?” Aina faham disebalik pertanyaan Aril.
            “Ya.”
            “To help Haikal.” Jawab Aina. Dia menceritakan segala-galanya pada Aril. Apa sebenarnya yang berlaku.
            Aril mendengar dengan teliti. Kadang kala dahinya berkerut.
            “Sebagai ganjarannya, duit itu akan diberikan pada Rumah Anak-Anak Sri Harapan.”
            “Ya.”
            “Atau Aina ada sebab lain.” Kata Aril secara tiba-tiba.
            Wajah Aina berubah. Pandangannya dialihkan tepat kea rah Aril.
            “Aina tak mahu Haikal menjadi seperti arwah Kamalia kan!” jelas Aril. Dia faham niat sebenar Aina.
            Aina menganggukan kepala. Abang begitu memahami aku.
            “Baiklah! Yang penting tugas Aina akan berakhir hujung bulan ni kan.”
            “Ya. Selepas nenek balik dari UK, tugas Aina akan selesai. Aina akan pulang ke rumah. Aina rindu pada mama dan atuk.” Jika mengikut perjanjian, tugasnya selesai pada hujung minggu ini tetapi terpaksa ditangguhkan apabila nenek terpaksa berangkat ke UK pagi ini kerana sahabat baiknya telah meninggal dunia di sana.
            “Baguslah. Abang tak suka Aina bekerja di situ. Satu hari nanti, rahsia Aina akan terbongkar juga. Entah apa yang akan terjadi selepas itu.”
            “Aina tahu, abang! Haikal dah mula syak sesuatu.” Aina meluahkan kerisauan yang selama ini berada di hati.
            Aril melepaskan keluhannya. Wait a minute, kalau begitu Aina pasti kenal dengan Cikgu Rina. Cikgu Rina adalah sepupu Haikal. Wajah Aril berubah.
            “Kenapa, abang? Tak sihat ke?’ Aina sedar dengan perubahan wajah Aril.
            “Tak ada apa-apa. Abang masuk dulu. Pasti Haikal tengah menunggu abang sekarang ni. Kalau ada apa-apa, call abang. Ingat tu!”
            “Yes, sir.” Aina tersenyum. Lega. Dia tidak perlu berahsia lagi dengan Aril.
            Aril menepuk lembut bahu adik kesayangannya. Aril tersenyum.

                                    **********************************

            Haikal menutup majalah yang sedang dibaca sejak dari tadi. Dia tidak dapat menumpukan perhatian membaca. Fikirannya masih memikirkan cara Abang Aril merenung Aina. Haikal gelisah. Adakah abang Aril dah jatuh hati pada Aishah? Hish..mustahil. Orang gaji seperti Aishah tak sesuai dengan Abang Aril. Mustahil Datin Sharifah Mawar akan menerima Aishah. Haikal menarik nafas lega.
            “Kenapa dengan aku ni?” Haikal tiba-tiba sedar. Dahinya berkerut. Kalau Abang Aril suka pada Aishah, kenapa aku mesti risau? Mereka nak bercinta ke? Bertunang ke? Berkahwin ke? Tiada kena-mengena dengan aku.
            “Aii..kenapa anak ibu ni bercakap seorang diri? Ada masalah ke?” tegur Tengku Fazira. Dia melabuhkan punggung di sofa berfabrik biru yang diimport dari Itali.
            “Nothing, ibu!” Haikal tersengih.
            “Hmm….tadi Sofea ada jumpa ibu!”
            Wajah Haikal menjadi serius apabila nama itu meniti di bibir ibunya. Mood Haikal berubah. “Apa dia nak lagi? Sekarang ni dia cuba nak mengganggu ibu ke?”
            “Tak! Haikal jangan salah faham. Sofea datang jumpa ibu hanya untuk meminta maaf di atas apa yang berlaku.” Jelas Tengku Fazira. Dia terkejut apabila Sofea menelefon dan ingin berjumpa dengannya. Pada mulanya dia enggan tetapi apabila mendengar Sofea merayu, dia berasa kasihan.
            Haikal mendengus. Haikal teringat apa yang dikatakan oleh Aina.
            “Sofea dah jelaskan segala-galanya pada ibu. Haikal sepatutnya memberi peluang pada Sofea untuk menjelaskan apa yang berlaku.” Tengku Fazira cuba memujuk Haikal. Dia pelik dengan sikap Haikal. Bukankah selama ini Haikal menunggu Sofea? Kenapa sekarang Haikal tidak dapat menerima Sofea semula….Adakah Haikal telah jatuh cinta pada Aishah? Tengku Fazira panic.
            “Haikal belum bersedia untuk mendengar penjelasan Sofea. Haikal masuk dulu.” Haikal bangun dan terus meninggalkan ibunya.
            Tengku Fazira terpinga-pinga. Adakah telahan aku tepat? Haikal dah mula sukakan Aishah! Tak boleh. Jika aku diberi pilihan, aku lebih rela memilih Sofea dari Aishah. Walauapa terjadi, hanya Sofea yang akan menjadi menantu walaupun dia pernah melukai hati Haikal. Fikirannya ligat memikirkan idea. Inilah waktu yang sesuai. Umi tiada. Aku mesti lakukan sesuatu. Aku mesti singkirkan Aishah dari hidup Haikal. Aku mesti lakukannya sebelum terlambat.

10 comments:

canim said...

harap jodoh haikal ngan aina bukan sofea....tgke fariza ni tgk darjat pula sampai sanggup bermenantukn sofea.....cepat balik nenek sbblm tgku fariza buat sesuatu....balik ngejut .....haikal dah suke kt aina tp masih keliru lg tu.....jgn pilih sofea pula......

LiN sALehaN said...

salam, lama tak post new entry.. busy ek... bahagian ni best, saya memang tergelak masa baca tadi, tp tu la lama sangat gap posting dia, klu boleh jangan lama sangat... anyway thanks writer just enjoy your life and dont tension2....

auni shahira said...

alaaa...bila haikal nak tau pasal aina nie...xsabar nie..huhu

Izzatie said...

best mcm selalu....perangai datin mawar and tengku fazira hampir sama la..suka mendesak anak2...
next en3 harap ada scene Aril and Rina....

NieSaa AtieSya said...

beshh...byk pasal aina & haiqal...

arai said...

best...best....best...
haikal dah mula jatuh cinta ngan aina....
x sabar nk tunggu sambungannya

dyaNZa said...

harap2 la haikal ngn aina... emak haikal tu blh la plk nk satukan haikal ngn sofea... x ingt ke cmne sofea tue wt kt haikal... cpt2 la nenek haikal balik.. kesian kt aina nanti.. lps ne letak la skt2.. kisah aril ngm rina he3... best2 part ne.. next n3... x sabar la... hik..hik..hik.. ;p

NieSaa AtieSya said...

belom ada n3 baru lagiii... :(

Anis sofea said...

Best,,walaupun bru bce sikit :D

hudamohamed said...

dup dap dup dap.. bila lah si Haikal ni nak jatuh cinta pada Aishah...

Post a Comment