Monday, September 3, 2018

Trip To Singapore 2018 (Last Day)

Day 4.

Hari ini terakhir kami di Singapore. Sedihnya ….  Dah nak balik. Kami bangun awal. Tengok kot tingkap, still hujan lagi. Dah lepas sembahyang subuh, kami pun lepak sambil tengok film kat TV. Pukul 7 pagi, kami dah turun breakfast. Hujan masih tak berhenti lagi. Sejuk! Kami naik semula ke hotel dan ambil barang. Lagipun adik dah call Grab. Pukul 7.45 pagi, kami dah check out. Uncle Grab pun dah sampai. Kami gerak ke Changi Airport. Uncle Grab tu memang ramah. Bercakap tak henti-henti. Hahaha…

My Mak Su tengah selfie sakan... Hahaha...

Kami turun di Terminal 2. Kami terus gerak ke Transitlink Ticket Office  sebab kami nak refund balik Tourist Pass. Dapat la SGD 10 balik.  Kalau nak buat kenangan,  tak payah bagi balik. Hehehe …Kami pun jalan-jalan kat area Terminal 2. Ramai orang jugak kat sini. Kami round tengok kedai la …. Tengok-tengok jer … Tak beli pun. Kat Terminal 2, ada jugak tempat menarik nak ambil gambar. Kami lepak kat sini sampai pukul 9 pagi. Kami pun gerak nak ambil bus ke Terminal 4.

Tiba-tiba bunga ini menarik perhatian ku .... Hahaha...

Tibanya di Terminal 4, tiba-tiba rasa lapar. Kami singgah kat Ma Mum. Jangan risau, Ma Mum ni halal. Diiktiraf okey …Orang pun tak ramai. Teringat pulak orang dok cakap wajib try Roti Kaya Singapore. Ada pulak set. Apa lagi kami pun makan kat situ. Cepat jer service dia.  Tunggu sekejap, makanan dah siap. Sekaya Singapore warna putih.  Sedap jugak.  Adik try Laksa Singapore. Dia kata sedap. Kami duduk sembang kat situ dulu. Kat sini, MCD dan Texas Chicken pun halal.

Laksa Singapore ....

Dah kenyang, kami pun gerak ke Departure Hall. Well …. Kat sini mencabar sikit. Semuanya computerized. Tapi jangan bimbang, ada staff airport yang bantu. Scan passport lepas tu letak ibu jari kita. Dah lepas, kena pi bahagian security check. Kalau pakai sweater, kena buka. Air mineral water pun tak boleh bawa masuk.

Kami pun gerak ke tempat menunggu. Tempat dia pulak macam kat shopping mall. Nampak mewah. Banyak kerusi dan sofa. Kat sini ada macam-macam, saya tak sempat nak round kat sini. Sini pun banyak kedai nak shopping, nak kata murah. Boleh la. Kat sini, kalau nak makan pun ada. Kalau tak silap, ada Texas Chicken. Kalau ada masa boleh la makan. Kami duduk di ruang menunggu. Ada masa 45 minit sebelum boarding. Orang semakin ramai kat Gate. Saya pun pergi toilet awal-awal. Masuk toilet dia, wahhh…. Memang wow! Memang cantik giler …. Nampak mewah toilet dia. Hahaha….. Ada bunga orkid lagi. Toilet pun canggih. Kalau nak tahu canggih macam mana … Mai la sini. Hahaha….. Saya keluar  toilet saja kapal terbang dah sampai. Saya pun keluarkan passport dan ticket. Nanti masuk, kat gate kita kena sekali lagi scan ticket. Dah masuk flight, memang dah lega. Saya duduk tepi tingkap lagi. Hahaha…. Adik dan makcik pulak kat seat lain. Kami berpecah. Kali ini, flight asyik bergegar saja. Cuak jugak. Nasib baik sekejap saja.

Kami sampai kat Penang Airport. Cuaca cerah. Ramai jugak pelancong asing datang ke Penang. Beratur panjang kat immigration. Kami keluar saja, mak ayah dah pun sampai. Sekian saja, trip saya ke Singapore tahun ini. Insya Allah, ada peluang kami akan pergi lagi.   XOXO …