Tuesday, August 16, 2022

Trip Ke Kelantan (May 2022)

Trip To Kelantan

Plan ke Kota Bharu dibuat last minute oleh adik saya selepas dua tahun. Maklum la sepanjang pkp memang duduk di rumah saja. First time kami pergi Kota Bharu sendiri. Iyalah dulu kami pergi dengan mak ayah. Sekarang dah besar panjang, nak pergi mana pergi la sendiri. Hahaha …. Trip kali ini disertai mak saudara dan sepupu. Kebetulan ada seorang sepupu yang bekerja di Kota Bharu. Dia akan join kami di sana.

Seawal pagi kami bertolak ke Kota Bharu. Perjalanan ke sana memang mencabar. Mujurlah cuaca cerah sehingga kami tiba di sana. Sebelum tengahhari kami sudah sampai di Kota Bharu. Sepupu kami sudah pun tunggu maklum la rumah sewa dia dekat saja dengan tempat penginapan kami. Disebabkan kami sampai terlalu awal, tak boleh nak check in dulu. Destinasi seterusnya dah tentu tempat makan.

Kami pergi makan kat Warung Pak Mat Pulau Pisang. Ramai orang masa itu sebab dah time lunch. Kami minum teh tarik madu dan nasi putih dengan sup daging. Memang sedap. Sup ikan kami tak cuba pun.  Lapar sangat sampai terlupa nak ambil gambar. Ha ha ha .....Selepas itu kami pergi Pasar Siti Khatijah dan Bazar Buluh Kubu.  Jalan-jalan dan window shopping. Penat jugak la jalan. Beli barang yang orang pesan dulu.

Bila dapat saja check in, semua terus terlentang. Melekat kat sofa dengan katil. Selepas ini kami tak ada plan ke mana-mana selain nak makan malam. Plan seterusnya nak makan kat SIAM tetapi apabila kami tiba kat sana, memang ramai giler orang. Tempat parking jangan harap la nak ada kosong so jadi kami plan makan kat tempat lain. Nampak saja kedai makan, kami berhenti makan. Terus melantak sampai kenyang.

Keesokkannya awal-awal pagi kami bangun awal sebab nak breakfast kat Kopitiam Kita. Kata sepupu, kena pergi awal sebab ramai orang. Pukul 7 lebih kami dah sampai, memang terkejut bila ada orang yang lebih awal dari kami. Mata ni macam helang mencari meja kosong. Mujur la ada kosong. Special kat sini roti Titab. Sudah tentu kami oder, jauh kami datang. Roti Titab ni roti bakar yang atasnya ada telur separuh masak dan kaya. Memang sedap! Lain dari yang lain. Servis juga cepat! Jangan bimbang ada makanan lain jugak yang disediakan di situ. Sepantas kilat kami makan sebab nak bagi peluang kat orang lain pula. Memang terkejut bila lihat orang beratur panjang di luar kedai.

Roti Titab, wajib try

Next, kami pergi ke Kawasan Bebas Cukai Pangkalan Kubor. Perjalanan ke sana dekat saja dengan Kota Bharu. Disebabkan kami sampai awal, semua kedai tak buka lagi. Hahahaha …. Banyak parking kosong, kami parking kereta depan kedai! Kan senang! Cuaca redup tapi panas tetap terasa walaupun awal pagi. Kami pun jalan-jalan dulu. Nampak saja kedai buka, kami terus terjah. Sini ada jual coklat jugak macam kat Langkawi. Macam kat Padang Besar pun ada. Memang murah, kami borong sampai tak ingat dunia. Barang-barang sini ada jugak murah, kena pandai nego. Nak dekat dua jam kami kat situ. Orang semakin ramai, sekelip mata parking penuh.

Pantai Senok

Cantik kan ...

Berbaloi singgah

Jeng-jeng .. Tu dia pantai ,,,,

Destinasi seterusnya ialah Pantai Senok. Memang tak pernah sampai sebelum ini. Orang kata Pantai Senok ala-ala kat Nami Island. Nak pergi sana kena ikut jalan kampung, memang jalan kecil. Kalau selisih kereta, kena la bertolak ansur. Sampai saja kat situ, terus wow! Pokok-pokok ru memang tinggi dan tersusun. Suasana redup dan berangin. Pemandangan yang unik dan luar biasa. Walaupun tengahhari, sudah ramai orang. Jangan risau tempat parking ada banyak. Siapa yang suka bergambar pasti suka datang ke sini. Ada juga orang picnic dan bermain wau. Kalau lapar ada gerai kat sini, boleh la minum air kelapa dan makan keropok lekor.  Kami makan ringan-ringan saja sebab nak pergi SIAM pula.

Setakat nak lapik perut saja

Kami singgah sekali lagi di Pasar Siti Khatijah. Beli tudung, kain batik dan kain pelikat! Sejam jugak la kat sini. Selesai membeli, kami ke SIAM untuk makan. Maklum la malam tadi, kami tak dapat nak makan. Mujur la bila kami sampai pukul 3 petang, dia orang baru saja buka. Alhamdulillah, memang rezeki kami sebab tak ada orang. Kat sini, tempat parking memang banyak. Kami parking depan kedai. SIAM atau restoran ikan bakar & thai street food memang popular kat Kota Bharu. Kat sini konsepnya ala food court. Hidangan Thai memang enak, tak payah susah-susah nak pergi Bangkok. Kawasaan luas dan banyak meja makan. Kami try makan ikan talapia bakar garam. Mula-mula tu memang teragak-agak nak makan, mana taknya atas ikan itu penuh dengan garam. Beranikan diri try, tak sangka sedap. Tak masin pun. Habis tinggal tulang ikan talapia tu. Hahaha… Kami try jugak daging harimau manis, tom yam dan mangga pulut. Ternyata sedap. Sebenarnya ada banyak lagi makanan, jangan risau. Rasa nak makan, terus saja oder, jangan teragak-agak. Servis pun cepat. Lama jugak kami melantak kat sini. Sebelum balik kami oder nasi goreng untuk take away. Sudah malas nak keluar dinner sebab esoknya awal-awal pagi kami bertolak balik. Nasi goreng pun sedap jugak. Wajib singgah SIAM kalau jalan-jalan kat Kota Bharu.

SIAM

Ikan Talapia Bakar Garam

Rugi Kalau Tak Singgah

Tamat sudah trip kami ke Kelantan selama tiga hari dua malam. Seterusnya trip kami ke Kuching, Sarawak.