Wednesday, November 11, 2009

Rahsia hati 12

Bab 12


Amran menggelengkan kepalanya beberapa kali bila melihat Daniel yang masih termenung. Pinggan yang berisi nasi goreang yang dimasaknya sebentar tadi tidak dijamah langsung oleh Daniel. Selepas menerima panggilan telefon dari kakaknya semalam, Daniel asyik memerap saja di rumah seolah-olah ada sesuatu yang bermain di fikirannya. “Daniel, kau ni kenapa?”
Tiada reaksi dari Daniel seperti dia hanyut dalam dunianya sendiri. Pertanyaan Amran tiada dijawabnya.
“Daniel!” jerit Amran secara tiba-tiba.
Daniel terperanjat dengan jeritan Amran. Matanya bulat melihat Amran yang berada di hadapannya. “Kau ni dah gila ke apa? Tiba-tiba menjerit. Terkejut aku. Nasib baik tak luruh jantung aku dibuatnya. Kau ni dah buang tabiat ke apa!”
“Kau tu yang gila! Termenung saja. Aku cakap dengan kau, kau buat don’t know saja. Ni......aku masak untuk kau makan bukannya untuk perhiasan.“ Bebel Amran. Dia terus makan nasi goreng yang dimasaknya. Tak sedap ke? Hmmm...sedap!
”Jap lagi aku makan la. Aku tak ada selera la.“
”What’s wrong with you man? Ada masalah ke? Cuba kau cerita kat aku kalau-kalau la aku boleh tolong.”
”Aku rimas bila setiap gerakan aku diperhatikan. I need to alone. I need freedom.”
Daniel meluahkan apa yang terbeku di dalam hatinya selama ini.
“Kakak kau cuma bimbangkan kau saja.” Amran cuba menenangkan hati sahabatnya.
“Atuk aku dengan perangai dia. Kakak aku pula pulak dengan perangai dia jugak .Pening kepala aku.”
“Daniel, kau dah lupa ke peristiwa semasa kat Ireland dulu?” Amran tiba-tiba saja mengungkit kisah lalu.
Daniel terdiam.
“Peristiwa tu masih segar dalam kepala otak aku ni macam baru saja berlaku semalam! Kau dah lupa ke! Kalau tak kerana kakak kau, dah lama kita berdua dah mati.” kata Amran. Wajahnya serius.
Daniel kaku. Memang peristiwa tersebut merupakan peristiwa ngeri yang masih bermain di fikirannya. Sewaktu dia dan Amran dalam perjalanan pulang ke rumah selepas habis kuliah. Mereka melalui taman yang merupakan jalan pintas balik ke rumah. Daniel masih ingat lagi setiap butir apa yang berlaku pada hari itu.
”Malam ni nak makan apa? Malam ni giliran kau masak. Jangan lupa!” Amran mengingatkan teman serumahnya.
”Ingat! Maggie je kot.” jawab Daniel.
”Apa!“ Amran meninggikan suaranya.
Daniel ketawa.”Ala aku melawak saja. Nak uji kau. Kau ni memang demand tinggi. Maggie tak nak makan langsung.“
”Eh, kau tahu tak Maggie adalah salah satu makanan yang tak berkhasiat. Pembawa penyakit.“ Amran mula berceramah.
”Aku suka!“ kata Daniel.
”Tapi aku tak suka. Kau ni duit saja banyak tapi kedekut.“ Amran membuat mimik muka.
Ketawa Daniel semakin kuat. Amran merupakan orang pertama yang dikenali sewaktu mendaftar di sini. Mereka serasi.
”Daniel! Kat sana. Ada orang terbaring la.” Matanya tepat melihat lelaki yang sedang terbaring di atas jalan kecil tidak jauh dari mereka.
Serentak Daniel berpaling.Lantas mereka berdua bergegas menghampiri lelaki itu.
”Mat Salleh la!” kata Amran.
”Sir! Sir! Are you allright?” Daniel mengoyang badan lelaki itu beberapa kali tapi tiada tindakbalas. Daniel berpaling ke arah Amran yang berada di sebelahnya.
”Mati ke?” tanya Amran.
”Kau ni!” Daniel masih cuba menggerakkan lelaki itu.
”Heart attack kot! Cuba kau buat CPR.” Cadang Amran.
“Hish…kau ni, Am! Macam-macam la. Lebih baik kita call ambulance.“ Daniel mengeluarkan telefon bimbtnya.
Tiba-tiba saja satu tumbukan kena di muka Daniel. Telefon bimbitnya terpelanting jauh. Daniel terduduk. Amran terkejut. Lelaki itu tiba-tiba saja bangun dan tersenyum ke arah mereka. Daniel memerhati tepat lelaki yang berdiri di hadapannya.
”I’ll think there must be misunderstanding. We just want to help you.” Amran cuba menerangkan keadaan sebenar kepada lelaki itu.. Amran terduduk apabila satu tumbukan hinggap di mukanya. “What’s wrong with you, man!”
“You Mr Daniel, right!” lelaki itu tiba-tiba bersuara.
Daniel bangun. Tumbukan lelaki itu masih terasa di pipinya. Kuat giler tumbukan mat salleh ni. “Yes!”
Amran bangun dan menghampiri Daniel. ”Apa hal dengan mat salleh tu?“
”Kau ada belajar teknik mempertahankan diri tak?“ tanya Daniel secara tiba-tiba. Muka serius.
”Sikit-sikit la. Kenapa?“ tanya Amran lagi. Dia masih belum sedar tentang apa yang berlaku sekarang.
”Sebab kau perlukannya sekarang” ringkas jawapan Daniel Dia sedar bukan lelaki itu saja yang berada di situ. Ada 5 orang lelaki berada di situ sedang menghampiri mereka sambil tangan mereka memegang kayu hoki.
Bulat mata Amran melihat kehadiran mereka. ”What’s going on, Daniel?” Wajahnya terus berubah. Dia sedar perkara yang tidak baik akan berlaku. Wajah mereka amat menggerunkan. Kat Malaysia orang panggil samseng tapi kat sini mereka panggil mafia. Mampus macam ni!
”Aku tak tahu.”
”tapi kenapa dia tahu nama kau.”
”Aku tak tahu. Kau ni. Bila dah ada peluang, lari sekuat hati.Faham” kata Daniel. Daniel sedar peluang untuk mereka menang amat tipis.
”You dead!” kata lelaki itu. Mereka terus menyerang Daniel dan Amran tanpa sebarang sebab.
Daniel mengelak hayunan kayu hoki yang dihala ke arahnya. Dengan pantas, dia menendang lelaki yang menyerangnya. Lelaki itu terduduk sambil memegang perutnya yang sakit akibat tendangan Daniel. Mata Daniel melirik ke arah Amran yang juga cuba sedaya mengelak serangan mereka.
Daniel melihat 2 orang lelaki yang masih mengepungnya dan cuba mencari peluang untuk menyerangnya. Setiap gerak-geri mereka diperhati dengan teliti. Daniel mengundurkan langkahny apabila salah seorang lelaki itu menyerang ke arahnya. Sedaya upaya Daniel mengelak serangan lelaki itu. Dia mencari peluang untuk menyerang lelaki itu balik. Belum sempat Daniel menyerang lelaki itu, tiba-tiba dia rebah. Belakang badannya berdarah. Daniel melihat ke arah lelaki sedang memegang pisau dan tersenyum ke arahnya. Nafas Daniel turun naik. Dia cuba menahan kesakitan yang dirasainya sekarang.
”You think you good!” Lelaki yang menikam Daniel menarik baju Daniel dan mengheretnya.
Amran berpaling. Dia terkejut melihat Daniel yang berlumuran darah dan diheret lelaki yang berbaju biru itu. Amran cuba menolong Daniel tetapi tiba-tiba saja satu pukulan terkena badannya. Amran rebah. Dia cuba bangun. Satu pukulan hinggap diperutnya. Amran mengerang kesakitan. Penyerang hanya tersenyum puas. Amran disepak dan dipukul sebaik saja dia ingin bangun dan menolong Daniel.
”You should listen to your sister.“ Lelaki itu ketawa. Tiba-tiba satu tikaman kena diperut Daniel. Daniel menjerit kesakitan. Daniel memegang perutnya. Tangannya berlumuran darah.
”Daniel!” jerit Amran. Dia cuba bangun tapi badannya seolah-olah tidak boleh bergerak lagi.
Nafas Daniel turun naik. Sakitnya memang sudah tidak dapat ditanggungnya lagi. Matanya Daniel tiba-tiba terhenti melihat ke arah lelaki yang berdiri tidak jauh darinya. Lelaki itu hanya memerhati dan tersenyum melihatnya. Dia kenal siapa lelaki itu. ”Uncle Johari!” nama tersebut yang disebutnya. Lelaki itu berlalu pergi tanpa menolognya.
”Times for you to die!” Lelaki itu mengeluarkan pistol dibelakangnya. Pistol tersebut dihalakan ke kepala Daniel. Daniel memejamkan matanya.
”Jangan!” jerit Amran melihat apa yang berlaku. Satu tumbukan hinggap dimukanya. Amran mengerang kesakitan. Bibirnya berdarah.
Satu tembakkan kedengaran. Daniel membuka matanya. Pistol yang dipegang oleh lelaki itu terjatuh. Dia memegang tangannya yang berdarah.
”Don’t move or I shoot you!” Wanita itu menghalakan pistol ke lelaki itu. Lelaki itu kaku. Penyerang yang berada di situ berlari meninggalkan tempat itu sebaik saja melihat kehadiran wanita itu dan beberapa orang yang bersamanya.
Daniel kenal dengan pemilik suara itu. “Kakak!” Nada suara Daniel perlahan. Matanya semakin kabur. Suara kakaknya juga semakin tidak kedengaran.
“Catch them!” Arah Dania. Beberapa pengawal peribadi yang bersamanya mengejar penyerang tadi.
“Tuan Muda!” Zamri memangku Daniel yang pengsan.
Dania menoleh ke arah adiknya yang berlumuran darah. Matanya berair melihat keadaan adiknya. Sayu hatinya. Dania mengetap bibirnya menahan marah. Matanya tepat merenung lelaki yang berada dihadapannya “Take him to hospital right now!” arah Dania. Pistol yang dihalakan ke arah lelaki itu digenggam erat.
“Murni, bawa kawan Daniel ke hospital juga!” arah Dania kepada pengawal peribadi wanita yang bersamanya.
Murni terus menghampiri Amran yang terbaring tidak jauh dari Daniel. “Encik! Saya bawa encik ke hospital! Bertahan ye!” Murni menolong Amran bangun. Amran hanya menganggukkan kepalanya. Badannya terasa lemah.Tenaganya seolah-olah hilang.
Amran melihat wanita yang menghalakan pistolnya ke arah lelaki yang mengetuai serangan tadi. Siapa dia? Mereka ni siapa? Amran menoleh melihat wanita yang sedang menolongnya. “Daniel!” Amran melihat Daniel yang dipapah oleh 2 orang lelaki.
“Tuan Muda selamat! Lebih baik kita segera ke hospital.”
“No body can get away easily when they hurt my brother!” Satu tumbukan hinggap diperut lelaki itu. Satu tendangan kena pada muka lelaki itu. Dia terduduk. Bibirnya berdarah. Dania mengambil kayu hoki yang berada berdekatan kakinya. Kayu hoki itu dihayun dan kena kepala lelaki itu. Lelaki itu mengerang kesakitan. Kepalanya berdarah. Dania membaling kayu hoki itu jauh darinya. Ali hanya memerhati. Dania mendekati lelaki itu. Dania memijak luka tembakan pada tangan lelaki itu dengan kasut tingginya.
”Stop” rayu lelaki itu.
Pistol dihalakan ke arah kepala lelaki itu. ”You should die because you had mess up with wrong person. Tell me! Who hired you? Or you want me to blow out your head.” Nada suara Dania kasar. Air matanya masih lagi mengalir. Pistol itu didekatkan pada kepala lelaki itu.
“Daniel!” jerit Amran lagi. Hish....sempat lagi dia berangan!
Lamunan Daniel terhenti bila mendengar jeritan Amran. Matanya tepat memandang Amran. ”Kau ni!”
”Tak abis-abis berangan. Soalan aku, kau tak jawab lagi?” tanya Amran.
’Apa dia?” Berkerut dahi Daniel. Setiap hari ada saja soalan yang nak ditanya. Tak penat ke?
”Siapa yang upah nak bunuh kau hari tu?” tanya Amran. Sejak kejadian itu, Daniel tidak pernah menceritakan perkara yang sebenar padanya. Katanya lebih baik kalau dia tak tahu apa-apa.
”Tak tahu.” jawab Daniel.
”Mustahil. Kan semua lelaki yang menyerang kita hari tu telah ditangkap, takkan mereka tak beritahu siapa yang mengupah mereka.” kata Amran lagi.
”Sebelum soal siasat dijalankan, mereka semua dah mati. Mati kena bunuh.” beritahu Daniel.
Bulat mata Amran apabila mendengar jawapan Daniel. Jantungnya tiba-tiba berdengup kencang. Tangannya tiba-tiba terketar-ketar.
”Sebab itu la aku suruh kau jangan ambil tahu lagi tentang perkara ni. Lebih selamat kalau kau tak tahu apa-apa.” Daniel bangun dan tersenyum bila melihat air muka Amran berubah. Dia yakin lelaki yang memerhati pada waktu itu adalah Uncle Johari. Matanya tidak pernah tipu.
”Oooo...Ok!” Perlahan-lahan Amran menganggukkan kepalanya. Seram! Rupanya bukan senang jadi hartawan. Ada duit, harta, pangkat dan nama tetapi nyawa menjadi pertaruhan.

*******************************

Dania mengelap rambutnya yang masih basah dengan tuala selepas mandi. Segar rasanya selepas mandi. Dania menarik nafas panjang. Pagi yang indah dan ceria. Apa yang Daniel sedang buat sekarang? Enjoy? Dania tersenyum apabila mengingatkan tentang adiknya.
Pintu bilik tiba-tiba diketuk. Dania menoleh. Mesti Mak Munah! ”Masuk, Mak Munah!”
Pintu dibuka. ”Dania! Ada berita buruk.” Wajah Mak Munah resah. Mak Munah menunjukkan suratkhabar hari ini.
Dania membaca berita yang berada di muka hadapan Berita Harian hari ini. Dahi Dania berkerut. “Kehilangan pewaris Global Bersatu menunjukkan pergolakkan dalaman yang berlaku di dalam syarikat gergasi terbabit.” Dania mengeluh kuat.
“Macam mana ni, Dania? Tan Sri tak ada.” Kata Mak Munah risau.
”Mak Munah jangan bimbang! Dania akan uruskan perkara ni. Mak Munah, nanti tolong beritahu Ali siapkan kereta. Dania akan turun dalam masa 10 minit lagi dan juga suruh Zamri dan Irfan ikut bersama. Ada tugas yang ingin Dania serahkan pada mereka.” Dania tersenyum.
”Baiklah!” Mak Munah terus berlalu meninggalkan Dania.
Telefon bimbit Dania tiba-tiba berbunyi. Dania melangkah pantas menghampiri meja solek miliknya. Dania tersenyum bila melihat nama yang tertera di skrin telefon Samsung miliknya.
”Hello!”
”Dania! Macam mana perkara ini boleh dihidu oleh pihak media? Bagaimana kau uruskan perkara ni?” marah Tan Sri Daud sebaik saja mendengar suara Dania. Dia terkejut melihat berita yang dipaparkan di dalam suratkhabar pagi tadi sewaktu dia bersarapan di Hotel Global Bersatu di Sarawak.
“Perkara ni di luar kawalan Dania, atuk. Dania tak tahu bagaimana mereka tahu tentang Daniel! Atuk jangan risau, Dania akan uruskan perkara ni.” Dania cuba menenangkan atuknya.
”Memang patut pun kau yang uruskannya. Ini Daniel punya pasal. Disebabkan dia, huru hara hidup kita dibuatnya. Atuk akan balik. Ahli lembaga pengarah akan mengadakan mesyuarat pukul 11.00 pagi ni. Kau mesti hadir.”arah Tan Sri Daud. Pening kepala aku dibuatnya. Semakin besar bukannya boleh menyenangkan aku, menyusahkan lagi adalah.
”Baik!” Dania menamatkan perbualan. Mesti nak bincangkan tentang Daniel. Uncle Johari memang licik. Dia fikir dia dapatkan singkirkan Daniel melalui cara ni, dia silap sama sekali. Tidak semudah itu.

4 comments:

Hana_aniz said...

wahhhh... cayalah Dania!!
bergaya sungguh!!
perempuan kena kental! hahahaha..
ish.. 1st time aku tertarik pd watak heroin.
before diz, hero je yg ak minat.

cayalah writer!!
sambung cepat2 tau!
ngee~

Hana_aniz said...

aaa... cik writer..
wat la perenggan.
hehehe.. tak nak tak pe..
sy bg cadangn je..

two thumbs up for u cik writer!
sy ske citer aksi+romance cm ni.
huhuhuh...

epy elina said...

hhohoohoh..
best r..
mkin x sbr nak thu crta slnjutnya..
thniah pda pnulis sbb btkn pmbca xsbr nak tnggu n3 strusnya..
gud job...

wawa said...

well...ape perkembangan Hairi tunang dania??
love this story...

Post a Comment