Friday, January 15, 2010

Rahsia Hati 28

Bab 28

Mata Halina masih tepat memandang pintu masuk Coffee Bean. Hatinya masih tertanya-tanya siapakah yang mengirimkan sejambak bunga ros kepadanya pagi tadi. Kad yang terselit di jambangan bunga itu tidak ditulis siapa pengirimnya tetapi terdapat pesanan di kad tersebut. ”Jika nak tahu siapa saya, jumpa di Coffe Bean di hadapan GBTVS pukul 5 petang ni.” Dahi Halina berkerut. Pantas dia merenung jam tangannya. Dah 5.20 ni! Aku kena tipu ke! Siapa yang bagi bunga tu? Abang Rizal? Tak mungkin. Secawan kopi yang berada di hadapannya sudah habis diminum. Halina mengeluh.Nampaknya memang benar la aku kena tipu! Kalau aku tahu siapa, siap la! Halina bangun.
”Sorry!” tegur satu suara.
Halina terkejut dengan kehadiran lelaki itu. Hanya bibirnya bergerak cuba untuk bersuara tetapi tidak kedengaran. Mata Halina terkebil-kebil merenung lelaki yang berdiri di hadapannya. Dia tak percaya.
”Duduk la, Lina!” Daniel terus duduk tanpa dipelawa oleh Halina yang masih kaku.
”Daniel!”
”Ya, saya!” Daniel tersengih.
”Bila awak balik? Pagi tadi kita chatting, awak tak beritahu saya apa-apa pun!” Halina terus duduk.
”Saya sampai pagi tadi. Saja nak surprise awak! Awak suka tak dengan bunga yang saya bagi.” Sebaik saja mendengar suara Halina yang lemah –lembut itu. Rindunya sudah terubat. Matanya masih tepat merenung wajah Halina. Rasanya macam lama saja tak jumpa Halina.
”I like it. But why?” Halina hairan. Dia ingat lagi kata-kata Daniel sebelum berlepas.
”I had been caught by my scary sister.” Daniel ketawa kecil.
“Aaaa….” Halina terkejut.
“It’s time for me to come back, Lina. Anyways, this is my hometown. Dengan melarikan diri, masalah takkan selesai. I have to face it.”
“Melarikan diri?” Kata-kata Daniel sebentar tadi mengejutkan Halina. Larikan diri? Dari siapa?
”Tak ada apa-apa. So, macam mana dengan suasana tempat kerja? Boss baik ke? Rakan sekerja sporting tak?” tanya Daniel bertubi-tubi.
”Amboiii....macam pulak jadi wartawan. Satu-satu ok!”
”Excited la.”
”So far, ok la. I like it.” Halina tersenyum. Halina merenung Daniel yang hanya berseluar jeans dan t-shirt putih. Makin handsome la Daniel ni. Hatinya gembira dengan kehadiran Daniel dalam hidupnya. ”Sekarang awak dah dapat kerja ke belum?”
”Dah”
”Kat mana?” soal Halina lagi.
”Aaa...tempat kerja yang lama.”
”Syarikat apa?”
Mata Daniel meliar ke kiri dan kanan. Aaa...dia tanya aku kerja kat mana pulak? Aku nak cakap apa ni? Daniel masih berfikir. Kat mana? Ini la akibatnya kalau menipu...”Aaa...GB SafeGuard.”jawab Daniel secara tiba-tiba.
”Ooo...anak syarikat Global Bersatu! Sama la kita.” Halina tersengih. Muka handsome tapi kasihan kerja guard tapi tak apa la asalkan halal.
”So ...awak dah order ke belum? Ari ni biar saya belanja, ok!” kata Daniel. Dia terus melambai tangan ke arah pelayan cafe itu.
Halina tersenyum melihat gelagat Daniel. Dirinya bertuah kerana dapat berkenalan dengan Daniel.

************************************

Dania mengetap bibirnya menahan geram. Biliknya penuh dengan bunga lagi. Hampir keseluruhan biliknya dipenuhi bunga ros. Ini kerja Hairi. Dah 2 minggu, Hairi asyik mengirimkan jambangan bunga ros merah kepadanya. Kalau tak di pejabat, di rumah juga ada. Rimas dibuatnya. Dia ingat aku suka sangat bunga ke?Semakin menjadi-jadi Hairi ni, tak faham bahasa. Dia nak aku buka kedai bunga ke? ”Suria....Suria.....”
Suria bergegas masuk bila mendengar namanya dipanggil. ”Kenapa, Cik Muda?” soal Suria.
”Suria, kan saya dah pesan! Saya tak nak semua bunga ni ada dalam bilik saya. Kamu bagi saja kat siapa-siapa! Saya tak kisah. Yang penting bilik saya kosong! Tak ada bunga.” beritahu Dania.
”Sebenarnya....,Cik Muda! Kita ada masalah besar.”
“Masalah besar?” Dania terkejut. Ali berdiri di sebelah Suria. Kelihatan Suria teragak-agak untuk beritahu apa yang berlaku.
“Tan...Tan Sri pesan kat semua staff, kalau Tan Sri dapat tahu sesiapa ambil bunga yang diberi oleh Cik Muda! 50% dari gaji kami hujung bulan ni akan dipotong termasuklah saya.” Suria menunding jarinya ke arah dirinya sendiri.
Dania menggelengkan kepalanya beberapa kali. “Atuk ni tak munasabah langsung.” Dania mengeluh. Kenapa la atuk asyik sebelahkan Hairi? Sekarang ni siapa cucu atuk yang sebenarnya? Aku ke Hairi. Macam mana la aku nak singkirkan Hairi dalam hidup aku? Apa motifnya? Tiba-tiba Dania tersenyum ke arah 2 orang pekerjanya. Senyuman Dania penuh makna.
”Aa....kenapa Cik Muda senyum macam tu? Lain macam je!” Suria menoleh ke arah Ali. Namun tiada reaksi dari Ali. Dia ni patung ke?
“Saya nak idea dari kamu berdua. Apa saja yang awak nak saya berikan? Hmm...kereta Ferari saya yang berwarna hitam tu, saya boleh beri. Asalkan idea yang kamu berdua berikan dapat menghalau mamat sewel tu dalam hidup saya.”
”Aaa.....kalau Tan Sri tahu saya tolong Cik Muda, mati saya nanti.” Jawab Suria. Kalau la Tan Sri tentang ni, pasti aku kena pecat. Kat Global Bersatu, siapa tak kenal Tan Sri Daud. Kalau hitam katanya, hitam la jawabnya. Siapa berani nak bersuara!
”Ali!”
”No komen, Cik Muda. Tugas saya hanya untuk menjaga keselamatan Cik Muda saja.” jawab Ali dengan tenang.


Dania mengeluh dengan kuat. Semakin hari, perangai Hairi semakin melampau. Pening kepala dibuatnya. Bukan saja kat pejabat, kat rumah pun penuh dengan bunga yang diberi oleh Hairi. Setiap jam Hairi menelefon dan ajak dia keluar. Dia ingat aku ni girlfriend dia ke? Nak ajak keluar! Tak kuasa aku, nasib baik aku tukar no telefon. Aman sikit dunia aku! Tapi....ni hanya sementara saja! Dania berfikir sesuatu.
Suria dan Ali hanya memerhati gelagat majikannya yang tiba-tiba mendiamkan diri. ”Cik Muda!” panggil Suria.
”Ali!” kata Dania secara tiba-tiba. Matanya tiba-tiba bercahaya.
“Ya, Cik Muda!”
“Saya nak kamu culik Hairi, lepas tu kamu lepaskan dia kat mana-mana saja!. Somalia ke? Afrika selatan ke? Kat mana-mana sajalah. Asalkan dia tak muncul lagi di depan saya.” Wajahnya serius.
Suria terkejut dengan kata-kata Dania.
“Hmm...saya rasa, mustahil!” ringkas jawapan Ali.
”Kenapa?” Bulat mata Dania. Mustahil!
”Orang-orang Tan Sri sentiasa mengawasi gerak-geri Tuan Hairi. Mustahil untuk saya menculik Tuan Hairi.Mungkin Tan Sri sudah tahu apa Cik Muda akan lakukan pada Tuan Hairi.”
Dania menundukkan kepalanya. Hampa! Atuk! Seolah-olah atuk sudah dapat membaca pergerakkan aku yang seterusnya. Atuk nak sangat aku kahwin dengan Hairi! Kenapa? Macam mana ni? Banyak perkara perlu aku selesaikan sebelum aku pergi. Kehadiran Hairi merosakkan rancangannya satu persatu. Aku perlu bersemuka dengan Hairi, aku tak boleh larikan diri lagi! Ini bukan aku.
”Ali! Sediakan kereta!” arah Dania.
”Baiklah!” kata Ali terus berlalu pergi.
”Cik Muda nak pergi mana?” soal Suria.
“Batalkan semua appointment saya hari ni. Susunkan semula appoinment saya untuk esok!” Dania terus keluar meninggalkan Suria seorang diri.
“Mampuslah, Tuan Hairi kali ni! Cik Muda sudah bertukar menjadi singa.” Suria menggelengkan kepalanya.

********************************

”Apa halnya, Zul!” soal Rizal. Dia terkejut bila mendapat notis ada emergency meeting pagi ni.
“Tak tahu la tapi kes En. Mokhtar memberi kesan yang buruk pada GBTVS. Perkara ni dah dibawa ke ahli lembaga pengarah dan aku dengar mereka hantar seseorang untuk pulihkan kewangan dan pengurusan GBTVS.” kata Zul. Mereka berdua berjalan seiringan ke bilik mesyuarat.
”Siapa?” soal Rizal hairan.
”Tengku Daniel Darius!”
”Siapa dia?”Berkerut dahi Rizal mendengar nama itu. Tak pernah dengar pun nama tu.
”Pemilik GBTVS! Cucu Tan Sri Tengku Daud.” Mereka terus masuk ke dalam bilik mesyuarat. Langkah mereka berdua terhenti melihat lelaki yang sedang duduk dikerusi yang berhadapan dengan mereka. Wajahnya serius. Matanya tepat merenung mereka berdua yang baru saja masuk ke dalam bilik itu.
”Encik Rizal dan Encik Zulkifli! Kita akan mulakan mesyuarat sebentar lagi. Duduk di tempat masing-masing!” tegur Daniel.
Mereka berdua terkejut bila Daniel memanggil nama mereka. Dengan pantas mereka menuju ke tempat duduk masing-masing. Semua pengurus setiap jabatan sudah pun ada di situ termasuklah beberapa orang eksekutif lain.
Mata Daniel masih tepat merenung Rizal. Akhirnya kita bertemu juga Rizal. Inilah lelaki pertama yang dicintai oleh Halina. Terbit perasaan cemburu di hati Daniel. Dia rasa dirinya tercabar. Halina telah menceritakan segalanya tentang lelaki yang dicintainya sejak kecil lagi. Walaupun Rizal menolak cinta Halina, tetapi dia tahu Halina masih mencintai lelaki ni. Bukan mudah untuk melupakan cinta pertama! Adakah aku mempunyai harapan untuk berada di hati Halina? Tetapi dapatkan Halina menerima siapa aku yang sebenarnya?

***************************************

Hairi membrek keretanya secara tiba-tiba apabila sebuah kereta BMW merah menghalang perjalannnya secara tiba-tiba di hadapan rumahnya. Hairi terus keluar dari kereta. Dia sudah lambat nak pergi ke pejabat. Tak reti bawa kereta ke? Langkah Hairi terhenti sebaik saja pemandu kereta mewah itu keluar. Hairi tersenyum. Sudah beberapa minggu dia tidak berjumpa dengan wanita ni.
”Saya ingat awak masih cuba elakkan diri dari saya!”
Dania mendekati Hairi. Dania juga tersenyum. “Elakkan diri! Kenapa pulak Dania nak elakkan dari awak? Dania ada buat salah ke?” soal Dania balik.
“Ya! Sebab awak takut untuk menerima cinta saya. Sebab itu awak elakkan diri dari saya! Betul tak, Nia sayang!” Hairi membuat gaya yang menggoda. Dia cuba mendekati Dania dengan lebih dekat lagi.
Dania mengundurkan langkahnya bila Hairi menghampirinya. Wajah Dania berubah. Senyumannya sebentar tadi hilang secara tiba-tiba
”You love me, right!” Hairi tersenyum. Dia mematikan langkahnya sebaik saja melihat tindakbalas Dania.
“Say who?”
“Me!”
“Gila!”
Hairi ketawa kecil.Seronok jugak kalau mengusik Dania. Bulat saja matanya!”Tak nak mengaku lagi ke?”
”Dengar sini, Hairi! Tujuan saya datang sini adalah untuk mencari jalan penyelesaikan untuk masalah kita.” kata Dania secara tiba-tiba. Kalau aku layan mamat ni, masalah ni takkan selesai.
”Masalah! Masalah apa?” Hairi hairan. Masalah apa pulak ni?
”Awak la masalahnya!”
Hairi terkejut.
”Ok! Stright to the point, what do you want from me? Sincerely!”
“It’s easy! You!”
Dania mengetap bibirnya menahan geram! Orang serius, dia buat lawak pulak. “Hairi!” Dania tiba-tiba meninggikan suaranya.
“Ya! Awak yang saya nak! Dalan dunia ni, hanya awak saja yang saya nak!” kata Hairi dengan nada suara yang serius.
“Don’t try to mess up with me, Hairi. You don’t know who I am!”
“I know you very well, Dania Dahlia. I know you better than yourself.. You’re afraid to fall in love.”
“Awak siapa nak nasihatkan saya? Playboy macam awak layak ke untuk bercakap tentang cinta. Awak tahu ke tentang cinta sejati. Bukan dulu awak pernah cakap, awak benci saya! Jangan harap la awak nak cintai saya. Malah awak juga orang yang membantah pertunangan kita, tetapi sekarang hasrat awak tercapai! Now, what do you want from me? Cakap, awak nak apa? Pulau! Kereta mewah! banglo mewah! Syarikat!Duit! Anything, I can give it to you!” Wajah Dania merah padam menahan geram. Ingat aku ni macam perempuan lain yang kau pernah dampingi ke? Dengan kata-kata kau, kau ingat aku akan rebah di pangkuan kau. Jangan bermimpi la.
“Your love. Cinta awak yang saya nak! Harta dan duit tak setanding dengan cinta awak. Awak cinta sejati saya,Dania” Hairi akui sekarang ni dirinya amat mencintai wanita yang berdiri dihadapannya. Cintainya tulus dan ikhlas.
Dania menggenggam erat tangannya. Mamat ni dah lebih ni! Aku serius la. Kalau ikutkan hati ,mahu saja lelaki ni kena tumbukan aku. ”Ok, dengar sini! Lebih baik awak cari orang lain, untuk awak lafazkan cinta awak tu. Saya bukan orang yang sesuai untuk awak. Lebih awak membenci saya dari mencintai saya. Ini untuk kebaikan awak sendiri.”
”Dania, boleh tak kalau sekali! Sekali, jangan fikirkan tentang orang lain. Cuba awak fikirkan tentang diri awak! Kegembiran awak! Kebahagian awak! Stop thinking about another people.” Tegas Hairi.
Mata Dania tepat memandang Hairi. Kenapa dengan mamat ni hari ni? Lain macam saja. Betul ke dia cintakan aku? Dania berfikir seketika. Tidak! Tidak! Jerit hati Dania. Aku tak boleh. Aku tak boleh. ”Hairi, saya takkan kahwin dengan awak! Walauapapun awak kata, saya tetap tak akan kahwin dengan awak.Kegembiraan saya, kebahagian saya tak penting. Semua itu sudah berakhir. ” Dania tiba-tiba tersenyum. Dia cuba menenangkan dirinya. Cinta! Orang macam aku tak perlukan cinta! Dania memulakan langkah meninggalkan Hairi dan menuju ke keretanya. Sejak dari mula, Ali hanya setia memerhati. Tiada reaksi dari Ali.
Kata Dania sebentar tadi mengejutkan dirinya. Inilah pertama kali, wanita menolak cintanya oleh insan yang bernama Dania. Begitu keras hati Dania untuk menerimanya dirinya. Aku takkan mengalah.
”Awak tetap akan mengahwini saya walau awak suka atau tak!” Hairi masih tidak berputus asa.
”Cukuplah, Hairi!” Langkah Dania terhenti. Kenapa dengan mamat ni? Tak faham-faham bahasa!
”You dying, Dania! I know about it.”
Dania terkejut. Pantas Dania berpaling ke belakang. Mata Hairi direnungnya. Wajah Dania berubah. Ali terkejut dengan kata-kata Hairi.
“Tiada siapa yang tahu tentang penyakit awak termasuklah Daniel dan Tan Sri Daud. Kalau awak tak nak perkara ni, sampai ke telinga adik dan datuk awak! You must married me! No matter what!” ugut Hairi secara tiba-tiba.
Pantas Dania berjalan menuju kea rah Hairi, tangan kanannya digenggam erat. Satu tumbukan hinggap di muka Hairi. Hairi jatuh terduduk. Hairi memegang mukanya yang terkena tumbukan sebentar tadi. Bibirnya berdarah. Ali terkejut dengan apa yang berlaku. Hairi memandang tepat ke arah Dania yang sedang merenungnya.
“Kau! Kau ingat aku takut dengan ugutan kau tu! Aku…...” Nada suara Dania sudab berubah kasar. Dia marah bila atuk dan adiknya terbabit sama dalam hal ni.
“Awak tetap akan mengahwini saya!” tegas Hairi lagi. Hairi tahu Dania degil orangnya. Untuk dapatkan Dania, dia perlu gunakan cara kotor dengan menggunakan kelemahan Dania iaitu Daniel dan Tan Sri Daud. Dia tak kisah jika Dania salah faham pada dirinya yang penting dia ingin menghabiskan masa yang ada bersama Dania.
“Kau…!” Belum sempat Dania menghabiskan ayatnya, tiba-tibanya kepalanya sakit. Pengelihatannya juga semakin kabur. Dania memegang kepalanya. Sakit! Teramat sakit. Ubat! Ubat ada di dalam kereta. ”Ali...Ali...” nada suara Dania semakin perlahan-lahan. Gelap.....
Dengan pantas Hairi menyambut Dania, Hairi memeluk Dania yang sudah tidak sedarkan diri. “Dania....Dania!” panggil Hairi beberapa kali. Namun tiada reaksi! Hairi risau.
“Cik Muda!” Ali tiba-tiba berada di sisi Hairi. Wajahnya risau. Kali ni, Cik Muda semakin kerap pengsan. Inikah petandanya.
“Please! Dania, don’t leave me! I’m sorry, ok! I didn’t’ mean it.” Hairi memeluk Dania dengan erat. Air mata Hairi mengalir tanpa disedari. Dia menyesal. Ali terkejut melihat Hairi. Lelaki ni benar-benar mencintai Cik Muda tapi tadi …..
“Tuan Hairi, kita perlu bawa Cik Muda ke hospital sekarang!”
Hairi hanya menganggukkan kepalanya. Matanya masih tepat merenung Dania yang berada di dakapannya.

5 comments:

Hafia Hana said...

so sweet...

b'bhagia la if u still have de chance to feel it

+_*

epy elina said...

hohohoo...
nak dania kawen ngn hairi...
x ksh wlpun hairi dptkan dania ngn cara kasar...
nak dania bhagia...
best2....

::cHeeSeCaKe:: said...

hohoho..
nak hairi ngn dania..
hope dania pertimbangkanla ugutan kotor hairi tu..
tp xnk la dania mati..
daniel, go daniel..
ngaku je la..tkut lina tau dr org lain..

keSENGALan teserlah.. said...

alaahaii..
nk hairi ngn dania..
harap2 si ali nih tolong..
ngaaaaa..

hana_aniz said...

tak kira!! nak hairi dgn dania gk...
huhuhuhu...
mereka so sweet la...

Post a Comment

DIA MENARIK PERHATIAN KU - BAB 5

  Bab 5             SELESAI saja kerja di kebun pisang, Atan dan Wafiy pergi ke homestay pula. Mereka berdua bekerja di situ sehingga pet...