Tuesday, May 4, 2010

Rahsia Hati 36

BAB 36

Halina mengenggam erat pen yang sedang dipegangnya.Matanya tepat melihat kertas yang berada dihadapannya. Suasana sunyi sepi. Sudah hampir 5 minit dia berada di dalam bilik ni .Macam nak sesak nafas saja! Kenapa la mereka biarkan aku berdua dengan Daniel ni. Hati Halina tidak tenang apabila dibiarkan berdua dengan Daniel. Dia takut untuk bertentangan mata dengan Daniel. Perasaan marah dan geram masih lagi belum hilang. Ikutkan hati memang la, tak nak lagi berjumpa dengan Daniel tapi disebabkan kerja dia perlu juga berjumpa Daniel. Dia perlu bezakan hal peribadi dan kerja. Halina berdehem beberapa kali.
“ Lina, you must strong ok! Lepas settle tugas ni, kerja kau dah selesai. Kau takkan jumpa mamat ni lagi.” Bisik Halina dalam hati. Dia memberi semangat pada dirinya sendiri. Halina tepat memandang lelaki yang sedang duduk di hadapannya. Lelaki itu sedang merenung ke arahnya. Tiba-tiba secalit senyuman terukir di bibir Daniel.
Hampir luruh jantung Halina apabila melihat senyuman Daniel lebih-lebih lagi bila mata mereka bertemu. Halina kaku. Lidahnya kelu untuk berkata.
“So when we can start?” Daniel tiba-tiba bersuara.
Lamunan Halina terhenti apabila mendengar suara Daniel. Cepat-cepat Halina mengalihkan matanya ke arah lain. Tiba-tiba jantungnya berdegup kencang. Apa kena dengan aku ni?
“Lina!” panggil Daniel dengan lembut.
“Di sini pejabat saya rasa lebih baik Tuan Muda panggil saya Halina saja. Saya tak nak orang lain salah faham nanti.”
“Baiklah!” Daniel akur dengan kata Halina. Dia tak nak keruhkan keadaan. Baik je aku ikut rentak dia saja.
”Baiklah. Saya mulakan sekarang.” tegas Halina. Wajahnya seriusnya. Daniel hanya menganggukkan kepalanya.
Selepas 10 minit, temu ramah selesai. Dengan pantas Halina, memasukkan kertas-kertas dan alat perakamnya di dalam begnya. Halina terus bangun.
”Wait, Halina! Can we talk?” kata Daniel secara tiba-tiba bila Halina terus bangun.
”i’m busy!” Dingin saja suara Halina.
”Please, takkan ambil masa lama pun! Please, i begging you!”
”Tuan Muda nak apa lagi dengan saya, tak puas ke Tuan Muda perbodohkan saya selama ni. Sudah la, persahabatan kita setakat ni saja. Saya benci dengan orang yang suka berbohong. ”
”Lina! Saya tak ada niat pun nak perbodohkan. Tak terlintas pun di hati saya. Selama ni saya berkawan dengan awak dengan ikhlas. Pasal kenapa saya tak berterus-terang tentang siapa diri saya pada awak, saya ada sebabnya tersendiri.”
Halina ketawa kecil. Lucu hatinya apabila mendengar kata-kata Daniel. ”Alasan! Awak ingat awak kaya, awak boleh permainkan orang sesuka hati. Awak hancurkan kepercayaan saya pada awak. I hate liar. Sudah la.Kita sudah tak ada apa-apa hubungan lagi ” marah Halina. Langkahnya mula diatur, dia perlu segera tinggalkan tempat ni.
”I love you!” kata Daniel secara tiba-tiba.
Langkah Halina tiba-tiba terhenti. Badannya tiba-tiba kaku. Betul ke apa yang aku dengar tadi? Halina tak percaya.
”I love you, Halina! That’s the reason why i don’t want to tell you who i am. Saya tak nak kehilangan awak sebab jika saya berterus-terang pada awak tentang siapa diri saya yang sebenarnya pasti awak akan benci saya seperti mana awak membenci saya sekarang ni, Halina.Saya jatuh cinta pada awak sejak pertama kali kita bertemu lagi. Saya ikhlas mencintai awak.Jika saya beritahu awak siapa saya yang sebenarnya ketika itu pasti awak tak nak berkawan dengan saya. ”nada suara Daniel sayu. Dia tak nak berpisah dengan Halina. Hanya Halina yang bertakhta di hatinya saja. Tiada yang lain.
Kata-kata Daniel benar-benar mengejutkan dirinya. Daniel cintakan aku? Tak mungkin. Siapa aku? Aku bukannya anak orang kaya yang setaraf dengannya. Kenapa aku?Halina memejamkan matanya beberapa saat.
”Lina, please forgive me! Hati saya takkan tenang jika awak belum maafkan saya!” Daniel merayu lagi bila melihat Halina masih lagi berdiri membelakangkan dirinya. Halina tidak bersuara hanya mendiamkan diri saja.
”Saya....” Belum sempat Daniel bercakap, Halina sudah memotong percakapannya.
”Cukup la! Saya tak nak dengar lagi.” Halina terus berlalu keluar. Pintu bilik Daniel ditutup dengan kuat.
Daniel masih tercegat di situ. Badannya kaku. Dia terkejut dengan reaksi Halina sebentar tadi. Nampaknya Halina benar marahkan dirinya. Daniel sedih dengan langkah yang lemah Daniel berjalan ke arah sofa di dalam biliknya. Daniel terus menghempaskan dirinya. ”Halina, saya benar-benar cintakan awak!” kata Daniel terus memejamkan matanya. Hatinya sakit bila Halina langsung tidak mempedulikan dirinya. Cintanya pada Halina tidak dihargai. Mungkinkah Halina masih mencintai Rizal?

*********************************************************\

Gelas yang berisi air fresh orange di atas meja, tidak disentuhnya langsung. Fikirannya masih lagi memikirkan peristiwa tadi. Kata-kata Daniel sebentar tadi benar-benar di luar jangkaan. Daniel cintakan aku! Tak mungkin! Aku tersalah dengar kot atau....aku sedang bermimpi lantas Halina mencuit tangannya.
”Aaa...sakit!” Suara Halina separuh menjerit. Sakit!
”Aku tak bermimpi la!” Halina menggaru kepalanya yang tidak gatal. Orang yang berada di cafeteria langsung tidak dipedulikannya. Apa yang bermain di fikirannya tadi adalah luahan perasaan Daniel kepadanya. Kenapa jantungnya berdengup kencang bila Daniel berkata sebegitu? Takkan la aku juga.....
”Seorang nampak!”
Halina terkejut bila ada seseorang menegurnya. Pantas dia berpaling. ”Abang Rizal!” Senyuman terukir di bibir Halina.
“Dari tadi abang tengok, Lina asyik termenung je. Kenape ada masalah ke?” soal Rizal. Sejak dari tadi, dia perhatikan gelagat Halina yang kebetulan duduk di sebelahnya. Halina langsung tidak sedar akan kehadirannya.
“Aaaa....tak ada la.” Halina berdalih.
“Abang lunch dengan Melissa ke?” soal Halina.
”Tak la dengan member abang. Abang dan Melissa…..kami berpisah buat sementara waktu ni.” sayu saja suara Rizal.
”Apa!” Halina terkejut.
”Melissa perlukan masa untuk berfikir tentang hubungan kami.” Rizal tersenyum kelat. Sedih di hatinya tiada siapa tahu. Dia menyintai Melissa sepenuh hati.
”Ya ke!” Halina mengetap bibirnya menahan geram. Dia dah agak perkara ni akan berlaku satu hari. Orang macam Melissa dia takkan bersyukar dengan apa yang dia ada sekarang ni. Pasti dia sudah ada sasaran sebab itu la dia layan Abang Rizal macam. Perempuan ni memang nak kena dengan aku!
”But I hope that our relationship will not end just like that. I love Melissa. I really love her.”
”Lina tahu! Abang Rizal jangan la fikir yang bukan-bukan mungkin selepas ni hubungan Abang Rizal dan Melissa kembali seperti biasa. Think positive!” Halina cuba menyedapkan hati Rizal. Halina menepuk belakang Rizal dengan lembut. Tetapi sebaliknya, Halina tahu apa yang akan berlaku seterusnya. Melissa seorang playgirl. Kalau dia dah tak suka kat lelaki itu, dia akan tinggalkan begitu saja. Halina risau jika nasib Abang Rizal akan sama dengan lelaki yang pernah berdampingan dengan Melissa.
Semasa Halina dan Rizal rancak berbual, mereka tidak sedari diri mereka sedang diperhatikan oleh sepasang mata dari jauh. Daniel menggengam erat tangannya. Daniel cemburu melihat kemesraan antara Halina dan Rizal. Hatinya sakit.
”Tuan Muda!” kata Irfan. Dia sedar akan perubahan wajah Daniel bila melihat Halina dan Rizal.
”Jom! Saya drive hari ni” Daniel terus melangkah pergi .Hari ni dia perlu lunch bersama kakaknya.Irfan mengeluh. Pasti mood Daniel tak berapa baik.

*************************************************

Daniel membrek secara tiba-tiba bila ada seseorang melintas di hadapan kereta BMW Z4 merah miliknya. Irfan yang berada di sisinya terkejut dengan apa yang berlaku. Pantas Daniel membuka pintu dan berlalu keluar.Dia melihat seorang wanita mengerang kesakitan. Tangan kanannya berdarah.
”Miss, you ok tak?” soal Daniel risau.
“Aaa….Saya ok!” kata wanita sambil melihat luka di tangannya.Dahinya berkerut menahan sakit.
“Maaf, i tak sengaja.” Kata Daniel lagi. Murni yang berada di kereta satu lagi bergegas keluar melihat apa yang berlaku.
”Tak apa, salah saya!”
Daniel terkejut bila wanita itu melihat ke arahnya. ”Cik Melissa.”
”Tuan Muda!”
Mata Murni bulat melihat wanita itu. Murni mengetap bibirnya menahan geram. Perempuan memang bukan calang-calang orang.
Daniel membantu Melissa bangun. ”You tak apa-apa ke? I bawa you pergi hospital. Luka ni perlu dicuci.” kata Daniel risau.
”Aaa...Tuan Muda, jangan risau! Tentang Cik Melissa biar saya yang bawa dia ke hospital. Dah lewat ni, Tuan Muda. Tuan Muda tahu kan Cik Muda tak suka orang datang lembat. ” Murni mencelah.
Melissa melirik matanya ke arah Murni. Aaa...bodyguard bodoh ni, menyibuk saja. Rancangan aku hampir berjaya tapi perempuan ni....Melissa menahan geram.

”Aaa....I hampir terlupa.Hmm...baiklah, Murni. Awak bawa Cik Melissa ke hospital. Tentang kos perubatan I akan bayar. I minta maaf sekali lagi.” kata Daniel tersenyum dan terus masuk ke dalam keretanya diikuti oleh Irfan.
Melissa terkejut dengan reaksi Daniel. Lidahnya kelu untuk berkata-kata. Murni hanya tersenyum. Selepas kereta Daniel berlalu pergi, Murni menghampiri Melissa. Melissa tak sedar kerana matanya masih lagi melihat kereta Daniel yang sudah meninggalkan dirinya.
”Awak ingat awak layak ke berdampingan dengan Tuan Muda?” Murni bersuara.
Melissa berpaling dan terkejut bila Murni berada di belakangnya. ”Apa yang awak cakap saya tak faham?” Melissa berpura-pura tak tahu dengan kata-kata Murni.
”Come on! Sekarang ni kita berdua, saya awak tak payah la nak berpura-pura.lagi. Saya tahu niat awak yang sebenarnya.” Murni tersenyum.
”apa maksud awak?” Wajah Melissa berubah.
”Stop pretending!” tegas Murni. ”Untuk pengetahuan awak, Tuan Muda sudah berpunya. Dalam hidup, dia hanya mencintai Cik Halina seorang saja. Hanya Cik Halina sesuai berdampingan dengan Tuan Muda kerana dia berasal dari keluarga yang baik malah dia juga perempuan yang baik. Mereka sepadan. Dan satu lagi, jangan ingat senang awak nak rosakkan hubungan mereka. Selagi saya dan Cik Muda ada, kami takkan biarkan perempuan ......macam awak menjadi pemusnah kebahagian Tuan Muda. Awak ingat tu.” Murni memberi amaran. Wajahnya serius.
Melissa merenung Murni seolah-olah ingin menelannya hidup-hidup. Perempuan jahanam!
”Kenapa? Tengah bengang ke sekarang? Saya peduli apa! Perempuan pisau cukur macam awak tak layak.” Murni telah menyiasat latar belakang Murni sebelum ni. Sejarah hidup perempuan ni memang di luar jangkaan.
”Awak siasat latarbelakang saya?” Melissa meninggikan suaranya.
”Terkejut ke? So, lagi sekali saya nak ingatkan awak! Jangan cuba dekati Tuan Muda lagi, jika tidak awak tahu la akibatnya nanti.” Murni terus berlalu pergi menuju ke keretanya.
Melissa menggengam erat tangannya. Kau ingat kau siapa nak halang aku, hah! Ini Melissa. Aku tak takut la dengan amaran kau. Perempuan tak sedar diri. Melissa sudah bertekad. Walau apa yang terjadi, Tuan Muda kau akan jadi milik aku. Biar kau putih mata. Cik Halina? Siapa Cik Halina? Tiba-tiba dahi Melissa berkerut. Takkan la Lina! Tak mungkin! Mustahil. Aaa....aku peduli apa! yang penting, Tengku Daniel Darius akan jadi milik aku. Melissa tersenyum bila melihat kereta Murni berlalu meninggalkan dirinya.
Sejak dari tadi, Halina melihat apa yang sedang berlaku di tempat kereta basement. Selepas berbual dengan Abang Rizal, tiba-tiba dia teringat akan beg telekungnya yang berada di dalam kereta. Selalunya dia bawa keluar tetapi hari ini dia sendiri tak tahu macam mana dia boleh terlupa. Dia lihat segalanya. Bibir Halina terketar-ketar menahan geram.
”Takkan la....sasaran Melissa yang terbaru adalah Daniel.” Halina mula susah hati. Resah. Melissa memang sudah melampau. Dia berpisah dengan abang Rizal kerana Daniel. Ini tak boleh dimaafkan. Tak ada lelaki lain ke kat dunia dia nak? Kenapa mesti Daniel. Halina bengang.

********************************************

Dania membaca fail yang diberikan oleh Suria sebentar tadi. Dahinya berkerut membaca laporan kewangan hotel GB di Langkawi. Dania mengeluh. Tiba-tiba pintu bilik pejabatnya diketuk.
Wardina tersenyum sebaik saja masuk. Dia tersenyum melihat sahabatnya.
”Mimpi apa kau semalam? Tiba-tiba datang jumpa aku.”
”Kenapa kalau nak datang jumpa kau, aku kena mimpi dulu ke?” balas Wardina balik. Dia terus duduk tanpa dipelawa.
Dania hanya menggelengkan kepalanya. Pasti ada sebab kenapa Wardina datang sini? Macam la aku tak kenal dia?
”Dania, kau busy ke?” tanya Wardina.
”Kalau aku cakap busy, kau nak balik ke?”
”Eee....kau ni, teruk la. Tetamu datang bukannya kau nak layan. Dingin je. ” kata Wardina dengan nada suara merajuk.
”Aaa..apa halnya?”
”Botol ubat kau? Aku nak tengok. Keluarkan.”
”Kenapa?” tanya Dania hairan
”Ala...ikut je cakap aku! Kenapa? Kau ada sesuatu kau sorakkan dari aku atau pun ubat yang ada kat kau selama ni, kau tak makan langsung. Bukannya sehari dua aku kenal kau. Semua benda kau tak taku kecuali ubat. Bila time makan ubat je, liat je. Ada saja-saja alasan. Aaa...apa lagi, botol ubat kau tu aku nak tengok.” Wardina mula membebel.
”Kau ni membebel macam mak nenek la.” Dania meletakkan beg tangannya dia atas meja. Dia mengeluarkan dua botol ubatnya
Pantas Wardina mengambil botol ubat itu dari tangan Dania lantas dia menggoncang botol ubat itu. ”Banyak lagi ni! Betul ke kau makan ubat ni ikut time?” kata Wardina.
”Aaa........aku baru je ambil ubat ni minggu lepas !”
”Ya ke? Aku tengok rekod perubatan kau, kau ambil ubat ni 2 minggu lepas takkan sampai sekarang masih banyak lagi. Kau nak kelentong aku ke, Dania?”
”Dina, kau ni!”
”Betul la tekaan aku, kau tu sakit. Ingat sikit. Eee...nak makan ubat pun susah! Meh, aku ajar kau. Buka botol ni, lepas tu ambil 2 pil ni.” Wardina membuka salah satu botol ubat Dania. Wardina terkejut bila lihat pil yang berada di tangannya. Wardina melihat botol ubat itu lagi. Air muka Wardina berubah.
”Kenapa ni. Dina?” Dania sedar akan perubahan wajah sahabatnya itu.
”Selama ni kau makan ubat ni ke?” Wardina menunjukkan pil yang berada di tangannya.
”Ya la. Tahun lepas lagi aku makan ubat ni. Kenapa?” soal Dania lagi.
Pantas Wardina mengeluarkan botol ubat yang berada di dalam begnya. Tujuannya datang berjumpa dengan Dania adalah untuk memberikan ubat ini pada Dania.Dahi Wardina berkerut. Kenapa warna pil ni lain? Pil Dania warna kuning tapi pil yang aku ambil kat Lucy pagi tadi warna merah. Lucy beritahu aku semua pesakit barah otak akan makan pil ni saja tapi kenapa ada warna lain pulak.Wardina tidak sedap hati. Tiba-tiba Wardina bangun. ”Botol ubat kau ni aku ambil dulu dan jangan makan apa-apa ubat, kalau kau sakit kau call aku, faham!”
”Kenapa ni Wardina?”
”Aku...kau ikut cakap aku, dengar tak?” kata Wardina terus memasukkan botol ubat Dania ke dalam begnya. Dia segera bangun.
”Dengar. Kau ni kenapa? Macam nak hantu saja.” Dania rasa pelik dengan perangai Wardina.
“Aku nak pastikan sesuatu. Aku balik dulu.” Wardina terus bergegas keluar.
Dahi Dania berkeru. Dia tak faham langsung apa yang berlaku.

***********************************

“Kau dah dapat ke rekod perubatan Dania?” soal Johari sebaik saja Mansur melangkah masuk rumahnya.
Mansur mengeluh dan menggelengkan kepalanya beberapa kali.
“Orang kau tahu buat kerja tak?” marah Johari. Kalau tak ada rekod perubatan tu, rancangannya untuk singkirkan Dania dari jawatan pengarah urusan GB pasti gagal.
“Eh, Masnur kau ingat senang ke nak dapatkan rekod tu. Pasti Dania sembunyikannya di tempat yang tiada siapa tahu. Rumah Dr. Hazwan tu tak ada apa-apa pun. Hampir seluruhan rumah dia, orang aku geladah. Tak ada apa-apa pun.” Mansur geram.
“Alasan.”
“Apa! Hey, apa kata kau suruh orang kau pulak yang cari? Banyak cakap pulak.”
“Kau....”Johari menudingkan jarinya pada Mansur yang sedang berdiri dihadapannya.
“Apa yang berlaku ni? Dari luar lagi Shiela dengar suara papa dan Uncle. Bergaduh ke?” kata Shiela sebaik saja melangkah masuk ke rumahnya.
“Kau jangan banyak cakap, Shiela. Masuk balik sekarang.”
”Ni pasti tentang rekod perubatan Kak Dania. Kenapa ? Sampai sekarang tak dapat lagi ke?” perli Shiela.
”Shiela, papa nak Shiela masuk ke dalam bilik sekarang!” arah Johari. Anaknya ni memang sengaja nak sakitkan hatinya. Mansur hanya menjeling ke arah Shiela.
”Ni!” Shiela menghulurkan sampul surat pada Johari.
”Apa ni?”
”Buka la. Tengok kandungannya.”
Johari mengambil sampul itu dan membukanya. Matanya bulat melihat kandungan sampul surat itu. Pantas dia melihat ke arah anaknya.
’Macam mana Shiela boleh dapatkan rekod perubatan Dania dengan senang sedang kan .....” tanya Johari.
Pantas Mansur menghampiri Johari. Sampul surat yang dipegang oleh Johari diambil. Matanya bulat melihat rekod perubatan Dania yang berada di dalam sampul surat itu.
”Rahsia. Shiela dah penat. Shiela nak tidur.” Shiela terus meninggalkan mereka berdua yang masih tercengang. Senyuman terukir di bibir Shiela.
Johari melihat ke arah Mansur. Dia masih tertanya-tanya macam mana anak boleh dapatkan rekod perubatan Dania.
”Apa! Dia anak kau! Kau tanya la dia.” Mansur faham apa yang sedang bermain di fikiran Johari.
*******************************

Langkah Halina terhenti bila melihat Daniel dan Melissa berada di dalam lif yang sama. Wajah Halina berubah melihat mereka berdua.
”Cik Halina! Masuk la.” kata Irfan tersenyum. Daniel melihat Halina dengan pandangan hening. Tiada secalit senyuman di bibir Daniel.
”Aa...Baiklah.” Halina terus masuk.
”Good morning Lina!” tegur Melissa. Senyuman terukir di bibirnya. Pada hakikatnya ....eeee...ingatkan bila tak ada bodyguard Murni penyibuk tu, boleh la aku mengorat Tuan Muda tapi macam mana Halina boleh naik lif yang sama. Tak ada lif lain ke nak naik?
”Morning.” jawab Halina endah tak endah. Geram rasanya bila lihat Melissa berdiri dekat dengan Daniel. Dasar perempuan gatal.
”Aaa...luka semalam macam mana? Sakit lagi tak!” soal Daniel.
”Sikit je. Tak ada apa-apa.“ Melissa tersenyum manja.
Irfan melihat ke arah Halina yang berdiri jauh dari mereka. Irfan perasaan Halina sedang membuat mimik muka. Irfan hanya tersenyum.
”Bila you nak berangkat ke Australia?“ soal Daniel lagi.
”Dua hari lagi.“
”Ok! I hope you buat yang terbaik.”
“Terima kasih.” Melissa gembira. Dua hari lagi dia akan berangkat ke Australia untuk membuat liputan tentang lawatan Perdana Menteri ke Australia.
Pintu lif terbuka sebaik saja tiba di tingkat 3. ”Saya pergi dulu, Tuan Muda.” kata Melissa sebelum berlalu keluar. Hari ni dia meeting dengan producernya.
Halina menjeling ke arah Melissa. Itu pun nak beritahu ke! Keluar je la.
Sebaik saja pintu lif tertutup, Halina bersuara. ”Cik Melissa sudah ada boyfriend. Beringat la sikit. Lelaki bila nampak perempuan cantik mula la jual minyak.” perli Halina. Dasar buaya darat.
Daniel terkejut dengan kata-kata Halina. Pintu lif terbuka bila tiba di tingkat 4. Halina terus keluar tanpa memandang ke arah Daniel. Dia tercengang. Apa maksud Halina tadi? Perlahan-lahan Daniel menoleh ke arah Irfan.
”Macam cemburu saja, Tuan Muda.” Irfan tersengih.
Cemburu! Halina cemburu macam tak percaya saja. Tiba-tiba senyuman terukir di bibir Daniel. Kalau Halina cemburu ini bermakna, Halina juga sukakan aku. Aku tak bertepuk sebelah tangan.

5 comments:

keSENGALan teserlah.. said...

whoaaaaaaaaa..
sapa yg dajalkan ubat dania niee?
grrrrrrrrr..
geramnyaa..
huhu..

nak lagikk...

Jelita said...

best..smbg2...tak sbr2..

epy elina said...

hohohoho....
sape yg brsubahat ni....
napa ubt dania lain je....
bnyk tul la pngacau...
ehhhh...
malisa ni....
kerek nak mampus la...

aqilah said...

sape yg pedajal dania ni????? mesti shiela!!!! apapun, dania dgn hairi happy together....daniel dgn lina.....dan melissa mati kena gelek dgn stemroll!!! haaaaaaaaa...apapun, akak follow..........

alreinsy said...

best2... geramnya kt melissa aka pompuan x tau malu... daniel dah tau yg lina juga sukakan dia... sweet... bila la dania nk berbaik dgn hairi ni... diaorg ni sweet couple tp dania jer yg menidakkan perasaan hatinya... sape la yg tukarkan ubat dania ni... dina, cepat2 check ubat tu... sib baik dania x mkn ubat tu... citer ni makin lama, makin best... hehehe

Post a Comment