Saturday, November 12, 2011

Siapa Orang Gajiku? Bab 16

BAB 16

            Haikal merenung beberapa ekor ikan emas yang sedang berenang di dalam aquariam yang terletak di lobby hotel. Apa yang berlaku tadi begitu segar di dalam mindanya. Apa yang aku lihat dan dengar tadi benar-benar di luar jangkaan. Semasa dia sedang mencari Aina, dia terserempak dengan Aina yang sedang berbual dengan pelancong dari Korea yang tinggal di hotel miliknya. Matanya masih belum rabun. Telinganya masih belum pekak. Jelas. Segala-galanya jelas.
            “Aina bertutur dalam bahasa Korea. Biar betul.” Kata Haikal. Dahinya berkerut. Pelbagai soalan mula berlegar di minda. Haikal mula curiga dengan identity Aina.
            “Tuan! Tuan tak mahu makan lagi ke? “ tegur Aina.
            Haikal terkejut apabila ditegur oleh Aina. Bila masa dia ada di sini? Dia dengar ke apa yang aku cakap tadi. Haikal gelabah.
            “Tuan, kenapa? Macam nampak hantu saja?”
            “Tak ada apa-apa.”
            “Tuan, jom makan! Saya dah lapar ni.” Aina merengek lapar. Sejak dari tadi dah bermacam jenis irama perutnya berbunyi. Rock! Irama Malaysia! Hip-hop! Balada! Pagi tadi hanya sempat minum secawan kopi sahaja.
            “Tadi kau pergi mana?” soal Haikal secara tiba-tiba.
            “Toilet.” Bohong Aina. Perlahan-lahan senyuman terukir di bibir. Dia cuba cover line.
            “Betul ke?” Suara Haikal naik tinggi.
            “Betul, tuan! Tak percaya ke? Eee…pelik betul perangai tuan hari ini! Kalau tuan tak mahu makan, biar saya makan dulu.” Aina berjalan meninggalkan Haikal. Dia tiada masa melayan kerenah Haikal. Perutnya yang lapar perlu diisi.
“uh di suh oh syutt ssuh yo? yo gi eh ul ma dong ahn gye shil guh eh yo?”
Soal Haikal secara tiba-tiba dalam bahasa Korea. Sebenarnya dia juga tahu bertutur dalam bahasa Korea.
            Langkah Aina terhenti. Dia terkejut dengan pertanyaan Haikal. Dia faham. Wajah Aina pucat lesi. Nasib baiklah, aku membelakangkan Haikal. Jika tidak, dia pasti syak sesuatu. Dari mana awak datang? Berapa lama awak akan berada di sini? Itulah soalan yang ditanya oleh Haikal. Aina berpaling.
            “Tuan panggil saya ke?” Aina tersengih seperti tiada apa-apa yang berlaku.
            “Nothing!” jawab Haikal dengan kasar. Dia melangkah meninggalkan Aina menuju ke cafeteria yang disediakan untuk pekerja hotel di situ.
            “Tuan, jangan jalan laju sangat. Tunggu saya.” Aina terus mengejar Haikal.
            Haikal mengetap bibir. Laungan Aina tidak diendahkan. Dia geram apabila Aina berpura-pura tak faham dengan soalannya tadi. Aku tahu kau faham. Aku akan siasat siapa kau yang sebenarnya. Kau tunggulah, Aishah.

                                                            ***********************

            Aina menepuk lembut bahu Rina. Tiba-tiba saja Rina mengajak keluar, katanya ada perkara nak diluahkan. Mereka berjanji berjumpa di Restoran Kak Moon yang terletak tidak jauh dari rumah Tengku Fauziah. Lagipun dia sudah minta kebenaran nenek untuk berjumpa dengan Rina di luar.
            “Kenapa dengan Rina hari ini? Ada masalah besar ke?” Aina terus duduk tanpa dipelawa. Aina sempat mengerling di setiap sudut restoran itu. Dia takut jika terserempak dengan orang yang dikenalinya.
            “Rina geram, kak! Stress.” Wajah Rina merah padam. Selendang yang dipakainya dibetulkan.
            “Stress! Siapa yang buat Rina stress ni? Beritahu kak! Tahulah kak nak ajar macam mana!” Aina ketawa kecil.
            “Lelaki yang langgar kereta Rina tempoh hari. Setiap kali memikirkan lelaki itu, sakit hati Rina!”
            “Rina dah jumpa dia ke? Dia masih tak mahu bayar ganti rugi ke?”
            “Tentang ganti rugi, dia nak bayar tetapi Rina tak mahu. Yang menjadi masalahnya sekarang ini ialah dia beritahu ibunya yang Rina ni kekasihnya.”
            “Apa!”
            “Ya, kak! Kalau dia ada di depan Rina sekarang ni, Rina akan panggang dia menjadi satay.” Rina terkejut apabila mendengar cerita Aril petang tadi. Suka hati saja dia sebut nama aku. Dah tak ada nama lain di Malaysia ni ke?
            “Bukan ke kamu berdua baru saja berkenalan, macam mana boleh jadi kekasih pulak? Kak tak faham la.”
            “Katanya, semua ini berlaku disebabkan oleh ibu dia yang memaksa dia berkahwin dengan pilihan ibunya. Kerana tidak mahu mengikut cakap ibunya, dia beritahu yang dia sudah ada kekasih. Namanya Luna.”
            “Luna!”
            “Ya. Nama Rina! Ada banyak-banyak nama di dunia, kenapa dia pilih nama Luna? Tak pasal-pasal Rina terlibat sama dalam hal ini.” Rina mengeluh dengan kuat.
            “Maksud Rina, lelaki itu menipu ibu dia la. Hakikatnya dia tak kenal sesiapa pun yang bernama Luna.”
            ‘Ya, kak! Sehinggalah dia berjumpa dengan Rina hari ini. Dia terkejut apabila mendapat tahu yang nama penuh Rina adalah Rina Luna. Yang lebih merumitkan keadaan ialah wanita pilihan ibunya terserempak kami berdua di MCD. Dia ingat Rina adalah Luna yang disebut oleh lelaki itu. Sempat beri warning pada Rina lagi.”
            “Hish…teruk macam tu. Ini dah kes anaiya. Rina boleh saman dia. Siapa nama lelaki tu?”
            “Aril!”
            “Aril” Aina terkejut. Namanya sama seperti nama abang aku. Jalan ceritanya seperti jalan cerita abang aku tetapi mustahilah. Mustahil abang berani menipu mama. Nak cari nahas!
            “Kenapa? Kak kenal ke?”
            “Taklah. Apa yang Rina nak buat selepas ini?” soal Aina ingin tahu.
            “Buat tak tahu sajalah. Itu masalah dia. Kalau ibu dia datang jumpa Rina, tahulah Rina nak cakap apa nanti.” Rina membuat mimic muka.
            “Baguslah! Aaa…..Kak nak tanya sesuatu?”
            “Tentang apa?”
            “Haikal! Berapa jenis bahasa dia boleh bertutur?”
            “Hmmm…..kalau tak silap Rina, 8 bahasa. English, Spain, Korean, Japan, Mandarin, Thai, Jerman and Arab.”
            “Wow, banyaknya.”
            “Biasalah, kak! Jika terlibat dalam bidang perhotelan ni, kena belajar banyak bahasa. Senang sikit bila berkomunikasi dengan customer dari luar negara.”
            Aina menganggukkan kepalanya. Betul jugak.
            “Aiii….mana pelayan ni? Nak biar kita kebulur ke?” Rina menoleh ke kiri dan kanan mencari pelayan restoran itu.
            Dari jauh ada sepasang mata sedang memerhati mereka berdua dari jauh di dalam kereta BMW Z4. Setiap gerak-geri Aina dan Rina diperhatikan. Dia mengekori Aina sejak dari tadi lagi. Dia ingin tahu ke mana Aina pergi dan siapa keluar bersamanya. Tak sangka pula orang itu adalah sepupunya sendiri. “Apa sebenarnya hubungan mereka berdua? Adakah mereka sudah mengenali satu sama lain sebelum ini?” Haikal mulai sangsi dengan identity Aina.

                        ************************************************

            Rina dan Laila berjalan seiringan di Alamanda. Setiap kedai di Alamanda menjadi tumpuan dua beradik itu. Tanda sale 30%, 50% dan 70% di setiap kedai menyemarakan lagi semangat mereka untuk membeli-belah. Hujung bulan seperti ini adalah masa yang sesuai untuk membeli-belah. Gaji masuk.
            “Kak Long, banyaknya sale. Kalau macam ni setiap bulan, alamatnya alamri baju kita kena beli lagi satu.” Rina ketawa.
            “Eeeee…banyaknya kasut yang cantik-cantik.” Laila tersenyum lebar.
            “Kita pergi kedai tu dulu.”
            “Allright.” Laila setuju.
            “Tak sangka kita dapat berjumpa lagi di sini!” Mimi tersenyum dengan lagaknya seperti seorang model.
            Rina merenung wanita itu. Hmm…aku pernah jumpa dia ke?
            “Excuse me! Kita pernah berjumpa ke?” soal Rina secara tiba-tiba. Matanya masih tidak berganjak dari merenung wanita tinggi lampai itu.  Aaaa….dialah wanita tu.
            “Apa! You dah tak ingat I ke?” Mimi meninggikan suaranya. Dia terkejut dengan pertanyaan wanita itu.
            “No. I rasa you dah tersalah orang. Maaf ye.” Rina tersenyum. Rina memaut lengang Laila. Dia perlu beredar dari situ.
            “Luna, betul ke you dah tak ingat siapa I? Atau you berpura-pura tak ingat.” Sindir Mimi.
            “Luna! Apa sebenarnya yang berlaku? Macam mana dia tahu nama Luna jika kamu berdua tidak kenal antara satu sama lain.” Laila bersuara.
            Rina mengetap bibir. Kak Long ni! Rosak plan aku nak melarikan diri. Rina berpaling. “Ya, I ingat you lagi. Ada apa yang boleh saya bantu?”
            “You pasti tahu siapa nama I kan! Mesti Abang Aril pernah cerita mengenai hal kami.” Mimi berjalan mendekati wanita yang bertudung litup itu. Perempuan macam ni menjadi pilihan Abang Aril. Tak ada class langsung.
            “Nope. He doesn’t say anything about you.” Rina tersenyum sinis. Apa la perempuan ni nak dari aku?
            “What! Impossible.”
            “Yes, it is.”
            “You sengaja nak sakitkan hati I kan!”
            “suka hati you, okey! I malas nak bergaduh dengan you lebih-lebih lagi di tempat awam.”  Kata Rina. Sekarang ini mereka berhenti di tengah jalan orang ramai yang sedang berkunjung di Alamanda. Suara wanita itu menarik perhatian pengunjung di situ. Rina malu
            “I belum habis cakap dengan you lagi.” Mimi menghalang perjalanan Rina.
            “You nak apa lagi? Apa lagi yang you tak puas hati dengan I? Jika you ada masalah dengan Aril, you selesaikan sendiri dengan dia. I tak ada kena-mengena dalam hal ini.” Nada suara Rina separuh berbisik. Matanya melirik ke kiri dan kanan. Laila hanya diam memerhati keadaan.
            “Tak ada kena mengena you kata! Hey, Abang Aril pilih you dari I. You masih kata you tak ada kena-mengena dalalam hal ini.”
            “Siapa Aril pilih, itu hak dia. Dia lelaki! Dia berhak memilih.”
            “Jadi you tak kisah, jika dia memilih I.” kata Mimi secara tiba-tiba. Senyumannya lebar.
            “So you berharap Aril akan memilih you ke? Tapi sayang, Aril sudah membuat pilihan. Pilihan Aril adalah I. Stop dreaming, honey. He’s mine” Giliran Rina pula tersenyum. Dia sengaja menyakiti hati wanita itu. Inilah balasannya jika cari pasal dengan aku. Habis rosak mood aku nak shopping.
            “Akhirnya you tunjuk juga belang you yang sebenarnya. You jangan lupa auntie Mawar hanya sukakan I. Hanya I yang layak menjadi menantu Auntie Mawar”
            “Masalahanya I kahwin dengan Aril bukannya ibu Aril. Jika ibu Aril tak suka I, I tak ada apa-apa masalah sebab Aril sayang dan cintakan I. Itu dah cukup buat I.”
            “You!” jerit Mimi. Jarinya ditunjukkan tepat pada Rina. Sakit hatinya mendengar jawapan Rina.
            Rina menepis tangan Mimi. “Orang yang tak layak bersama Aril adalah you. So start accepts the truth.” Rina tersenyum sinis sebelum melangkah pergi meninggalkan Mimi.
            Rina menarik tangan Laila yang masih memerhati. “Cepat, Kak Long.” Bisik Rina. Langkahnya diatur pantas.
            “Kau berdua bergaduh tentang apa? Lelaki ke? Siapa Aril tu? Luna tak pernah pun cerita pada kak tentang Aril?” soal Laila bertuba-tubi.
            “Nantilah Luna cerita. Sekarang ni, jom beredar dari sini.”
            Mimi menghentak kakinya beberapa kali. Dia mengigit bibirnya. “You belum kenal siapa I lagi, Luna. Ini Rina. Apa yang aku nak, aku mesti dapat!” Mimi tidak peduli dengan kehadiran orang ramai yang sedang memerhati dirinya.
          

7 comments:

Makanan Kesihatan said...

skjp jek dh abis bce..heheheh..thx lily post chp 16..excited gler td nmpk ble dh ader new post..

Eisya Kyra said...

tq writer...bes xsbor nk thu pe jd next..

eija said...

ala..nape lah xupload skli 2 3 episod.. Hehe.. I suka cite nie..jln cite best.. Cr olahan pn ok.. Xmbosankn.. Jd jgn segan2 nk mskn n3 ek.. Hahaha..

mcna said...

semakin menarik....x sabar nk tau reaksi haikal bila rahsia pasal identiti aina pecah...mesti bengang pakcik tu...

aqilah said...

ada kesilapan nama dlm pereggan akhir......tapi apapun, best!!!!!!!111111111111

aida rya said...

yup..writer slalu confuse nama watak..anyway, nice story..

Prediksi Togel said...

Rahmawati Nganjuk
Terima Kasih OM AGUS ..Nomer Ritual yang kami Terima Benar-benar Tembus, 100%..Hingga Kami sekarang bisa melunasi hutang-hutang kami sekeluarga…sekali lagi terima kasih kepada OM,AGUS yang kini telah merubah hidup saya…yg dulu selalu di kejar-kejar hutang..sekarang kami bisa bernafas lega..berkat bantuan mbah jenggot ..dengan Angka Ritual Ghoibnya..Bagi Anda yang ingin seperti saya..silahkan anda,HB=085-399-278-797 ..OM,AGUS
Terima Kasih …

Post a Comment

DIA MENARIK PERHATIAN KU - BAB 5

  Bab 5             SELESAI saja kerja di kebun pisang, Atan dan Wafiy pergi ke homestay pula. Mereka berdua bekerja di situ sehingga pet...