Monday, October 8, 2018

Foto Cinta Bab 7


BAB 7

            Langkah Jasmin terhenti seketika sebaik saja keluar dari KLIA. Dia memandang keadaan sekeliling. Suasana dah malam. Jam menunjukkan tepat pukul 9 malam.  Buat pertama kalinya aku jejakkan kaki di sini selepas lapan belas tahun. Bumi Malaysia yang banyak menyimpan kisah dukanya. Dia pernah bersumpah takkan kembali ke sini lagi tapi disebabkan panggilan yang diterima pagi tadi menyebabkan dia bergegas datang ke Malaysia walaupun dia baru saja tiba di lapangan terbang Auckland selepas semingga berada di Papua New Guniea. Hampir tersentap jantung billa mendapat tahu yang rumah keluarganya di Gombak hangus terbakar semalam. Asalnya rumah itu milik Tok Ma tapi Tok Ma beri kat ayah untuk kami sekeluarga tinggal. Seribu kenangan kami sekeluarga ada di situ sepanjang 10 tahun tinggal di situ malah barang dan gambar ada di rumah itu. Dia tak sempat datang untuk ambil semuanya. Lagipun rumah tu dah jadi milik Tan Sri Isa. Mujurlah Nenek Jah, pembantu rumah di situ simpan semua barang-barang tu dan dia janji akan serahkan semuanya kat aku bila aku balik sini.  Lima tahun lepas, Nenek Jah telah meninggal dunia dan kini anaknya, Mak Cik Limah yang ambil alih tugas di rumah itu. Sebelum meninggal Nenek Jah ada tinggalkan no telefon aku kat anaknya jika sesuatu terjadi. 

            Jasmin terus menaiki teksi dan memberitahu destinasinya kepada pemandu teksi itu. Telefon bimbit dikeluarkan. “Nana! Aku dah sampai Malaysia. Flight kau pukul berapa?”

            “Flight aku lagi dua jam lagi. Dah sampai KLIA nanti, aku call kau. Kau pun kalau ada apa-apa update kat aku.” Pesan Nana. Nasib baiklah kelmarin dia dah start cuti. Mungkin percutian mereka berdua ke Bali terpaksa ditunda.

            “Okey! See you later.” Kata Jasmin sebelum menamatkan perbualan mereka berdua. Jasmin memandang ke luar tingkap teksi. Dunia di luar begitu asing baginya. Hujan renyai-renyai mula turun.

            Beberapa jam kemudian, teksi itu berhenti di hadapan rumah banglo. Jasmin bergegas turun seraya membetulkan beg galasnya. Mujurlah hujan dah berhenti. “Thank you.” Ucap Jasmin sebelum pemandu teksi itu berlalu pergi. Pintu pagar di dekatinya. Dahinya sedikit berkerut sebaik saja melihat rumah banglo itu.

            Telefon bimbit berbunyi dan terus Jasmin menjawab tanpa melihat siapa pemanggilnya. Jasmin masih terpinga-pinga dengan apa yang dilihatnya sekarang ni.

            “Kau dah sampai ke?” tanya Nana. Penerbangannya ke Malaysia terpaksa ditunda sejam lagi.

            “Dah … Tapi rumah aku okey saja. Elok jer aku tengok. Nak kat aku tersalah rumah tapi memang betul alamatnya. Kenapa Mak Cik Limah call aku bagitau yang rumah aku terbakar?” Semakin serius wajah Jasmin berfikir. Air muka berubah secara tiba-tiba. “Melainkan ….. ini perangkap.  Aku rasa ini trick Bazli nak aku balik sini. I got to go now, Nana! Aku call kau nanti.” Terus Jasmin menamatkan perbualan mereka berdua.

            Baru setapak saja melangkah, dua buah kereta menghalang perjalanan Jasmin.  Bibir digigit geram. Memang betul tekaan aku. Ini perangkap. Eee.. geramnya aku. Senang betul aku masuk perangkap Bazli.

            “Cik Jasmin Junaidah.” Bazli tersenyum sebaik saja keluar dari perut kerata. Tak sangka plan aku menjadi. Akhirnya dia termakan umpan aku jugak. Dia mendekati Jasmin. Inilah pertama kali dia bersemuka dengan Jasmin selepas lapan belas tahun. Wajah Jasmin benar-benar mirip Auntie Halimaton.

            “So ini mesti plan you kan, Bazli.” Kata Jasmin. Dia lihat ada empat orang lelaki bersama Bazli.

            “Yup! Itulah susah sangat nak jumpa you  face to face. So I terpaksa guna cara ini. Lagipun I tahu rumah ini banyak simpan kenangan bagi you kan.”

            “So I’m here! Nak cakap apa cakaplah cepat.”

            “Tok ayah nak jumpa you, Jasmin!”

            “Siapa?” Jasmin sengaja berpura-pura tak faham.
           
            Bazli menarik nafas dan dihembus perlahan-lahan. “Datuk you, Tan Sri Isa.”

            “Datuk?” Jasmin berpura-pura terkejut. “I ada datuk? First time I dengar. Betul ke I ada datuk? Seingat I, I anak yatim piatu.”

            “Jasmin!” suara Bazli tegas. Dia faham perasaan Jasmin. Siapa yang tak marah jika satu-satunya darah daging sendiri biarkan dia membesar seorang diri di luar negara. Tak pernah ambil berat pun! Sekali pun tak melawat.  Tak hairanlah kalau Jasmin tak mengaku tok ayah datuknya.

            “Cakap kat dia, I tak nak jumpa dia langsung. Tengok bayang dia pun, I tak nak! Lagipun I tak nak ada kena mengena dengan dia langsung. Faham!” Jasmin mula melangkah tapi dihalang oleh Bazli.

            “ Please, Jasmin! Jumpa Tok ayah! Sekali saja. Lepas you jumpa dia, you boleh balik semula ke Auckland.” Pujuk Bazli.

            “No! You tak faham bahasa ke? I tak nak jumpa dia. You siapa nak halang I pergi dari sini, hah. Kalau you cuba nak tahan I, cubalah!” Wajah Bazli direnungnya. 

            “Kalau dah terpaksa, nampaknya I terpaksa guna kekerasan.” Bazli memberi isyarat pada empat orang security guard yang dipinjamnya sebentar. Dia tahu Jasmin bukan sebarangan orang. Nampak saja kecik kurus tapi dia belajar Judo, Taekwondo dan Karate.  Kalau datang seorang memang cari nahas la.

            Jasmin membuka langkah Taekwondo. Dia memerhati gerak geri empat orang lelaki yang datang mendekatinya. Jasmin mematahkan setiap serangan mereka sehingga mereka berempat tersungkur di tanah.

            Bazli melihat apa yang berlaku sekarang ini. Sekejap saja Jasmin belasah  security guard yang dibawanya. “Tak boleh jadi ni, apa-apa pun aku tak boleh balik dengan tangan kosong.” Sapu tangan dari poket kot dikeluarkan. Terpaksa juga aku guna plan aku yang terakhir ni. “Bangun cepat! Pegang tangan dan kaki dia serentak.” Bazli memberi arahan.

             Jasmin terkejut dengan kata-kata Bazli. Dia cuba mempertahankan dirinya yang diserang serentak. Setiap serangan ditepis. Bazli yang tadi hanya memerhati mula masuk campur. Sebaik saja Bazli cuba hampiri, Jasmin ambil kesempatan menumbuk muka Bazli sehingga Bazli terduduk di tanah.

            Bazli memegang mata kanan yang terasa sakit. “Pegang dia cepat!” jerit Bazli.

            Jasmin terkejut bila kedua-dua tangannya dipegang dan kemudian kakinya pula dipegang. Dia cuba meronta sekuat hati tapi gagal untuk lepaskan diri. Tapi tak terdaya untuk melawan tenaga berempat. “ Lepas! Lepas! I cakap lepaslah.” Jerit Jasmin sekuat hati. Dia terkejut bila hidungnya ditekup dengan sapu tangan. Baunya buat Jasmin sukar untuk bernafas .Sedikit demi sedikit penglihatannya mula gelap.

                                                *************************

            Cermin kecil diangkat. Bazli membelek mata kanan yang lebam akibat ditumbuk Jasmin tadi. “Aduh! Sakit! Eee.. memang berbisa betul! Nasib baik mata aku tak jadi apa-apa. “ Bazli cuba letakkan ubat. Mujurlah aku ni cerdik, ada backup plan kalau tak, apa yang dirancang tak jadi.

            “Kau ni dah kenapa? Siapa tumbuk kau sampai mata kau lebam macam ni”” tegur Ikwan yang baru saja balik dari operasi. Dia terus dekati Bazli yang sedang duduk di ruang tamu utama.

            “Siapa lagi kalau bukan Jasmin!”

            “Jasmin! Dia dah balik sini! Tapi kenapa pulak Jasmin nak tumbuk kau?” Bazli merenung wajah sahabat baiknya.

            Bazli melirik mata ke arah lain. Kalaulah Ikwan tahu apa aku dah buat, confirm aku kena marah.

            “Kau culik dia ke?” teka Ikwan. Suara Ikwan tinggi seraya anak mata dia bulat membesar. 

            “Taklah! Aku … Aku bawa dia ke sini tanpa kerelaan hati dia jer.” Bazli masih cuba menidakkan apa yang berlaku.

            “Kau ni kan suka buat kerja gila, tak pernah fikir apa akan berlaku nanti. Kalau dia report kat polis macam mana?” Ikwan mencekak pinggang.

            “Kau kan ada!” Bazli tersengih.

            “Ewah! Ewah! Kau nak babitkan aku sekali pulak. Banyak cantik muka kau!”

            “Alah, Bro! Sekejap saja. Lepas Jasmin jumpa Tok ayah, aku lepaslah dia. Lagipun aku jemput  dia datang sini dengan penuh sopan santun , siap merayu lagi. Tapi Jasmin tu degil! Terpaksalah aku guna plan aku yang terakhir. Kau ingat senang aku nak jumpa dia selepas ini. Kalau aku biar, entah negara mana dia sembunyi. Entah-entah tak jumpa langsung. Lagipun aku dah call Tok Ayah, awal-awal pagi esok tok ayah balik sini.”

            Ikwan melepaskan keluhan. Dia memang tak setuju dengan cara ini.  Ini dah menyalahi undang-undang.

            “Please! Demi Tok Ayah!” pujuk Bazli. Dia tahu weak point Ikwan. Tok Ayah! Ikwan sanggup buat apa saja demi Tok Ayah.

            “Mana Jasmin? Aku nak jumpa dia.”

            “Ada kat bilik tetamu tingkat atas. Kau nak jumpa dia buat apa?”


            “Aku nak check kalau-kalau Jasmin cedera atau tak? Kalau ada luka sikit, siap kau!” Ikwan terus berjalan menuju ke tingkat atas.

            Bazli terus bangun dan ekori Ikwan dari belakang. “Luka! Kau tengok muka aku ni! Dia yang buat ,kau tahu tak?” Bazli mendaki anak tangga satu persatu.

            “Padan muka kau! Kau sendiri yang cari penyakit kan.” Sindir Ikwan.

            “Ada kawan macam tak ada kawan langsung!” Bazli merajuk.Bibir mula muncung ke depan.

            Sebaik saja tiba di pintu bilik, Bazli terus mengeluarkan kunci dan pintu diketuk dulu sebelum masuk. Mereka berdua melangkah masuk.

            “Jasmin!” panggil Bazli. Panggilannya tak disahut. Suasana sunyi sepi dalam bilik itu. Kosong! Air muka Bazli berubah. “Mana dia pergi? Tadi dia ada.” Bazli melihat ke arah Ikwan. Baru lima minit saja aku turun.

            Ikwan melihat ke arah sliding door. Beberapa langsir tingkap hilang. Ikwan terus buka sliding door. “Kau kunci tak sliding door tadi?”

            “Aku tak check la pulak tadi.” Bazli ekori Ikwan keluar ke balkoni. Ada ikatan kain di pagar besi balkoni. Bazli melihat ke bawah dan terkejut melihat Jasmin turun dengan memaut kain langsir yang dijadikan tali untuk turun ke bawah. “Jasmin!” jerit Bazli.  Mendidih darahnya sekarang ini. Panggilan dia langsung tak endahkan. Jasmin  terus berlari ke belakang rumah sebaik saja tiba di bawah.

            “Seriously, Bro!” Ikwan melihat ke arah Bazli.

            “Aku lupa yang dia suka rock climbing! Kau tunggu apa lagi, tolonglah aku tangkap dia cepat.” Bazli terus berlari tinggalkan Ikwan.

            “Argh!... Masalah betul!”  Wajah diraup beberapa kali. Ingatkan boleh tidur awal malam ni. Dah la siang tadi aku lari kejar suspek di Kampung Baru, malam ni pulak aku nak kena kejar Jasmin pulak. Malang betul nasib aku. Eee.. ini semua Bazli punya pasal. Sempat lagi anak mata melirik  melihat jam yang menunjukkan pukul satu pagi.
                                    **************************************
            Jasmin berlari sekuat hati menuju ke kawasaan belakang rumah. Dia dah bertekad akan lari tinggalkan tempat ini walauapa yang terjadi.. Dia terkejut apabila bangun di satu tempat yang begitu asing darinya. Bila diamati lama-lama, dia tahu dia di mana sekarang ini. Jasmin pantas bangun dari atas katil dan memegang kepala yang masih sakit. “Tak guna punya Bazli!”  Tangan kanan digenggam erat mengenangkan peristiwa tadi. Jasmin melihat keadaan di sekelilingnya dan tiba-tiba mata terpandang sliding door di dalam bilik itu. Bila ditolak rupa-rupanya tak berkunci, Jasmin tersenyum lebar. Langsir tingkap ditarik dan diikat satu persatu untuk dijadikan tali. Kain diikat di pagar besi balkoni. Benda macam ni dah biasa bagi aku. Aku selalu rock climbing kalau ada masa lapang. Jasmin turun dengan berhati-hati. Apabila kaki mencecah tanah, dia terdengar Bazli memanggil namanya namun tak dipedulikan langsung. Di fikirannya hanya satu, keluar dari tempat ini. Tempat yang menyimpan kisah duka dalam hidupnya.

            Jasmin berhenti secara tiba-tiba. Mata meliar melihat kiri dan kanan. Dia tak percaya dengan apa yang berada di hadapannya sekarang ini. “What! What!” Jasmin tergamam. Dulu ada pintu pagar di kawasan belakang  tapi sekarang ada tembok batu besar menggelilinginya. “Macam mana aku nak blah dari sini?” Dahinya berkerut. Jasmin menoleh mendengar gelak tawa Bazli.

            “So nak pergi mana sekarang ni? You nak roboh pagar batu ke? Atau you nak panjat pagar tu? But for your info, dawai atas pagar tu ada elektrik. Keras kejong you nanti. So mana you nak lari lagi?” Bazli tersenyum. Enam belas tahun lalu memang ada pintu di belakang ni .Selepas rumah ni pernah masuk pencuri, terus Tok ayah buat pagar batu.

            Tiba-tiba giliran Jasmin ketawa dan melangkah dekati Bazli yang berdiri hampir di tiang lampu. “You ingat you seorang boleh tangkap I ke?”

            Wajah Bazli terus berubah. Bazli menoleh. Hanya dia seorang. Ikwan tak ada.

Jasmin datang dekat Bazli dan jaket baju Bazli ditarik.  Jasmin terus humban Bazli ke tanah menggunakkan teknik judo yang dibelajarinya.

“adui! Adui!” Bazli memegang belakang badan yang terasa sakit. Dia cuba bangun tapi gagal.

“Padan muka!” Lidah dijelir ke arah Bazli. Ini peluang aku! Sebaik saja ingin memulakan langkah, Jasmin terkejut melihat seorang lelaki berdiri tidak jauh darinya. Siapa lelaki ni? Orangnya tinggi dan berbadan tegap. Kelihatan lelaki itu seolah-olah terkejut melihat dirinya.

“Bro! Tangkap Jasmin cepat!” jerit Bazli yang masih terbaring di tanah.

Jasmin mengetap bibir. Aku tak boleh biarkan diri aku ditangkap sekali lagi. Aku mesti keluar dari rumah ni. Terlebih dahulu Jasmin menyerang  Ikwan, satu tumbukkan hinggap di muka Ikwan. Sekali lagi tumbukkan kena mulut Ikwan.

Ikwan memegang rahang yang terasa sakit. Tiba-tiba Ikwan tersenyum dan mengesat darah di bibirnya “You know what! You’re my type. I suka perempuan ganas dan kasar macam you. So let’s date!”  Mata kanan dikenyit.

“Weirdo!” marah Jasmin. Dah gila ke lelaki ni? Tiba-tiba ajak date dengan dia waktu macam ni. Kenal pun tak! Biar aku belasah dia cukup-cukup, baru dia tahu langit tu tinggi ke rendah! Jasmin terus menyerang beberapa kali tetapi setiap serangannya dapat dipatahkan. Langkah diundur beberapa tapak. Dia cuba cari weak spot lelaki ni tapi gagal.  Jasmin membuka langkah karate pula. Dia perlu tukar corak serangannya.

“So macam mana? Setuju tak date dengan I?” Ikwan masih tersenyum. Bukan ke Bazli kata Jasmin ni lemah lembut orangnya? Tapi yang berdiri di hadapan aku sekarang ni bukan sebarangan orang. Gerakkan dia jugak pantas, kalau aku tak halang tadi memang dah kena. Tadi Taekwondo sekarang ni Karate pulak. Berapa banyak seni pertahankan diri dia belajar ni?

Jasmin hanya mendiamkan diri dan terus menyerang.Sekali lagi Jasmin cuba tumbuk Ikwan tapi tangan kanan dipegang Ikwan malah dikilas ke belakang. Dahi berkerut kerana sakit.

“So macam mana? You tak boleh lepaskan diri sekarang.” Bisik Ikwan. Dirinya begitu dekat dengan Jasmin sehingga nafas Jasmin dapat didengari dengan jelas.

“Don’t be sure about that.”  Jasmin tersenyum. Badan ditunduk sedikit dan tangan sebelah lagi digunakan menarik kolar baju Ikwan. Dengan guna teknik Judo, Ikwan dihumban ke tanah seperti Bazli tadi. Padan muka kau! Air muka Jasmin berubah bila Ikwan bangun semula dengan pantas.

“Not bad! I makin suka kat you. Tak payah date la, kita kahwin terus. Setuju tak?” Masih ada sisa-sisa senyuman di bibir Ikwan.

Wajah Jasmin bertukar merah. Memang dah mereng mamat ni. Tadi ajak date sekarang ni ajak kahwin pulak!Gatal! Dia ingat aku ni apa? Patung! Memang nak kena ni! Jasmin  terus serang Ikwan bertubi-tubi. Jasmin cuba tendang perut Ikwan tapi sempat dielak oleh Ikwan. Sekali lagi Jasmin cuba tumbuk perut Ikwan tapi kecuaian dia menyebabkan kedua-dua tangannya ditangkap Ikwan dan dikilas ke belakang sekali lagi. Tiba-tiba Jasmin terasa tangannya diikat! Tangan tak boleh bergerak langsung.  Dia lihat tangannya diikat dengan tali pinggan Ikwan.

“Lepaskan! It’s not fair!” jerit Jasmin meronta agar dapat lepaskan diri. Dia cuba tendang kaki Ikwan tapi gagal sehingga menyebabkan Jasmin hilang timbangan dan jatuh ke tanah. Jasmin cuba bangun tapi gagal. Jasmin menggengam tangannya. Lebih menyakitkan hati bila Ikwan ketawa mengejek padanya. Selepas ni mamat ni mesti kena dengan aku! Tengoklah nanti. Aku ajar kau cukup-cukup. Jasmin masih cuba untuk bangun namun masih gagal. Selepas beberapa minit, Jasmin putus asa . Dia sudah penat. Rambutnya basah akibat peluh. Dia dah hilang tenaga untuk melawan lagi. Dia cuba menahan kemarahannya lebih-lebih lagi melihat Ikwan masih tersenyum melihat keadaan dia sekarang ni.

2 comments:

Nur_apriya said...

Nak lagi boleh😁😁😁

Azimah Lily said...

Boleh... Disebabkan awak, Apriya Nr .... Esok saya upload satu bab lagi. Thank you sebab baca.... :)

Post a Comment

DIA MENARIK PERHATIAN KU - BAB 5

  Bab 5             SELESAI saja kerja di kebun pisang, Atan dan Wafiy pergi ke homestay pula. Mereka berdua bekerja di situ sehingga pet...